شناسهٔ خبر: 44214 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون مسافری راه آهن خبر داد:

رشد ۵/۳ درصدی جابجايی مسافر در قطارهای حومه‌ای و بين‌شهری/ آمادگی راه‌آهن برای حمایت از بخش مسافری در زمینه حمل خرده بار

میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن گفت: در سال جاری ۱۳ میلیون مسافر توسط قطارهای حومه‌ای و بین‌شهری جابجا شده است كه رشد ۵/۳ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سید حسن موسوی در نشست با كاركنان اداره كل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری بابیان اینكه طی شش‌ماهه نخست امسال راه‌آهن در بخش مسافری و باری و مسدودی خط، عملكرد خوبی داشته است گفت: این امر به دلیل تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های كاركنان بوده است هرچند كه علی‌رغم رشد در شاخص‌های ذکرشده، به دلیل ظرفیت‌های راه‌آهن از برنامه پیش‌بینی‌شده عقب هستیم.

وی ادامه داد: برنامه پیش‌بینی‌شده برای جابجایی مسافر در سال جاری ۲۷ میلیون نفر است كه هرچند تاکنون رشد ۵/۳ درصدی هم در قطارهای حومه‌ای و هم‌قطارهای بین‌شهری نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل داشته‌ایم اما تعداد جابجایی مسافر ۱۳ میلیون مسافر در سال جاری بوده است.

وی تأکید كرد: این افزایش در حالی صورت گرفته كه از سال ۸۹ تاکنون تعداد مسافر سیر نزولی داشته و ۳۵۰ واگن مسافری را نیز در سال جاری به دلیل فرسودگی از سیر خارج کرده‌ایم.

به گفته موسوی، اگر مسدودی خط جهت بازسازی و بهسازی خطوط صورت نمی‌گرفت روند افزایش جابجایی مسافر طی سال جاری به ۶ درصد نیز می‌رسید.

وی ابراز امیدواری كرد: از ابتدای سال آینده شاهد ورود واگن‌های جدید در بخش مسافری باشیم.

موسوی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در بخش گردشگری افزود: ورود قطارهای ۵ ستاره به ناوگان ریلی اقدام خوبی بود كه نشان داد شركت راه‌آهن قطارهای خوب باکیفیت و خدمات بالا ارائه می‌دهد.

معاون مسافری راه‌آهن بابیان اینكه تلاش می‌کنیم برای تمامی استان‌ها قطار ۵ ستاره را راه‌اندازی كنیم خاطرنشان كرد: مقررشده در پاییز امسال قطار ۵ ستاره از استان‌های زنجان، قزوین و البرز به مقصد مشهد مقدس راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین چالش معاونت مسافری، اقتصادی كردن قطارهای مسافری در بخش عملیات و سرمایه‌گذاری است زیرا در بسیاری از مسیرهای مبدأ- مقصد كه نیاز به راه‌اندازی قطار جدید وجود دارد بدون كمك دولت در بخش پرداخت وام و بند ق و كمك راه‌آهن در بخش هزینه لكوموتیو و حق دسترسی، راه‌اندازی قطار توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: با توجه به مطالعاتی كه انجام‌شده یكی از راه‌های اقتصادی كردن قطارهای مسافری در برخی كشورها، خرده بار است به این مفهوم كه انتهای قطارهای مسافری یك تا دو واگن برای حمل خرده بار نصب می‌شود تا از این طریق بخشی از ضرر و زیان جبران شود و راه‌آهن این آمادگی را دارد تا با در اختیار گذاشتن زمین و ... از شرکت‌های مسافری در این زمینه حمایت كند.

میزان ایجاد درآمد از طریق خرده بار، افزایش ضریب اشغال قطارها، رفع موانع کسب‌وکار شرکت‌های مسافری از طریق بررسی و بازبینی در قوانین، زمان مناسب حركت قطار، تجزیه‌وتحلیل تأخیرهای صورت گرفته جهت كاهش آن‌ها و اطلاع‌رسانی و تبلیغ برای مسافرین ازجمله موضوعاتی بود كه معاونت مسافری خواستار بررسی آن‌ها توسط كارمندان زیرمجموعه خود شد.

موسوی همچنین بر بررسی افزایش بهره‌وری در بخش مسافری، استانداردسازی خدمات ارائه‌شده به مسافرین، مشتری مداری، آموزش روسای قطار، مهمانداران، مأمورین فنی و مأمورین ایستگاه‌ها تأکید كرد.

در این نشست گزارش عملكرد سامانه صدای مسافر (۵۱۴۹)، بلیت اداری، قطارهای گردشگری، امور مربوط به روسای قطار، نظارت بر سیر قطارهای مسافری و خدمات ارائه‌شده توسط آن‌ها در شش‌ماهه اول امسال و برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای نیمه دوم سال توسط مدیریت و روسای گروه اداره كل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری ارائه شد.

نظر شما