شناسهٔ خبر: 43943 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه دریایی:

تشریح نقش سازمان بنادر در دوران دفاع مقدس / رونمایی از کتاب نقش سازمان بنادر و دریانوردی در جنگ‌تحمیلی/ رشدبیش از ۱۱۵ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری در بندر اروندکنار

بندر امیرآباد خارج‌سازی سومین مغروقه از اروندرود، رونمایی از کتاب نقش سازمان بنادر و دریانوردی در جنگ تحمیلی همزمان با تشریح نقش سازمان بنادر در دوران دفاع مقدس از زبان مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و هم‌چنین رشد بیش از ۱۱۵ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری در بندر اروندکنار اهم اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه بنادر در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است......

رونمایی از کتاب نقش سازمان بنادر و دریانوردی در جنگ تحمیلی/ تجلیل از ایثارگران حوزه دریایی در طول ۸ سال دفاع مقدس

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس با تأکید براین مطلب که تکرار روحیه  و اتحاد موجود بین تمامی آحاد جامعه در زمان ۸ سال جنگ تحمیلی شاید چندی سال و یا چندین قرن به طول بیانجامد گفت: قطعا سازمان بنادر و دریانوردی در این مدت زمان از سهم بسیار ارزنده‌ای برخوردار است و تلاش همکاران ما در رویارویی مستقیم با دشمن به ویژه طی روزهای آغازین جنگ و همچنینن نیروهای سازمان که در کاروان‌ها مستقر بودند قابل تقدیر است.

وی در این‌باره ادامه داد: نیروهای سازمان بنادر در مسیر کاروان از لنگرگاه بوشهر تا خور موسی و بندرامام خمینی (ره) همانند سنگرسازان بی‌سنگری بودند که در فاصله‌ای ۱۵ ساعته باهدف جلوگیری از توقف چرخه‌های اقتصادی و تأمین مایحتاج مردم عزیز کشورمان در برابر شلیک گلوله‌های دشمن بدون هیچ‌گونه پناهی این مسیر را طی می‌کردند تا ما امروز با برخورداری از امنیت و رفاه به زندگی خود ادامه دهیم.

راستاد افزود: امیدوارم تا ما نیز در ادامه راه این شهدا در مسیر توسعه کشور تلاش کنیم.

ولی الله نانواکناری نماینده مردم شریف شهرستان‌های بابلسر و فریدون‌کنار همچنین در ادامه این مراسم ضمن اشاره به نقش پررنگ پل‌های ارتباطی هوایی و دریایی در زمان جنگ در تمامی کشورهای دنیا اعلام کرد: همه ما می‌دانیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیمان ناتو و ورشو ضمن ایجاد اختلالات فراوان در مسیر هوایی کشور سعی داشتند تا مسیر دریایی ایران را نیز مختل کرده و عبور و مرور در آن را متوقف کنند اما دیدیم که مردان و زنان غیورمند ما در سازمان بنادر ودریانوردی وقت آن‌چنان هدایت و حمایتی از محورها کردند که امروز تاریخ ان‌ها را ثبت و ضبط کرده است.

نانواکناری ادامه داد: قطعا اگر حمایت‌های این سازمان نبود در زمان محاصره آبادان این استان تصرف شده و ما در همان روزهای آغزین جنگ شکست میخوردیم.

به گفته این نماینده مجلس بنادر جنوبی کشور ما با وجود تمامی تهدیدات دشمن نه تنها تعطیل نشد بلکه در جهت پشتیابنی جنگ و ارتزاق مردم کشور نیز گام برداشت.

وی با تأکید براینکه ابتکار عمل همکاران ما در سازمان بنادر و حمایت‌هایشان از بنادر جنوبی کشور باعث شد تا این مناطق در طول ۸ سال دفاع مقدس همواره فعال بماند گفت: موشک‌های پیشرفته دنیا در عملیات فاو نتوانست این بنادر را تعطیل کند، عملیاتی که طی آن یک سوم تجهیزات نظامی دشمن از کار انداخته شد و عراق دسترسی خود به دریا را از دست داد.

