شناسهٔ خبر: 44464 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه دریایی؛

طرح توسعه فاز ۳ بندر کانتینری و ایجاد اسکله‌های نفتی در بندر شهید رجایی/ توافق دریایی ایران با یونان برای توسعه بازار حمل‌و‌نقل دریایی/ راه‌اندازی سامانه صادرات کالا در بندر شهید رجایی

طرح تشریح اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی از سوی مدیرعامل سازمان در نشست مشترک با فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی، توافق دریایی ایران با یونان برای توسعه بازار حمل‌و‌نقل دریایی، تاکید بر همکاری مجلس برای خارج‌سازی ۹۳ فروند شناور مغروقه اروندرود و کارون، ورود کشتی حامل بخش سوم تجهیزات طرح توسعه بندر شهیدبهشتی به بندر چابهار و راه اندازی سامانه صادرات کالا در بندر شهید رجایی بخشی از مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، اهم اخبار حوزه‌دریایی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست مشترک با فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه‌دریایی مجلس، عملکرد سازمان و اقدامات انجام شده را تشریح کرد و از اجرای طرح توسعه فاز ۳ بندر کانتینری شهیدرجایی با اعتبار ۸۶۰ میلیاردتومان، ایجاد اسکله‌های نفتی در آن بندر و همچنین تکمیل فاز اول توسعه بندر چابهار با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن، خبر داد.

راستاد گفت: در رابطه با بندر خرمشهر و احیای فعالیت‌های تجاری در آن بندر در مقیاسی بالاتر از آن چیزی كه هم‌اكنون وجود دارد مذاكرات با كشور عراق در حال انجام است تا بتوانیم براساس معاهده‌نامه ۱۹۷۵ الجزایر شاهد افتتاح مجدد دفتر هماهنگی مشترك و CBC باشیم كه متعاقبا لایروبی اروندرود انجام شود و شاهد استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و پتانسل‌های بندر خرمشهر باشیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

در حاشیه نشست کشورهای صاحب بندر در خلال رویداد موازی روز جهانی دریانوردی در پاناما، محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران با مارک گروبارزیک وزیر اقتصاد دریایی لهستان، خورخه برکت پیتی وزیر امور دریایی پاناما و کی تاک لیم دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی دیدار و گفت و گو کرد.

راستاد در دیدار جداگانه با کی‌تاک‌لیم، دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی، ضمن تشریح آخرین برنامه ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتقای ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی، بر ضرورت استفاده بیشتر از نیروهای انسانی دریایی متخصص ایران در پروژه های ظرفیت‌سازی دریایی آیمو تاکید کرد. همچنین متعاقب دعوت رسمی به عمل آمده از دبیر کل آیمو برای شرکت در مراسم بزرگداشت هفتادمین سال تاسیس آیمو که در شهریور ماه ۱۳۹۷ در ایران برگزار خواهد شد، راستاد خواهان حضور آقای لیم در این مراسم شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توافق دریایی ایران با یونان برای توسعه بازار حمل‌و‌نقل دریایی

خسرو خسروسرایی مدیرکل توافقنامه‌های بین‌المللی و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی از توافق دریایی ایران با یونان به منظور توسعه بازار حمل و نقل دریایی خبر داد و گفت: اجرای نهایی توافقنامه دریایی دو کشور، مشکلات احتمالی برای کشتیرانی‌های دو طرف کمتر و فعالیت آنها تسهیل خواهد شد، همچنین تسهیلات برای خدمه کشتی‌های دو طرف نیز بیشتر می‌شود.

به گفته وی، هدف از اجرای این نوع توافقنامه‌های دریایی اجرای کامل استانداردهای بین‌المللی دریایی، رقابت آزاد و عادلانه و رفع تبعیض در خدمات دهی به کشتی ها است و انتظار داریم رفتار یکسان در بنادر دیگر کشورها مانند یونان با این نوع توافقات با کشتی‌های ایرانی کاملا لحاظ شود چرا که در دوران تحریم‌ها تبعیض نسبت به شناورهای مرتبط با ایران بسیار زیاد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر همکاری مجلس برای خارج‌سازی ۹۳ فروند شناور مغروقه اروندرود و کارون

هادی حق‌شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در ردیف های متفرقه سال جاری برای خارج‌سازی شناورهای مغروقه اروند و کارون ۱۲۰ میلیاردتومان اعتبار در نظر بگیرند تا ۹۳ فروند شناور مغروقه باقی‌مانده، خارج‌سازی شود.

