شناسهٔ خبر: 44318 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عفیفی پور خبر داد:

ثبت رکورد جدید عملیاتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور/ نفت‌کش ۲۵ هزار تنی قیر صادراتی در بندر خلیج‌فارس پهلو گرفت

بندر شهیدرجایی با پهلوگیری یک کشتی نفت‌کش ۱۸۳ متری با ظرفیت ۲۵ هزار تن در بندر خلیج‌فارس برای بارگیری محموله قیر صادراتی، یک رکورد جدید عملیاتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد دریایی ایران به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اعلام این خبر گفت: در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و افزایش زیرساخت‌ها و ارتقاء توان لجستیکی صادرات کشور، از اواسط تابستان سال ۹۶ موضوع خدمات‌دهی و پذیرش کشتی‌های تانکر نفت‌کش بالای ۲۵ هزار تن در این اداره کل مطرح و امکان‌سنجی انجام چنین عملیاتی توسط گروه راهنمایان کشتی بندر شهید رجایی پیگیری شد.

وی افزود: با توجه به رونق گرفتن صادرات قیر در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور، پهلوگیری کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما برای استفاده بهینه از اسکله‌ها و همچنین کاهش حجم انباشت محموله قیر صادراتی درون مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی در بندر خلیج‌فارس در دستور کار قرار گرفت.

عفیفی پور بیان کرد: بر همین اساس، برای نخستین بار بزرگ‌ترین شناور نفت‌کش ویژه حمل قیر صادراتی به نام مارونی (MARONI) در اسکله‌های ۵۶ و ۵۷ بندر خلیج‌فارس پهلو گرفت.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: با توجه به عمق کانال دریایی و اسکله‌های بندر خلیج‌فارس، پهلودهی چنین شناورهایی با در نظر گرفتن شرایط مانور کشتی درون حوضچه، دارای حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های خاصی بود که با تکیه بر دانش و توان فنی و تخصصی تیم راهنمایان کشتی و سایر واحدهای دریایی، ضمن رعایت ضوابط ایمنی و کنوانسیونی، افزایش یدک‌کش‌های حاضر در عملیات راهنمایی و تغییر رویه معمول مانور کشتی، چنین اقدام خطیری عملیاتی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد: تا پیش از این کشتی‌های با طول حداکثر ۱۲۵ متر و ظرفیت ۳ هزار تن در بندر خلیج‌فارس پهلو گرفته بود که استفاده از چنین شناورهایی با توجه به ظرفیت پایین آن‌ها، هم باعث افزایش ضریب اشغال اسکله‌ها می‌شد و هم در بحث ترافیک دریایی معایب و پیامدهایی را به دنبال داشت.

به گفته عفیفی پور، کشتی نفت‌کش مارونی با حدود ۱۸۳ طول و بیش از ۳۱ متر عرض، دارای پرچم ثبتی کشور پاناماست و ۲۵ هزار و ۷۳۸ تن ظرفیت دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: عملیات بارگیری محموله قیر روی این کشتی با نرم عملیاتی ۲۰۰ تا ۲۸۰ تن در ساعت در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود ظرف دو روز کاری، عملیات بارگیری آن به پایان برسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بندر خلیج‌فارس با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب نگهداری فرآورده‌های نفتی با هدف افزایش سهم ایران از بازار بانکرینگ، صادرات، واردات و ترانزیت این‌گونه محموله‌های تجاری در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان در حال فعالیت است.

عفیفی پور در ادامه بنزین، قیر، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن‌ها را از جمله فرآورده‌های نفتی دانست که عملیات تخلیه و بارگیری آن‌ها در این بندر انجام می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: بندر خلیج‌فارس با احتساب اراضی پشتیبانی آن دارای ۳۲۰ هکتار وسعت و ۹ پست اسکله به طول مجموع ۱۲۰۰ متر است.

لازم به ذکر است، بندر خلیج‌فارس به عنوان زون نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده است و به دلیل موقعیت راهبردی آن، قرارگیری در مسیر ترانزیتی راهگذر شمال- جنوب و همچنین هم‌جواری با پالایشگاه‌ها و صنایع بزرگ منطقه، مهم‌ترین بندر نفتی زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی محسوب می‌شود.

نظر شما