نماینده مردم بابلسر و فریدون‌کنار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که عراق نتوانست طی ۱۸ ماه محاصره آبادان از اروند رود عبور کند، گفت: اتفاقی که نیروهای دریایی ما در برابر تعجب دنیا انجام داده و ما امروز باید قدردان تمامی زحمات ان‌ها باشیم.

گفتنی است در ادامه این مراسم ضمن ارائه لوح تقدیر به ایثارگران شاغل در سازمان بنادر و دریانوردی از کتاب ارزشمند زنجیره تأمین و جنگ با هدف توضیح نقش سازمان بنادر در جنگ تحمیلی نیز با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.

تکمیل پوشش‌های مخابراتی در بندر امام خمینی(ره)

محمد نظری، معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان- در این رابطه اظهار داشت: با نصب و راه اندازی سایت دوم مخابراتی بر روی سکوی سوم کنترل ترافیک دریایی(V.T.S) واقع در آبراه خورموسی، یکی از دغدغه های اصلی جامعه بندری استان خوزستان که امداد رسانی و نجات جان دریانوردان می باشد به میزان چشمگیری مرتفع می گردد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این پروژه، امداد رسانی، نجات و حفظ جان دریانوردان به ویژه شناورهای غیرکنوانسیونی فاقد سامانه های ارتباطی رادیو تلفنی، از طریق شماره گیری تلفن ۱۵۵۰ یا روش های دیگر در نقاط خطرآفرین این آبراه تسهیل شده است.

نظری خاطرنشان‌کرد: با پیگیری‌های این اداره کل و همکاری شرکت مخابرات استان خوزستان، خوشبختانه پوشش اینترنت همراه در این مجتمع بندری از نسل دوم (۲G) به نسل چهارم (۴G) ارتقاء یافت.

این مقام مسؤول بیان‌کرد: به همین منظور، تمامی تجهیزات و سخت افزارهای قدیمی، جمع آوری و تجهیزات منطبق با فناوری جدید، جایگزین و راه اندازی شد.

 وی ارتقاء کیفیت مکالمات صوتی، سرعت ارسال و دریافت داده ها را از جمله پیامدهای مثبت نوسازی تجهیزاتی و گسترش پوشش ارتباطاتی در محدوده مجتمع بزرگ بندری امام خمینی(ره) دانست و تصریح کرد: علاوه بر این، شعاع پوشش مخابراتی و ارتباطی در طول آبراه خورموسی از اسکله ها تا محدوده حداقل ۱۰ کیلومتر بعد از سکوی عملیاتی دریایی و در شرایط جوی مناسب حداکثر تا  ۱۵ کیلومتر بعد از آن، افزایش یافت.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در پایان ابراز امیدواری کرد، با انجام این اقدامات و ارائه تسهیلات مختلف ارتباطی، شرایط لازم برای تکریم بیش از پیش مشتریان و جلب رضایت آنها در این مجتمع بزرگ بندری فراهم شود.

یادآور می شود، آبراه خور موسی به طول ۷۸ کیلومتر، موجب اتصال مجتمع بندری امام خمینی(ره) از دهانه خلیج فارس به آب های آزاد و بین المللی می شود.

رشد بیش از ۱۱۵ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری در بندر اروندکنار

سفاری مدیر بنادر و دریانوردی آبادان عنوان کرد: بر مبنای سامانه آمار سازمان بنادر و دریانوردی، از ابتدای امسال تاکنون ۵ هزار و دو تن تخلیه و بارگیری کالا در بندر اروندکنار به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۱۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 سفاری مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به اینکه میزان تناژ تخلیه و بارگیری در بندر اروندکنار در مدت مشابه سال ۹۵ دو هزار و سیصد و بیست تن کالا بوده است، افزود: با توجه به جذب سرمایه‌گذار در خصوص توسعه انبارهای بندر اروندکنار در آینده نزدیک شاهد رشد چشم‌گیری از عملیات تخلیه و بارگیری کالا در این بندر خواهیم بود.

ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی با حضور شرکت‌های دریایی فعال در بندر امام خمینی (ره)/ تقدیر از نا خدای نمونهٔ شناورهای سنتی بندر امام‌خمینی (ره)

در آستانه روز جهانی دریانوردی و با هدف ارج نهادن به تلاش‌های تلاشگران عرصهٔ دریا، طی مراسمی با حضور معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از نیروهای فعال مرکز جستجو و نجات دریایی (M.R.C.C) بندرامام خمینی (ره) تقدیر گردید.

طی این آیین که با حضور معاون دریایی و بندری، رؤسای ادارات امور دریایی، حفاظت و ایمنی دریانوردی و جمعی از دریانوردان و مقارن با گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در بندر امام خمینی (ره) برگزار شد، از تلاش‌های دریانوردان نمونه و همکاری شرکت‌های دریایی فعال در مجتمع بندری امام خمینی (ره) ازجمله شرکت هدایت کشتی خلیج‌فارس با اهدای لوح‌های سپاس تقدیر به عمل آمد.

در جریان این مراسم، گرایلو معاون دریایی و بندری ضمن اشاره به شایستگی، همکاری و هم‌افزایی بسیار خوب شرکت‌های دریایی فعال در بندر امام خمینی (ره) در ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی را از شاخص‌های اصلی و بسیار مهم در این زمینه برشمرد و بر ادامهٔ همکاری‌ها تأکید نمود.

وی در ادامه با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی جستجو و نجات دریایی (S.A.R) و وظایف کلیه شناورها و دریانوردان در مواقع اضطرار دریایی برای نجات جان دریانوردان و لزوم اقدام فوری و اثربخش در نجات آسیب دیدگان در دریا، باورهای دینی و تعهدات اخلاقی و انسانی را انگیزهٔ اصلی دریانوردان در این عرصه دانست که باعث رضایت و آرامش درونی آن‌ها خواهد بود.

همچنین به همین مناسبت از آقای حمید دردوشی به عنوان ناخدای نمونهٔ شناورهای سنتی بندر امام خمینی (ره) و فعال برتر جستجو و نجات دریایی با اهدای لوح سپاس تقدیر و تشکر به عمل آمد.

در ادامه این مراسم که در فضایی صمیمانه برگزار شد، به فرماندهان و خدمهٔ شناورهای همیار در امر جستجو و نجات دریایی نیز لوح‌های سپاس به رسم یادبود اهدا گردید.

خارج‌سازی سومین مغروقه از اروندرود

عادل دریس گفت: این مغروقه از نوع یدک‌کش که ۳۵ متر طول، ۸ متر عرض و ۳/۵ متر ارتفاع دارد از مقابل کشتی‌سازی اروندان ۲ واقع در اروندرود خارج‌سازی شد.

به گفته وی خارج‌سازی این مغروقه که یکی از مغروقه‌های نیمه سخت اروندرود به شمار می‌آید به مدت یک ماه و نیم به طول انجامید.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه این مغروقه نوزدهمین مغروقه از عملیات پروژه خارج‌سازی ۳۹ فروند مغروقه اروندرود محسوب می‌شود افزود: عملیات خارج‌سازی این پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۲۵ میلیارد ریال از شهریور ماه سال گذشته آغاز شد.

دریس یادآور شد: از سال ۷۲ تاکنون ۱۸۱ فروند مغروقه از رودخانه‌های اروند و کارون خارج‌سازی شده که شامل ۵۶ فروند مغروقه از اروندرود و ۱۲۵ فروند مغروقه از کارون است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر مراحل عملیات خارج‌سازی مغروقه‌ها را ساید اسکن و شناسایی موقعیت مغروقه، عملیات غواصی، گل شویی، لایروبی محدوده اطراف مغروقه و برشکاری زیرآب در صورت نیاز، بیرون کشیدن لاشه مغروقه از آب و حمل آن تا محل نگهداری در بندر خرمشهر عنوان کرد.

دریس با بیان اینکه خارج‌سازی مغروقه‌های اروندرود یک امر حیاتی در جهت ارتقای ایمنی تردد شناورها در این رودخانه است افزود: شناورسازی مغروقه‌ها در اروندرود مقدمه لایروبی آن محسوب می‌شود که این مسئله از سوی وزارت امور خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی با طرف عراقی در دست پیگیری است.

نظر شما