شناسهٔ خبر: 44120 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه دریایی:

بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های بندری‌و‌کشتیرانی ایران و پاناما در سفر راستاد به پاناما/ تاثیر برجام بر همکاری‌های‌مشترک ایران با IMO/ بازدید سفیر فیلیپین از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی

گزارش آخر هفته  حضور مقامات دریایی و بندری ایران در گردهمایی کشورهای صاحب بندر در پاناما و بررسی راه‌های همکاری بندری بین دو کشور، بازدید سفیر فیلیپین از منطقه ویژه اقتصادی بندرشهیدرجایی، ارایه خدمات مسافری دریایی در ایام تعطیلات و بررسی تاثیرگذاری ایران در سازمان جهانی دریانوردی از مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه بنادر در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

حضور مقامات دریایی و بندری ایران در گردهمایی کشورهای صاحب بندر پاناما

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به دعوت جورج برکت پیتی وزیر امور دریایی پاناما برای شرکت در مراسم روز جهانی به پاناماسیتی سفر کرد و با ریکاردو مارتینلی رئیس جمهور پاناما دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار راه های توسعه همکاری های بندری و کشتیرانی بین ایران و پاناما مورد بحث قرار گرفت. همچنین، توانمندسازی و برنامه‌ریزی به منظور همکاری‌های فنی آیمو با کشورهای عضو این سازمان و چالش های موجود برای حفظ افسران موجود در دریا و جذب افسران و نیروهای کارآمد دریایی از محورهای اصلی نشست فوق بود. گفته می‌شود امنیت دریانوردی و امنیت سایبری در دریا و اقدامات بعمل آمده در سطح جهانی و ملی برای مبارزه با دزدی و سرقت مسلحانه علیه کشتی‌های نیز از جمله مواردی بوده که در این گردهمایی بر آن تاکید شد.

محمد راستاد در این نشست، پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای استفاده بهتر از منابع آیمو و برنامه‌های کمک‌های فنی این سازمان بین‌المللی را به کشورهای عضو ارائه و اقدامات موثر نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت دریایی برای کشتی‌ها حتی با پرچم خارجی در آبهای پرخطر به لحاظ امنیتی و تهیه مفاد دوره آموزشی امنیت دریانوردی را متذکر شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه ۱۳۰ سند در طول یک دهه به IMO

علی‌اکبر مرزبان مدیرکل امور دریانوردان و گواهینامه‌های دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی ایران را جزو ۳۰ کشور تاثیرگذار در سازمان جهانی دریانوردی برشمرد و گفت: ایران بیش از ۱۳۰ سند در سازمان جهانی دریانوردی ارائه داده است که متضمن پیشنهاداتی نیز بودند.

به گفته این مقام مسئول، کشور ایران از حدود ۱۴ سال پیش نماینده دائم در سازمان جهانی دریانوردی داشته است و شاهد پیشرفت در حوزه مشارکت و اثرگذاری در تصویب مقررات بوده‌ایم. همچنین در بخش استانداردهای آموزش و گواهینامه شایستگی دریانوردان ایران در تصویب برخی کنوانسیون‌ها کشور لیدر و پیشرو بوده است و در بخش امنتی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن به دنیا دارد. (جزئیات بیشتر را  اینجا بخوانید.)

تلاش ایران برای حضور در جمع ۱۰ کشور موثر در سازمان بین‌المللی دریانوردی

مرزبان همچنین در هفته گذشته در گفتگو با خبرنگاران از عزم ایران برای حضور در جمع ۱۰ کشور موثر در سازمان بین‌المللی دریانوردی خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت دریانوردی و تسهیل تردد کشتی‌های تجاری در آب‌های آزاد جهان، تاکنون بیش از ۱۳۰ سند به ایمو ارائه داده و در اصلاح مقررات بین المللی به خصوص در کنوانسیون مانیل ۲۰۱۰ (کنوانسیون استانداردهای آموزشی، نگهبانی و صدور گواهینامه های دریانوردان) نقش مهمی را ایفا کرده است.

به گفته وی، با توجه به تعاملات و همکاری‌های مشترک با ایمو، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این سازمان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و ایران ۴ سال نیز به عنوان رئیس کلوپ نمایندگان دائمی کشورهای عضو در ایمو نقش‌آفرینی کرده است.

مرزبان تاکید کرد: همه این رویدادهای مثبت در این عرصه ناشی از نتایج برجام است و باید تلاش کنیم طی ۵ و ۱۰ سال آینده جمهوری اسلامی ایران جزء ۱۰ و یا ۱۵ کشور مهم و پیشرو در سازمان بین‌المللی دریانوردی ایمو قرار گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

دریا محور زندگی دو سوم جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۰

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در اظهارنظری تازه در قالب یادداشت گفت: بیش از ۲۰ درصد جمعیت جهان در محدوده ۲۵ کیلومتری دریاها زندگی می کنند و پیش‌بینی‌ می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ دو سوم جمعیت جهان در محدوده‌های ساحلی در کنار دریاها ساکن شوند.

به گفته راستاد، فرآیند حمل‌و‌نقل دریایی پیوند دهنده ارتباطات اقتصادی و سیاسی است و این به دلیل بهره‌مند بودن از قابلیت حمل بالای کالاست که هیچ فرآیند دیگری از حمل و نقل قابل قیاس نیست از این رو صنعت حمل و نقل دریایی نقش حساس و عمده‌ای را در شاکله اقتصاد جهانی بر عهده دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه خدمات مسافری دریایی مناسب در هفته گذشته به مسافران

در هفته گذشته نیز بنادر ایران خود را ملزم به ارایه خدمات مسافری دریایی در ایام تعطیلات عزاداری حسینی کردند. به گفته مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر، آنچه می‌تواند به شکل مقطعی سفرهای دریایی را دچار وقفه و بنادر را تعطیل کند شرایط نامساعد جوی آن هم به دلیل ایمنی جان مسافران بوده که این موضوع از طریق روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانودری به عنوان مرجع اصلی اعلام می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

چابهار هاب مهم صادرات فولاد و پتروشیمی

مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در هفته گذشته در جمع مدیران مجتمع پتروشیمی توسعه نگین مکران حضور یافت و گفت: چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران یکی از هاب‌های (مرکز منطقه‌ای) مهم صادراتی کشور در زمینه فولاد و پتروشیمی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

خروج شناور راهشناس ۱ از شرایط اضطرار

هفته گذشته با تلاش نیروهای جستجو و نجات بندر کیش شناور راهشناس ۱ از شرایط اضطرار خارج شد. مدیرکل اداره بندر و دریانوردی کیش گفت: شناور کروبوت راهشناسان ۱ در حال عزیمت به سمت سکوی نفتی سحر بود که به دلیل ار کار افتادن موتورها از ادامه مسیر بازماند و با اقدام به موقع مرکز جستجو و نجات دریایی اداره بندر کیش از شرایط اضطرار خارج شد.

گفته می‌شود یکی از خدمات ارایه شده در بندر کیش انتقال نیروهای شاغل بر روی سکوهای نفتی مستقر در مجاورت جزیره است که از طریق شناورهای کروبوت صورت می‌گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما