شناسهٔ خبر: 44463 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

پذیرش تحولات سکونت‌شهری و تغییر سیاستگذاری‌های مسکن/ واکاوی سیاست‌های توسعه مسکن در هفدهمین همایش/قول مساعد سازمان برنامه‌وبودجه برای تامین‌مالی اجرای مسکن‌اجتماعی

طرح برگزاری هفدهمین سیاست‌های توسعه مسکن و واکاوی سیاست‌های مسکن با حضور مسئولان ارشد دولتی و بخش‌های خصوصی، برگزاری چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر، برگزاری هشتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی در سراسر کشور، از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان و بازدید از محله‌های بازآفرینی‌شده شهری و تاکید بر اهمیت ارتقای کیفیت محلات‌شهری، سخنرانی در هفدهمن همایش سیاست‌های توسعه مسکن با تاکید بر پذیرش تحولات سکونت‌شهری و تغییر سیاستگذاری‌های مسکن، حضور در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر در سالن اجلاس سران و تشریح مباحث حمل‌ونقل یکپارچه به منظور ایجاد اشتغال و ارتقای کیفیت زندگی روستایی، تشکیل هشتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن‌و‌شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین در هفته گذشته هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن روزهای ۱۸ و ۱۹ در سالن پاکدامن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد. سخنرانی معاون مسکن و ساختمان و برگزاری ۶ پنل تخصصی در همایش هفدهم، تشریح تغییر سیاست‌های دولت در بازار سرمایه به منظور تامین‌مالی مسکن، طراحی نظام بهینه مالیات‌های بخش مسکن، بررسی مهمترین مسائل در تحقق سند ملی توسعه شهرهای جدید، سخنرانی محمد شکرچی‌زاده در پانزدهمن همایش روز بتن با تاکید بر افزایش استفاده از سازه‌های بتنی و برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی با شرکت بیش از ۱۴۵ هزار نفر در سراسر کشور و بازدید حامد مظاهریان از روند برگزاری آزمون در دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران بخشی دیگر از مهمترین اخبار حوزه مسکن‌و‌شهرسازی در هفته گذشته بود.

ساختار سیاست‌گذاری جمعیتی در حال جابه‌جایی است

عباس آخوندی هفته گذشته در هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن با تاکید براینكه نیازمند پذیرش تغییر و تحولات در ساختار سكونتی شهری و جمعیتی ایران و همچنین تجدیدنظر در سیاست‌گذاری مسكن هستیم گفت: در حوزه مسكن بازگشت به حوزه بازآفرینی شهری در دستور كار دولت است و برای ورود به این بخش توانمند كردن ساكنان از طریق توجه به بافت‌های فرسوده شهری و تاكید روی حساب‌های صندوق پس‌انداز یكم است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آخوندی همچنین در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد: توانمند کردن مردم از طریق ارایه تسهیلات مالی مناسب به مصرف کنندگان واقعی مسکن و سیاست بازآفرینی شهری دو سیاست اصلی بخش مسکن در سال جاری است. همچنین سیاست وزارت راه و شهرسازی اجرای ساخت و سازها در درون بافت‌ها از طریق افزایش قدرت خرید مردم است که با این روش تورم کنترل می‌شود و سوداگری در بخش زمین جلوگیری به عمل خواهد آمد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

لزوم بازنگری طرح‌های هادی روستایی بر مبنای منظومه روستایی

آخوندی همچنین در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر در سالن اجلاس سران ضمن تشریح برنامه‌های وزارت راه‌و‌شهرسازی به منظور ارتقای کیفیت زندگی‌روستایی و نظام برنامه‌ریزی مسکن، گفت: دولت با کمک شما روستاییان عزیز می‌تواند حوزه اشتغال روستایی را با تاکید بر مباحث حمل‌و‌نقل یکپارچه، ایجاد پایانه‌های ویژه حمل کالاهای کشاورزی و همچنین سیستم حمل‌ونقل متناسب با کالای فسادپذیر، ارتقا بدهد.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ادامه طرح‌های بنیادین شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در دولت دوازدهم