به گفته حق‌شناس، در بندر خرمشهر، ۲۷۵ فروند شناور در ایام جنگ تحمیلی در اروندرود و کارون غرق شدند که ۱۸۲ فروند آن استخراج شده و ۹۳ فروند باقی مانده است. طبق برآوردها اگر بخواهیم لایروبی انجام دهیم و آبخور از ۴ متر به ۶ متر افزایش یابد، باید ۱۲ میلیون مترمکعب لایروبی انجام دهیم و اگر بخواهیم میزان آبخور را در بندر خرمشهر به ۹ متر برسانیم، باید ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی انجام شود که این فقط یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که سازمان بنادر در این حوزه تأمین می‌کند(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ورود کشتی حامل بخش سوم تجهیزات طرح توسعه بندر شهیدبهشتی به بندر چابهار

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از ورود سومین محموله تجهیزات خریداری شده فاز یک طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار خبر داد و گفت: با بهره برداری از فاز ۱ طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ظرفیت تخلیه و بارگیری از ۲.۵ مییلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش و با نصب و راه‌اندازی این تجهیزات، توسعه و توان عملیاتی بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران افزایش چشمگیر یافته و امکان پهلودهی و تخلیه و بارگیری کشتی های سوپر پست پاناماکس را خواهد داشت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۵۹ درصدی تردد شناورهای بالای هزار تن در بندر خرمشهر

عادل دریس مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد ۱۰۰ درصدی صادرات کالا به عراق، رشد ۴۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری، آمادگی بندر خرمشهر برای میزبانی از زائران عتبات عالیات و رشد ۵۹ درصدی تردد شناورهای بالای هزار تن در آن بندر خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حجم تخلیه و بارگیری کالا در بندرخرمشهر با رشد ۹۴ درصدی، نزدیک به یک میلیون تن رسیده است. از مجموع عملیات انجام شده ۳۰۰ هزار و ۷۳۸ تن به تخلیه و ۶۶۲ هزار و ۲۸۷ تن به بارگیری اختصاص دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ورود سومین محموله ۱۶ میلیون یورویی تجهیزات توسعه بندر چابهار

سومین محموله ماشین آلات و تجهیزات طرح توسعه فاز یک بندر شهیدبهشتی چابهار به ارزش بیش از ۱۶ میلیون یورو وارد این بندر شد. این ماشین آلات به صورت قطعات منفصل در قالب ۲۵ دستگاه کانتینر ۴۰ فوتی است و شامل دو دستگاه مکنده غلات از نوع «پنوماتیک گرین آنلودر ۶۰۰ t/h » است که در تسهیل تخلیه و بارگیری غلات در بندر چابهار تاثیرگذار خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پهلوگیری نفت‌کش ۲۵هزار تنی قیر صادراتی در بندر خلیج‌فارس

اله‌مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی گفت: با پهلوگیری یک کشتی نفت‌کش ۱۸۳ متری با ظرفیت ۲۵ هزار تن در بندر خلیج‌فارس برای بارگیری محموله قیر صادراتی، یک رکورد جدید عملیاتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد دریایی ایران به ثبت رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

راه‌اندازی سامانه صادرات کالا در بندر شهید رجایی

وی همچنین از راه‌انداری سامانه صادرات کالاهای کانتینری در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید جرایی به عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری خبر داد و گفت: از مهمترین مزایا و قابلیت‌های راه‌اندازی سامانه الکترونیکی صادرات کالای کانتینری، ارائه خدمات اسنادی الکترونیکی در حوزه صادرات، قابلیت رهگیری کانتینرهای صادراتی در راستای شفاف‌سازی و ارتقاء سطح کیفی خدمات، انتقال اطلاعات الکترونیکی بین نقش‌آفرینان مختلف حوزه تجارت از قبیل خطوط کشتیرانی، محوطه‌ها و انبارهای پشتیبانی لجستیکی، تحقق درآمدهای عملیاتی با احصاء حقوق و عوارض بندری و همچنین نظارت بیشتر بر روند خروج کالا به صورت متمرکز است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۶۷ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی در نیمه اول ۹۶ در بنادر غرب

"محمود صابری"مدیر بنادر غرب هرمزگان از ترانزیت ۹۱ هزار و ۱۱۹ تن کالاهای غیرنفتی که عمدتا شامل خودرو است، خبر داد و به رشد ۱۴۶ درصدی این بخش از فعالیت‌های بندری و افزایش ۲,۵ برابری آن  نسبت به مدت مشابه از سال ۹۵ اشاره کرد.

صابری با اعلام اینکه طی شش ماهه سال جاری در مجموع  ۵ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۹۶۷ تن انواع کالا در بنادر غرب تخلیه و بارگیری شد، افزود: از مجموع عملیات انجام شده، ۹۳۱ هزار و ۵۲۴ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و۴ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴۳ تن اختصاص به کالاهای نفتی دارد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما