شناسهٔ خبر: 44256 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اعتراض مردم محله پاسداران به تغيير كاربري فضای سبز ٤‌ هزار متري ادامه دارد

برج‌های دوقلو به جاي پارك/ شهردار سابق تهران، زمین ۱۰۰ میلیاردی را به ۲۳ میلیارد تومان تهاتر کرده است

تجمع مقابل شهرداری ساکنان پاسداران: در ٨‌ سال گذشته بيشتر از ١٠٠ اصله درخت با ارتفاع حداقل ٢٠ متر را در اين پارك خشك كرده‌اند

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همسايگان بوستان ٤‌ هزار متري پاسداران تهران ديروز به خيابان بهشت آمدند تا اعتراض خود را به گوش اعضاي شوراي پنجم برسانند. آنها حالا چند وقتی می‌شود که از تغيير كاربري تنها سرانه فضاي سبز محله خود نگرانند؛ پاركي كه در برابر طلب پيمانكار پروژه امام علي و تونل نيايش از سوي مديران محمد باقرقاليباف، شهردار سابق تهران با كمتر از يك‌سوم قيمت واقعي تهاتر شده است و حالا نقشه دو برج با ٢٨٠ واحد هم براي آن‌جا كشيده شده است.

قبل از آن‌كه طرح تفصیلی جدید شهر تهران در ‌سال ٩١ ابلاغ شود، اين قطعه زمين در فاصله بین خیابان‌های شهید اسلامی و پایداری‌فرد به ‌عنوان يكي از دارایي‌هاي منطقه پاسداران كاربري فضاي سبز داشت اما در طرح تفصيلي كاربري آن به فضاي مسكوني تبديل شد و درنهايت هم فروخته شد. حالا تنها يك پارك ٤٠٠ متري در خيابان فرخي يزدي به‌ عنوان فضاي سبز اين منطقه قرار دارد.

مردم محل بارها به شوراي شهر، شهرداري و ديوان عدالت اداري نامه نوشتند تا نهايتا حكم توقف پروژه صادر شد اما ١٧ مرداد امسال بر اساس شكايت مالك، حكم توقف از اعتبار ساقط شد.

در نخستين روزهاي شهريور امسال هم مردم در مقابل عمليات خاكبرداري جلوي لودرها و كاميون‌ها خوابيدند و دوباره كار به شكايت و نيروي انتظامي كشيده شد.

فرداي آن روز زهرا نژادبهرام يكي از اعضاي شوراي شهر تهران اعلام كرد: «شهردار منطقه عطف به حکم دیوان عالی دستور توقف داده و این مسأله در دست پیگیری شهرداری قرار گرفته است.» اما ظاهرا پروژه تخريب فضاي سبز منطقه پاسداران همچنان ادامه دارد.

ديروز صبح حدود ٦٠ نفر از مردمي كه به تغيير كاربري بوستان پنجم پاسداران اعتراض داشتند با پلاكاردهايي در دستانشان ايستادند و فرياد زدند: «‌هاشمي ‌هاشمي حمايت حمايت.» روي پلاكاردها هم نوشته شده بود: « عواقب درگيري مردم با پارك‌خواران به عهده شوراي شهر است؛ هم تغيير كاربري هم املاك نجومي. چرا شوراي شهر حمايت نمي‌كند؛ فضاي سبز تهران و باغ‌هاي شميران را نجات دهيد.»

حجت‌الاسلام سنایی روحاني‌اي است كه به ‌عنوان يكي از اهالي محل كنار مردم ايستاده و با عصبانيت تمامي جزييات پارك تصاحب‌شده توسط يكي از پيمانكاران را این گونه به روزنامه شهروند توضيح می‌دهد: «در ٨ ‌سال گذشته بيشتر از ١٠٠ اصله درخت را با ارتفاع حداقل ٢٠ متر در اين پارك خشك كرده‌ و با دستگاهي آهك را به درختان تزريق كردند.»

او از درخت نارون نام برد كه مساحت سايه‌اش حدود ٣٠٠ متر بوده است و حالا قلع‌ و‌ قمع شده است: « اخيرا هم با جرثقيل تعدادي از درختان را از ريشه در آورده‌اند و جاي ديگر كاشتند تا خشك شود.

اين فضاي سبز را در كميسيون ماده ٥ شهرسازي و معماري به مسكوني تغيير كاربري داده‌اند تا دو برج ١٥ طبقه هر كدام با ١٤٤ واحد ساخته شود. زميني را كه متري ٢٢ ميليون تومان خريد‌و‌فروش می‌شود را ٦ ميليون تومان فروخته‌اند. از ٨‌ سال گذشته هيچ قطعه زميني در اين منطقه پيدا نمی‌شود كه زير ١٥ ميليون تومان فروخته شود.»

به گفته اين روحاني كه ساكن منطقه پاسداران است، زمين دو بَر است و حتي يك سانت هم عقب‌نشيني ندارد: «ما در اين مدت به همه جا نامه نوشته‌ايم اما تا همين الان هيچ جوابي نشنيده‌ايم.»

نام پيمانكار اين دو برج تغيير كاربري داده شده نواب لاريجاني است كه زنان محله پاسداران را هم براي اعتراض به ساختمان شوراي شهر كشانده است.

آن‌طور كه يكي از اين زنان گفته است از چند روز قبل دوباره كار از سر گرفته شده است و مالك در حال تجهيز كارگاه است: «چند وقت قبل ما مقابل كار در پارك پاسداران ايستاديم اما حالا آنها به جاي كانكس دور تا دور زمين را ديواركشي می‌كنند كه كسي نتواند داخل آن برود.

زمين را جاي طلب به پيمانكار پروژه امام علي و نيايش داده‌اند اما چطور ممكن است ملك ١٠٠ ميلياردي را ٢٣ ميليارد تهاتر كرد؟»

٨‌ سال قبل فضاي سبز پاسداران پارك بوده است اما ٤‌ سال قبل داخل آن موزه‌ای ساخته می‌شود و هنوز فضاي سبز سر جاي خود بود اما حالا قرار است يك آسمانخراش جاي درختان سبز را بگيرد: «تا دلتان بخواهد به مسئولان نامه نوشته‌ايم تا دلتان بخواهد شماره نامه داريم اما هنوز هيچ‌كس كاري براي ما نكرد‌ه است.

ديشب سرويس بهداشتي براي كارگران كارگاه درست می‌كردند وقتي هم حرف می‌زنيم و به آنها اعتراض می‌كنيم با ما درگير می‌شوند؛ اما شهرداري چرا بايد اين زمين را بابت طلب‌هايش بفروشد و اين همه آدم كه به تغيير كاربري پارك معترض هستند را فداي يك نفر كرده است. شهرداري زمين را به قيمت همه ما فروخته است.»

آنها معتقدند كه حرف‌ها و نامه‌نگاري‌هايشان به مراجع و نهادهاي مسئول هيچ نتيجه‌ای ندارد و بايد خودشان پيگير حق خود باشند تا شايد بتوانند از ادامه ساخت‌وساز جلوگيري كنند: «ناراحتي اعصاب گرفتيم. هر شب با هر صدايي همه در كوچه و خيابان جمع می‌شويم كه مبادا كار را شروع كرده باشند؛ چون اگر اين برج‌ها ساخته شود، حداقل ٤٠٠ خودرو به كوچه و منطقه اضافه می‌شود و نظم اينجا را به هم می‌زند.»

در هفته‌هاي قبل وقتي اعتراضات مردمي به ساخت‌وساز در اين پارك بالا گرفت، بابک شیدایی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ٤ اعلام كرد: «فضاهای جایگزین جهت راه‌اندازی و ایجاد سرانه‌های هفتگانه خدماتی در نزدیکی این زمین دیده شده است؛ به‌عنوان مثال با توجه به خروج پادگان ٠٦ ارتش که در ٥٠٠ متری این زمین قرار دارد، قرار است یک بوستان فرامنطقه‌ای در محله پاسداران ساخته شود.»

اما اهالي محل نسبت به اين وعده‌ها خوشبين نيستند و می‌گويند كه شهرداري بعيد است بتواند اين فضاي جايگزين را از يك ارگان نظامي خريداري كند آن هم در شرايطي كه پرونده خروج پادگان جی براي امتداد بزرگراه یادگار امام يا خروج زندان اوین از محدوده شهر تهران و سایر مراکز نظامی و انتظامی در كميسيون‌ها معطل مانده است و تا همين حالا هيچ تصميم جدي براي آن گرفته نشده است.

بعد از اعتراضات البته افشين حبيب‌زاده و زهرا نژادبهرام از اعضاي شوراي شهر بالاخره در ميان مردم حاضر شدند و يك‌بار ديگر به آنها قول دادند كه تا چند هفته ديگر مشكل حل شود. مقدم، قائم‌مقام شهرداري منطقه هم براي ادامه پيگيري‌ها به اهالي محل معرفي شد. اهالي محله پاسداران اما بعد از صحبت با اعضاي شورا با عصبانيت به پارك بوستان پنجم پاسداران رفتند و يك درگيري ديگر هم ميان آنها با مالك رقم خورد. 

نظر شما