شناسهٔ خبر: 44455 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

بهره‌برداری از ۶۲ کیلومتر کنارگذر شرق اصفهان تا پاییز ۹۷/ استقبال چشمگیر بخش‌خصوصی از قانون جدید مشارکت/ حضور بخش خصوصی در حوزه‌های ساخت، نگهداری و ناوگان حمل‌و‌نقلی/ پیش‌بینی یک شکبه آزاد‌راهی ۱۰ هزار کیلومتری با قوانین جدید

افتتاح وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به تاثیر آزادراه کنار گذر شرق اصفهان در تسهیل تردد و جابجایی‌ها در استان اصفهان امیدواریم ۶۲ کیلومتر از این آزادراه تا پاییز سال آینده زیر بار ترافیکی برود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در مراسم افتتاح قطعه ۳ کنارگذر غرب اصفهان اظهار داشت: قانون مشارکت یکی از بهترین قوانینی است که تاکنون تصویب شده و این قانون اجازه مشارکت به بخش خصوصی در تمام حوزه‌های حمل و نقلی در بخش ساخت، نگهداری و ناوگان را صادر می‌کند.

وی افزود: در خصوص آیین‌نامه باید اعلام کنم که قدیمی و متمرکز بر روی ساخت آزادراه‌ها از طریق دولت و مشارکت بخش خصوصی بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آیین‌نامه در دو سال گذشته عوض شده گفت: روش bot، ساخت و اجاره در تمام شقوق حمل و نقل تسریع یافت و ساخت در اختیار بخش خصوصی و شریک که مورد استقبال بخش خصوصی نیز قرار گرفت.

آخوندی بیان داشت: در صورتی که آیین نامه نیاز به تجدید نظر داشته باشد این کار انجام خواهد شد. اما با همین آیین نامه تا کنون چند ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و توسعه زیربناها برنامه‌ریزی شده است. زیرا بازگشت سرمایه به عنوان یک اصل منظور شد و سرمایه با سود مشخص و بدون هیچ گونه تحمیلی از سوی وزارت راه و شهرسازی به سرمایه‌گذار بازمی‌گردد.

به گفته آخوندی هم اکنون سهم بخش خصوصی در مشارکت ساخت آزادراه‌ها ۷۰ درصد بخش خصوصی، سهم دولت ۳۰ درصد و دوره بازگشت ۱۲ ساله مشخص شده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به تاثیر شیوه جدید گفت: با همین شیوه عملکرد آزادراه قم – گرمسار بیش از ۱۲۰ درصد است و بازگشت سرمایه قبل از اتمام طرح صورت می‌گیرد و چنین اتفاقی در آزاد راه قزوین- رشت نیز در حال رخ دادن است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در حالی به سمت توسعه آزادراه ها گام برداشته‌ایم که با قوانین مصوب یک شکبه آزاد‌راهی ۱۰ هزار کیلومتری را پیش‌بینی کرده‌ایم.

آخوندی با اشاره به وجود کمتر از ۲ میلیون خودرو در قبل انقلاب گفت: امروز شاهد تردد ۲۰ میلیون خودرو در کشور هستیم. از این رو توسعه راه‌ها با سرمایه دولتی امکانپذیر نیست و باید به سمت توسعه با توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گام برداریم .

وی به نقش کنار گذر شرق اصفهان در ترافیک این شهر اشاره کرد و گفت: این آزادراه دسترسی جانبی و عبور از اصفهان را تسهیل می کند از این رو امیدواریم ۶۲ کیلومتر از این آزاد راه تا پاییز سال آینده زیر بار ترافیکی برود و در تلاش هستم تا مجوز میزان باقیمانده از کنار گذر غرب اصفهان را از هیات وزیران اخذ کنم. تا در آینده شاهد اتصال آن به آزادراه اصفهان- شیراز باشیم./

نظر شما