شناسهٔ خبر: 44386 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

دریس خبر داد:

رشد چشمگیر صادرات کالا در بندر خرمشهر/ رشد ۴۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر

بندر خرمشهر مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد چشمگیر صادرات کالا در این مجتمع بندری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر عادل دریس گفت: از ابتدای امسال تاکنون حجم تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر با رشد ۹۴ درصدی، نزدیک به یک میلیون تن رسیده است.

به گفته وی از مجموع عملیات انجام شده ۳۰۰ هزار و ۷۳۸ تن به تخلیه و ۶۶۲ هزار و ۲۸۷ تن به بارگیری اختصاص دارد.

رشد ۱۰۰ درصدی صادرات کالا به عراق

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اعلام رقم صادرات کالا از این بندر به کشور کویت به میزان ۱۷۶ هزار و ۷۰۱ تن افزود: در این بازه زمانی ۳۷۸ هزار و ۵۷۸ تن کالا از بندر خرمشهر به عراق صادر شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۰۰ درصدی برخوردار است.

دریس عمده بار صادراتی از بندر خرمشهر را مصالح ساختمانی، مواد معدنی، خوراک دام و تره‌بار عنوان کرد.

وی میزان صادرات کلینکر از بندر خرمشهر به کشورهای کویت و عراق را ۳۷۸ هزار و ۳۶۵ تن اعلام کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۴۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اعلام رشد ۴۳ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر افزود: طی این مدت بیش از ۴۹ هزار و ۵۸۰ TEU عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر خرمشهر به ثبت رسیده است.

آمادگی بندر خرمشهر برای میزبانی از زائران عتبات عالیات

دریس در خصوص میزان تردد مسافر از طریق بندر خرمشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار نفر از طریق پایانه بین‌المللی خلیج‌فارس سفر کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد ۳۰ درصدی دارد.

وی همچنین آمادگی بندر خرمشهر برای جابجایی زائران عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی از طریق مسیر دریایی خرمشهر- بصره را اعلام کرد و افزود: این بندر امسال نیز همانند سال‌های گذشته تمهیدات لازم برای خدمات‌رسانی مطلوب به زائران عتبات عالیات را در نظر گرفته است.

رشد ۵۹ درصدی تردد شناورهای بالای هزار تن

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین از رشد ۵۹ درصدی تردد شناورهای بالای هزار تن در این مجتمع بندری خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۵۰ فروند شناور بالای هزار تن در بندر خرمشهر تردد داشته‌اند.

دریس ادامه داد: طی این مدت در مجموع یک هزار و ۱۰۸ فروند شناور بالای هزار تن و زیر هزار تن در بندر خرمشهر تردد کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵ درصدی دارد.

وی در پایان میزان تخلیه و بارگیری خودرو در این بازه زمانی در بندر خرمشهر را با رشد ۲۳ درصدی، ۷ هزار و ۳۴۱ دستگاه عنوان کرد.

بندر خرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل چندوجهی و اتصال به کریدور بندر امام خمینی (ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج‌فارس محسوب می‌شود و به دلیل موقعیت استراتژیک و نزدیکی به بازار پرمصرف کشورهای عراق و کویت به عنوان مهم‌ترین بندر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به شمار می‌آید.

نظر شما