در هفته گذشته هشتیمن جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران در سال ۹۶ به ریاست عباس آخوندی برگزار شد. رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در هشتمین جلسه شورا در سال جاری ضمن تقدیر از فعالیت‌های پیروز حناچی بر تداوم روند فعالیت‌های شورا در مبارزه با بی‌انضباطی شهری تاکید کرد و گفت: به فکر آن هستم که بخش رسمی را در شورا با محوریت معماری تشکیل دهیم تا بتواند مباحث معماری را در کنار طرح‌های جامع و تفصیلی دنبال کند. با دکتر حناچی در حال رایزنی هستیم که چگونه می‌توانیم این موضوع را در دستور کار قرار دهیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

احیای اصفهان با تلفیق تکنولوژی مدرن و در تدوام تاریخی آن شهر

آخوندی همچنین درهفته گذشته با سفر به استان اصفهان از پیاده‌راه تاریخی چهارباغ شهر اصفهان بازید کرد و گفت: اتفاقات خوبی برای حفظ بازارهای اصفهان انجام گرفته است. اصفهان با شرایط جدید اما با یادی از گذشته و تكرار و تداوم تاریخی احیا می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید دولت، دستگاه‌های نظارتی و مجلس بر اجرای طرح مسکن اجتماعی

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان در هفته گذشته با حضور در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران از روند برگزاری آزمون بازدید کرد و گفت: نتیجه برگزاری آزمون تستی اول دی ماه اعلام خواهد شد.

وی همچنین در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه بازدید از روند برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی در هفته رشته، گفت: تاکید دولت، دستگاه های نظارتی و مجلس بر اجرای طرح مسکن اجتماعی است که در این مورد سازمان برنامه و بودجه به منظور تامین مالی برای اجرای آن قول مساعد داده است.

مظاهریان تاکید کرد: توصیه ای که در مسکن اجتماعی وجود دارد و دنبال می شود این است که در مسکن اجتماعی نباید به تجمیع فقر کمک کرد بلکه باید مسکن اجتماعی را در تعداد کوچک و پراکنده بدون آنکه به اختلاف طبقاتی دامن بزند، احداث کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر عدم‌دخالت دولت در ساخت و ساز مسکن

همچنین معاون مسکن و ساختمان در هفدهمین همایش سیاست‌های مسکن در مراسم افتتاحیه ضمن تشریح سیاست‌های دولت دوازدهم در حوزه مسکن، گفت: عدم‌دخالت دولت در ساخت و ساز مسکن، گسترش بازار رهن، تامین مسکن برای زوج های جوان و خانه اولی ها و توجه به بافت‌های فرسوده و حل مساله حاشیه‌نشینی، چهار حوزه مورد وفاق دولت و مجلس است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین با حمایت وزارت راه‌و‌شهرسازی، مقرر شد تا از برخی پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه نظام اجاره‌داری حرفه‌ای مسکن حمایت شود. به همین منظور، طراحی نظام بهینه مالیات و تخصیص یارانه و روش‌های ایجاد نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در بخش مسکن در قالب پایان‌نامه و رساله دانشجویان در معاونت مسکن‌و‌ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وظیفه دولت در حوزه مسکن، نظارت، حمایت و هدایت است

مظاهریان همچنین در مراسم اختتامیه همایش سیاست های توسعه مسکن ضمن تاکید بر به رسمیت شناختن دولت محلی و تلاش برای ارتقای جایگاه دولت محلی، گفت: برنامه ای را که در حوزه مسکن و ساختمان دنبال می‌کنیم این است که باید نهاد محلی طرح‌های جامع و تفصیلی را مورد توجه قرار دهد و به آنها ورود کند.

