شناسهٔ خبر: 44487 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی خبر داد:

آغاز مطالعه و طراحی بازار اصلی شهر نراق در استان مرکزی

بازار نراق مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: طراحی شهری خیابان امام خمینی‌شهر نراق شامل محدوده بازار تاریخی نراق، با تأکید بر مناسب‌سازی بناها و فضاهای شهری برای دسترسی معلولین صورت می‌پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، مجید شارقی گفت: هدف از این برنامه، مطالعه و تهیه طرح حفاظت شهری برای بخشی از محدوده تاریخی شهر نراق است که راسته اصلی بازار و بناهای مرتبط با آن را در بر می‌گیرد و شامل مجموعه‌ای از مداخلات برای افزایش اعتبار فرهنگی محدوده یاد شده است به واسطه ارتباط تنگاتنگ محدوده منتخب با خیابان اصلی شهر، بخشی از خیابان مزبور که همجوار با محدوده مطالعاتی است نیز مورد پژوهش قرار گرفته و طراحی خواهد شد.

وی گفت: محدوده مورد نظر، بخشی از پهنه شهری نراق است که دو معبر اصلی و موازی شهر را شامل می‌شود. راسته بازار تاریخی به عنوان عنصر اصلی ساخت فضایی شهر تاریخی و همچنین خیابان متأخری که به موازات راسته بازار شکل گرفته از عناصر اصلی طرح هستند.

شارقی بیان کرد: مهم‌ترین هدف طرح، کاهش تأثیر منفی خیابان بر بازار و همچنین افزایش ارتباط دو ساختار شهری از ۲ دوره متفاوت است. برنامه پیشنهادی، یک طرح شهری برای حفاظت از محدوده ارزشمند یاد شده و مشخص کردن جهات توسعه در آن است و مجموعه‌ای از مداخلات مبتنی بر مرمت، بازسازی و ساماندهی محیط شهری، طراحی معماری میان افزا، تعریف حریم و ضوابط حفاظت و همچنین برنامه‌های توسعه حفاظت محور را در بر می‌گیرد.

وی گفت: این طرح توسط دانشگاه کاشان با پیش‌بینی اعتباری بالغ بر ۱۰/۰۴۰ میلیون ریال در تاریخ ۹۶/۶/۳۱ آغاز شده است.

با تهیه این طرح و اجرای آن که تحقق آن مستلزم هماهنگی و همکاری کلیه مسئولین و مدیران شهر نراق و شهرستان دلیجان و استان است برای شهر تاریخی نراق دورنما و چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای پیش‌بینی می‌شود.

نظر شما