شناسهٔ خبر: 44054 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای اعلام کرد:

آغاز فعالیت سامانه هوشمند IFS در حمل‌ونقل کالا/ همکاری پلیس راهور و ستاد مبارزه با قاچاق كالا در اجرای طرح

شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از آغاز فعالیت سامانه جریمه هوشمند حمل‌ونقل کالا خبر داد و گفت: سامانه جریمه هوشمند حمل‌ونقل بار (IFS) با اهدافی نظیر توسعه كنترل هوشمند و دقیق ناوگان، نظارت بدون متوقف كردن ناوگان كه سبب تسهیل در حمل‌و‌نقل، حذف خطای ناشی از عامل انسانی و جعل احتمالی اسناد كاغذی، كاهش هزینه‌های كنترل توسط نیروی انسانی و امكان نظارت شبانه‌روزی و وسیع در كل محورهای كشور آغاز به كار كرد. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ریزی این سازمان با اعلام این مطلب اظهار داشت: در راستای اجرای طرح‌های كنترلی و نظارت هوشمند بر ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، سامانه جریمه هوشمند حمل‌ونقل بار (IFS) با اهدافی نظیر توسعه كنترل هوشمند و دقیق ناوگان، نظارت بدون متوقف كردن ناوگان كه سبب تسهیل در حمل‌و‌نقل می‌شود، همچنین حذف خطای ناشی از عامل انسانی و جعل احتمالی اسناد كاغذی، به‌علاوه كاهش هزینه‌های كنترل توسط نیروی انسانی و امكان نظارت شبانه‌روزی و وسیع در كل محورهای كشور از طرح‌های مهم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آغاز به كار كرد

وی افزود: این سامانه از ابتدای سال ۱۳۹۵ در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تدوین و علاوه بر همفكری جدی پلیس راهور در طی طراحی، حمایت ستاد مبارزه با قاچاق كالا  و ارز را نیز در برداشته و از اول دی‌ماه سال گذشته به‌صورت آزمایشی در محور كاشان – قم اجرا گردید و در حال حاضر با توافق صورت گرفته با پلیس راهور بر اساس زمان‌بندی مشخص در  كل محورهای كشور اجرایی می‌شود.

آدم نژاد مکانیسم طرح جریمه هوشمند در سطح كلان را  شامل فرایندهایی چون شناسایی هوشمند تردد ناوگان در سطح جاده توسط سامانه تجمیع اطلاعات ترافیكی، تدقیق اطلاعات ترافیكی (پلاك و وضعیت بار) توسط سامانه OCR و اپراتور انسانی، استعلام وضعیت اسناد حمل‌ونقل برشمرد و خاطرنشان كرد: استعلام برای ناوگان دارای بار به‌گونه‌ای انجام می‌شود كه تا ۲۴ ساعت پس از زمان تردد چنانچه هیچ سند حمل‌ونقلی در سامانه اسناد الكترونیك حمل‌ونقل ثبت نشده باشد ناوگان به‌عنوان متخلف شناسایی و موارد تعیین‌شده به سرویس جریمه پلیس راهور برای ارسال جریمه برای ناوگان ارسال می‌گردد

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینكه جلوگیری از تضییع حقوق مالك كالا یكی از مزایای اخذ بارنامه الكترونیكی است افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با توسعه سند بارنامه علاوه بر ایجاد شفافیت در انجام مسئولیت‌های حمل‌ونقل به مالكیت مالك كالا بر محموله در حال حمل رسمیت می‌دهد كه این سند به‌صورت الكترونیكی به سازمان ارسال می‌شود.

وی خاطرنشان كرد:  الزام به بیمه مسئولیت حمل، هنگام اخذ بارنامه الكترونیك صورت می‌پذیرد که سبب افزایش اطمینان مالك كالا از حمل مطمئن محموله خواهد شد، همچنین كاهش ریسك مالك كالا، شركت حمل‌ونقل و راننده با پوشش بیمه‌ای مناسب و بهبود استانداردهای حمل بار در كشور با كنترل‌های مختلف به‌منظور اطمینان از ایمنی ناوگان، رانندگان و رعایت اصول بارگیری از دیگر مزایای اخذ بارنامه الكترونیكی است.

نظر شما