شناسهٔ خبر: 44451 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در مراسم رونمایی از کتاب دیدن دوست مطرح کرد:

بازنشر آثار تاریخی به اصلاح اشتباهات گذشته در حوزه معماری و شهرسازی کمک می‌کند/ ضرورت تلاش برای حفاظت از آثار تاریخی در مسیر پیش‌رو

محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از کتاب دیدن دوست بیان کرد: امید داریم تا اینگونه اقدامات بتواند به ایجاد جریان بزرگتری در کشور کمک کرده و وضعیت فعلی حوزه معماری و شهرسازی را به شکل مثبتی تغییر دهد چراکه ما باید به هر نحوی توجه به ارزش‌های تاریخی و میراث خود را به جامعه گوشزد کرده و در حفظ آن‌ها تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آیین رونمایی از کتاب دیدن دوست به قلم محمدحسن کیا مؤمنی با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه  میراث فرهنگی و گردشگری ایران، سید احمد محیط طباطبایی مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و رئیس ایکوم در خانه گفتمان شهر و معماری برگزار شد.

ایزدی طی سخنرانی در این نشست ضمن قدردانی از نویسنده این کتاب و گردآوری اسکیس‌های موجود از بناها و بافت‌های تاریخی از سراسر کشور بیان کرد: امید داریم تا اینگونه اقدامات بتواند به ایجاد جریان بزرگتری در کشور کمک کرده و وضعیت فعلی حوزه معماری و شهرسازی را به شکل مثبتی تغییر دهد چراکه ما باید به هر نحوی توجه به ارزش‌های تاریخی و میراث خود را به جامعه گوشزد کرده و در حفظ آن‌ها تلاش کنیم.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه به نظر می‌رسد توجهات به این حوزه در کشور کمرنگ شده است ادامه داد: بازنشر آثار تاریخی در کشور به ما این پیام را می‌دهد که بدون شک مجموعه آثار، بافت‌ها و سکونتگاه‌های ارزشمندی در کشور وجود دارد ولی متأسفانه می‌بینیم که حتی چندین مورد از آثار موجود در بناهای طراحی شده در کتاب آیین دوست نیز امروز وجود نداشته و از بین رفته‌اند.

وی در این خصوص تأکید کرد: ما باید از اتفاقات گذشته و امروز درس گرفته و مسیر آینده خود را اصلاح کنیم تا دیگر اشتباهات پیشین خود در این حوزه را تکرار نکنیم.

ایزدی در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث اندیشه ایران‌شهری نیز بیان کرد: بحث اندیشه ایران‌شهر یکی از اقداماتی است که امروز در وزارت راه و شهرسازی دنبال شده و تلاش می‌کند تا به نوعی انقطاع صورت گرفته در طول دهه‌های گذشته را برطرف ساخته و در این میان پیوند برقرار کند.

به گفته معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، این اندیشه می‌کوشد تا توجه همه اقشار جامعه از جمله اهل حرفه، علم و مدیران و مسئولان را نسبت به تاریخ و آثار ارزشمند کشور جلب کند.

وی با تأکید براینکه قطعا مسیر پیش روی ما نباید چیزی جز مراقبت و حفاظت از این آثار گرانقدر باشد گفت: در حقیقت این آثار باقیمانده از گذشته است که می‌تواند ضمن یافته‌آموزی به ما مسیر آینده و نوساخت‌های کشور را نیز تغییر دهد.

این مقام مسئول در پایان افزود: امید داریم این اقدام ارزشمند بتواند زمینه‌ساز حرکتی جدی جهت حفظ آثار ارزشمند این سرزمین شود./

نظر شما