شناسهٔ خبر: 44337 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شهریاری در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسكن اعلام كرد:

تاکید بر توجه به مسائل جمعیتی و اقتصاد شهری و روستایی/ تشریح اصلی‌ترین راهكار خروج از مشكل مسكن

سید کمال‌الدین شهریاری عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاكید براینكه وضعیت موجود، عدم تناسب و تعادل بین بازار عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد گفت: در حقیقت این عدم تناسب از نظر اقتصادی وجود دارد نه از نظر كمی. پس به این نتیجه می‌رسیم كه مشكل مسكن را باید در اقتصاد مسكن دنبال كنیم نه از بعد فیزیكی این بخش.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سیدكمال‌الدین شهریاری عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسكن در ایران با بیان اینكه ایران از نظر مسكن كشور به لحاظ كیفی و كمی در دنیا جزو بهترین كشورهاست گفت: باتوجه به این مسئله ما همواره از مشكل مسكن در كشور صحبت می‌كنیم بنابراین باید ریشه اصلی این معضل را پیدا كنیم.

شهریاری ادامه داد: در حال حاضر دارای ۲۴ میلیون خانوار و ۲۷ میلیون مسكن در كشور هستیم كه از ۲۷ میلیون مسكن موجود ۲ میلیون آن خالی و ۲ میلیون دیگر به عنوان مسكن دوم اعلام شده است. این آمار نشان می‌دهد كه مسكن فعال و در دست بهره‌برداری در كشور نسبت به تعداد خانوار كم است.

عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاكید براینكه وضعیت موجود، عدم تناسب و تعادل بین بازار عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد گفت: در حقیقت این عدم تناسب از نظر اقتصادی وجود دارد نه از نظر كمی. پس به این نتیجه می‌رسیم كه مشكل مسكن را باید در اقتصاد مسكن دنبال كنیم نه از بعد فیزیكی این بخش.

وی همچنین تصریح كرد: در این راه و برای حل مشكل مسكن باید به مراتب بالادستی آن یعنی شهرسازی توجه كنیم. اگر شهر را به عنوان موجود زنده تصور كنیم مسكن یكی از اعضا و عناصر آن به شمار می‌رود كه امری بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

به گفته شهریاری در هر زمانی كه صحبت از بخش مسكن می‌شود تنها به مواردی از جمله كیفیت مسكن، اجاره مسكن، تسهیلات مسكن، كوچك سازی و... اشاره می‌شود. این در حالی است كه جمعیت، رشد جمعیت، جمعیت شهری و روستایی، مهاجرت، توزیع متعادل جمعیت، توازن منطقه‌ای، اقتصاد شهری و روستایی، برنامه‌ریزی مسكن، حاشیه‌نشینی و مواردی از این قبیل كه اهمیت بیشتری دارد مورد غفلت قرار گرفته و باعث می‌شود تا در پایین دست مشكلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود باتوجه به آمار سرشماری سراسری رسمی در سال ۱۳۳۵ اعلام كرد: براساس این آمار كشور در آن سال دارای ۱۹ میلیون نفر جمعیت بود كه ۱۳ میلیون آن مربوط به جمعیت روستایی و ۶ میلیون مربوط به جمعیت شهری بود اما آمار سال ۹۵ نشان می‌دهد كه این نسبت كاملا معكوس شده و ۷۰ درصد از جمعیت كشور شهری و تنها ۳۰ درصد آن متعلق به روستاهاست.

وی افزود: براساس اطلاعات موجود تعداد شهرهای كشور در سال ۱۳۳۵، ۱۹۹ شهر اعلام شده بود كه در حال حاضر این عدد به ۱۳۰۰ شهر افزایش پیدا كرده است. به واقع چه كسی دستور این اقدامات آن را داده و یا الزامات آن را مشخص كرده است.

عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات نادرست مدیریت شهری طی سنوات گذشته اعلام كرد: شهرداری با فروش تراكم به ساخت اتوبان و خیابان پرداخت و به همین دلیل جمعیت شهری تهران را تا ۲۰۰ برابر به حد نرمال افزایش داد. این مشكلات سبب شده تا كشور ما امروزه در نسبت جمعیت شهری به روستایی در برابر بسیاری از كشورهای توسعه یافته اروپا از آمار بیشتری برخوردار باشد.

شهریاری در پایان توجه به مسائل جمعیتی و اقتصاد شهری و روستایی را مهمترین راه‌حل رفع مشكل مسكن در كشور اعلام كرد.

نظر شما