شناسهٔ خبر: 44322 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران اعلام كرد:

تشریح چالش‌های مدیریتی شهری تهران برآمده از بخش مسكن/ جزئیات برنامه‌ریزی سوم شهری تهران طی ۳ سال آینده

حجت‌الله میرزایی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران با اشاره به تداوم ركود در بخش مسكن در ششمین سال در كشور گفت: این مسئله پیامدهای بدی را برای مدیریت شهری تهران به بار آورده و درآمدهای شهری تهران را تا حد زیادی با محدودیت‌های جدی روبرو كرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حجت‌الله میرزایی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با حضور در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسكن در ایران در خصوص چالش‌های مدیریتی تهران بیان كرد: كلانشهر تهران بیست و پنجمین شهر پرجمعیت جهان است كه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سیاسی و اداری كشور، بیش از نیمی از صنعت، اختراعات و اكتشافات ثبت شده نوین در ایران را در خود جای داده است.

میرزایی با بیان اینكه نزدیك به ۲۵ درصد از كل تولید ناخالص داخلی كشور و همچنین ۳۵ درصد از تولید صنعتی به تهران اختصاص داده شده است گفت: متاسفانه این در حالی است كه با تراكم بالای جمعیتی این كلانشهر در یك دهه گذشته در كنار ورود مهاجران متعدد به استان ساخت وساز در اطراف این شهر نیز افزایش یافته و با توجه به اینكه تنها نقش خوابگاهی را  برای این كلانشهر دارد مسائل بسیار زیادی را برای آن ایجاد كرده است.

به گفته این مقام مسئول  تهران بالاترین سطح درآمد سرانه در كشور را دارا بوده و در برخی موارد نسبت آن به ۵ برابر سایر شهرها می‌رسد كه این امر حاكی از نابرابری بسیار گسترده‌ای در سطح ایران است. این در حالی است كه حتی با وجود این سطح از سرانه این كلانشهر همچنان شهری توسعه نیافته در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود.

معاون برنامه‌ریزی وتوسعه شهری شهرداری تهران این شهر را تجلی توسعه‌ای كج كاركرد و ناموزون دانست و گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مشكلات تهران ناشی از بخش مسكن است كه اولین آن به وجود سطح گسترده‌ای از بافت‌های ناكارآمد شهری بر می‌گردد. باتوجه به آمار اعلام شده در سطح محدود حدود ۶ هزار هكتار بافت ناكارآمد در شهر تهران وجود دارد كه می‌توانیم بگوییم با شروع فرایند نوسازی و حتی توقف آن شاهد مشكلات بی‌شماری برای مدیریت شهری هستیم.

وی با اشاره به تداوم ركود در بخش مسكن در ششمین سال در كشور نیز گفت: این مسئله پیامدهای بدی را برای مدیریت شهری تهران به بار آورده و درآمدهای شهری تهران را تا حد زیادی با محدودیت‌های جدی روبرو كرده است.

میرزایی همچنین تاكید كرد: آینده فروشی توسط شهرداران پیشین در این كلانشهر به مالیه شهری آسیب رسانده و سیاست‌گذاری بخش مدیریت شهری را با مشكلات زیادی روبرو كرده است. بدون شك فقدان شفافیت‌های مالی مدیریت شهری اطلاعات نامتقارن وخارج از دسترس و همچنین ناكارآمدی تشكل‌های شخصی و صنفی همگی به بروز این مشكلات طی سال‌های گذشته كمك كرده است.

این مقام مسئول با بیان اینكه امروز شهرداری تهران در آستانه برنامه‌ریزی سوم شهری این كلانشهر از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ است گفت: امیدواریم با تغییرات در نظر گرفته شده در شیوه تدوین این برنامه زمینه عبور از چالش‌های موجود در این كلانشهر را فراهم كنیم.

وی در ادامه برنامه‌ریزی صحیح و متناسب بر اساس چالش‌های شهری تهران، گذار از برنامه‌ریزی متمركز، كالبدی، اقتصاد و مدیریت مبتنی بر ساخت و ساز به برنامه‌ریزی مشاركتی، چندوجهی، مبتنی بر دانش و فناوری نوین و مدیریت مبتنی بر سازو كار را از اهداف اصلی برنامه‌ریزی سوم شهری تهران از سوی مدیریت شهری اعلام كرد.

میرزایی در پایان ابراز امیدواری كرد: شهرداری تهران در دوره جدید با همكاری مجلس شورای اسلامی، شورای شهر تهران و دولت بتواند زمینه حركت به سمت توسعه در سطح كلان شهر تهران را فراهم كند.

نظر شما