این مقام مسئول همچنین تاكید كرد: همه ما در دولت معتقدیم دخالت باید حداقلی باشد و باید در بخشنامه‌ها اعمال شود تا نهایتا تبدیل به قواعد مناسب مالیات شود. همچنین تنظیم امور بانكی، كاهش اختلافی طبقه غنی و فقیر از دیگر وظایف دولت‌هاست. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توجه به ۲ سیاست راهبردی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی و بازآفرینی‌شهری در شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران

هشتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست عباس آخوندی رئیس شورای عالی برگزار شد. پیروز حناچی مشاور معماری و شهرسازی در جلسه فوق، گفت: شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران، مجموعه‌ای از بخش‌های تخصصی دولت بوده و هست که توانست در طی دولت یازدهم، تصمیم‌های جمعی و به مصلحت بگیرد که امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند. شورا در دولت یازدهم، نهایت تلاش خود را به کار برد و در بخش هایی بسیار موفق بود و البته در بخشی‌هایی نیز موفق نشدیم. شاید بخشی از عدم‌موفقیت نیز ناخواسته بود. به هر صورت همه ما در ایران زندگی می‌کنیم و باید به این نکته توجه داشته باشیم.

حناچی گفت: ما در هرمزان موفق نشدیم علتش هم ما در شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری نبودیم بلکه علت آن عدم پشتیبانی حقوقی وقضایی از مصوبات شورای‌عالی در کشور بود که ریشه در قوانین و... دارد. بعضی از تلاش‌های دیگر هم بود که با وقفه روبه‌رو شدند که امیدوارم در دوره جدید با حضور دکتر ایزدی با جدیت بیشتری آنها را به پیش ببریم.

ایزدی معاون معماری و شهرسازی نیز در نشست فوق، گفت: به طور قطع و یقین شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران همانطور که وزیر محترم نیز بر روی آن تاکید دارند می‌تواند جايگاه مناسبي برای طرح و تدوين سیاست‌های توسعه و بالاترين مرجع برای بررسی راهبردها و اسناد هدايت توسعه باشد. لذا ازاعضای محترم شورا خواهش می‌کنم که همچون گذشته با حمایت و همراهی زمينه را برای تحولات بنيادين و طرح و تصويب سياست‌های توسعه فراهم نمايند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت ایجاد نهادهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای تحقق اهداف سیاست بازآفرینی‌شهری

هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران‌و‌بهسازی شهری ایران در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن، گفت: میانگین برنامه‌ای که هم‌اکنون برای بهسازی و بازسازی ۱۳۵۰ محله در طول برنامه ششم داریم بالای ۱۰۰ هزار میلیاردتومان اعتبار می خواهد که قرار هم نیست این اعتبار را دولت ملی و حتی محلی تامین کند بلکه این یک جریان سخت افزاری و نرم افزاری است که توسط کنشگران، ساکنان و مردم محلات با کمک دولت ملی و محلی انجام خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح سیاست‌های دولت در بازار سرمایه

تغییر سیاست‌های دولت یازدهم در بازار سرمایه به منظور تامین مالی مسکن در چهار محورِ انتشار اوراق راهنی، راه‌اندازی صندوق‌های املاک‌و‌مستغلات، راه‌اندازی صندوق‌های املاک‌و‌مستغلات و انتشار اوراق صکوک، تشریح شد.

جزئیات سند ملی و چالش‌های بنیادین شهرهای‌جدید

شرکت عمران شهرهای جدید طی گزارشی جزئیات سند ملی و چالش های بنیادین شهرهای جدید را تشریح کرد. در این گزارش آمده است: در شرایط کنونی، شهرهای جدید ایران بعد از گذشت سه دهه و تکمیل بخش مهمی از عملیات اجرایی شهرها و شتاب جمعیت‌پذیری ناشی از اجرای طرح مسکن مهر، در یک مقطع تاریخی مهم قرار دارند که بازاندیشی پیرامون آینده توسعه شهرهای جدید را ضروری می‌سازد، به ویژه آنکه چالش‌هایی‌ همچون فقدان طرح‌های کالبدی ملی منطقه‌ای مصوب و به هنگام یا عدم همسویی و هم‌آوایی سیاست‌های کلان شهرسازی کشور، لزوم تغییر نگرش مدیریتی و بینش شهرسازی در مورد شهرهای‌جدید را بیش از گذشته ضروری می‌سازد.

نظر شما