شناسهٔ خبر: 44208 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شهر امن برای شهروندان کوچک/ نخستين مهدكودك شبانه‌روزي، به‌زودي فعالیت خود را آغاز خواهد کرد

شهر کودک مصوبه شهر دوستدار کودک که در سال ۸۸ در شورای شهر تهران به تصویب رسید، ضمن تمامی بندها و الزاماتی که برای مدیریت شهری در دوستدار کودک کردن شهر تعیین کرده بر بهره‌مندی از نظرات کودکان و مشارکت آنها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به‌خودشان هم تأکید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آنچه تاكنون و بعد از گذشت ۸ سال از تصويب طرح و گذشت دو سال از تصويب آيين‌نامه اجرايي‌‌اش رخ داده اقداماتي است كه بايد به روند اجراي دقيق و با مطالعه آن سرعت بخشيد اما تاكنون به پيش‌نياز اجراي تصميمات يعني همان نظرخواهي از كودكان توجه نشده است.

مخاطبان اصلي طرح‌ها و اقدامات شهر دوستدار كودك از ديد مديران شهري مغفول مانده‌اند و مديران حتي قد خودشان را هم براي بررسي دقيق‌تر تصميمات اين حوزه، ‌كوتاه‌تر نكرده و با زاويه ديد يك بزرگسال تصميم‌گيري مي‌كنند؛ تصميماتي كه در صورت توجه به جمعيت مخــاطــب و اجراي درست در نهايت موجب خواهد شد تا شهر براي كودكان ايمن‌تر از قبل شود. در حال حاضر بوستان‌ها نيز براي حضور با نشاط‌تر كودكان شاهد تغييراتي بوده‌اند كه موجب مي‌شود تا خانواده‌ها با خيال راحت‌تر از فضاهاي عمومي شهر استفاده كنند. اما فضاهاي عمومي شهر نيز بايد براي كودكان ايمن‌تر شوند.

حضور موثر در انتخاب مبلمان شهري

اوايل سال‌جاري و در جريان برگزاري جشنواره مبلمان خلاق كه توسط سازمان زيباسازي و با موضوع طراحي مبلمان شهري ويژه كودكان برگزار شد، تمامي داوران جشنواره را استادان معماري و شهرسازي و هنرهاي تجسمي تشكيل دادند و آثار از ديد آنها مورد بررسي و انتخاب قرار گرفت. در آخرين مرحله و به پيشنهاد برخي اعضا، انتخاب نهايي طرح‌هاي ارسالي جشنواره با حضور كودكان صورت گرفت.

مرواريد قاسمي، استاد شهرسازي دانشگاه و از اعضاي هيأت داوري جشنواره مبلمان خلاق به همشهري گفت:‌ «با داوران قرار گذاشتيم فرزندان كوچك خود را در آخرين جلسه انتخاب نهايي آثار همراه بياوريم، بدون اينكه سازمان زيبا‌سازي‌ را در جريان قرار دهيم. مطرح كردن اين موضوع به سازمان شايد آن را درگير روند اداري و اما و اگرها مي‌كرد و ممكن بود در نهايت منتفي شود.» به گفته وي، نتيجه حضور چند كودك در اين مرحله بسيار قابل توجه و ارزشمند بود.

«بچه‌ها مشكلاتي را در مبلمان انتخاب شده و راه يافته به بخش نهايي ديده و به ما تذكر دادند كه تصورش را هم نمي‌كرديم. حتي طراحي برخي مبلمان مي‌توانست لطمه‌هاي قابل توجه جسمي به آنها بزند كه ما داوران بزرگسال متوجه آنها نبوديم.» الهام فخاري، نايب‌رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران نيز اعلام كرد كه در توسعه امكانات شهري بايد نظر كودكان را جويا شد و علاقه‌مندي‌ها و مطالبات آنها را به‌طور ويژه در نظر گرفت و البته به خرده‌فرهنگ‌هاي محله‌اي اين كودكان در شهر تهران هم توجه داشت؛ «توجه به‌خصوصيات فرهنگي كودكان در تصميم‌گيري‌هاي شهري، تعلق آنها به شهر را افزايش داده و نقش مؤثري در هويت‌سازي‌ آنها ايفا خواهد كرد.»

توسعه اتاق‌هاي مادر و كودك، نقطه مطلوب طرح

تنها بخش قابل‌توجه و توسعه‌يافته در شهر دوستدار كودك، ‌اتاق‌هاي مادر و كودك است كه هم‌اكنون در ۱۰ ايستگاه مهم و پرتردد مترو راه‌اندازي و با استقبال مادران مواجه شده و مراكز تجاري خصوصي نيز نمونه‌اي از اين اتاق‌ها را داير كرده‌اند. پيش از آن و ۲سال قبل از تصويب شهر دوستدار كودك اين اتاق‌ها در پايانه‌هاي برون‌شهري تهران راه‌اندازي شد كه اين از دلايل سرعت اجراي اين بخش از شهر دوستدار كودك است اما تنها حوزه حمل‌ونقل به آن اهتمام ورزيده است. ميادين ميوه و تره‌بار و فروشگاه‌هاي شهروند نيز موظف به راه‌اندازي اين اتاق‌ها هستند.

به جز اينها تاكنون يك بوستان دوستدار كودك در منطقه۱۸ تهران راه‌اندازي شده و دومين بوستان هم در منطقه۲۰ در حال آماده‌سازي‌ است. اقدامات مؤثري نيز در حوزه فرهنگي و اجتماعي در حال اجراست اما هنوز جاي امنيت
خالي است؛ امنيتي كه وجود آن موجب مي‌شود تا بزرگسالان آينده شهر با ذهني آرام و سالم براي شهر و زندگي تلاش كنند.

آغاز فعاليت نخستين مهدكودك شبانه‌روزي، به‌زودي

اولين مهدكودك شبانه‌روزي در تهران بعد از ۲سال پيگيري مجوز فعاليت خود را از سازمان بهزيستي دريافت كرده و قرار است در مركزي با وسعت ۵۰۰ متر به‌زودي راه‌اندازي شود. به گفته فاطمه دانشور، فعال اجتماعي در حوزه كودكان و زنان آسيب‌ديده و عضو سابق شوراي شهر تهران در دوره چهارم ۷۵۶ كودك همراه مادران معتاد و بي‌خانمان شناسايي شده‌اند كه ۵۰۰ مورد آنها با ميانگين سني زير ۲سال متعلق به تهران هستند. اين كودكان در زمان‌هاي مصرف مواد‌مخدر يا تن‌فروشي مادران در كنارشان بوده و آسيب‌هاي جدي خواهند ديد. قراراست با راه‌اندازي اين مركز، اين كودكان كه شرايط نگهداري در بهزيستي را ندارند، به‌مدت چند ساعت تا چند روز نگهداري شوند.

نظر شما