شناسهٔ خبر: 44491 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

​در همايش معاونين حمل و نقل جاده‌ای سراسر كشور تأكيد شد:

لزوم بهره‌گيری از روش‌های نوين ايمنی سفرهای جاده‌ای و ارتقا ءسطح خدمات حمل و نقل

اسماعیل غلامی ​در نشست يك روزه هم انديشي معا ونين حمل و نقل جاده اي سراسر كشور، بر ضرورت بهره گيري از روش هاي نوين، كارآمد جهت افزايش نظارت بر روند سطح خدمات حمل و نقل و ارتقاي ايمني سفرهاي جاده اي تاكيد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، در اين همايش كه مديران ستادي حوزه معاونت حمل و نقل سازمان، معاونين حمل و نقل ادارات كل راهداري و حمل و نقل جاده اي سراسر كشور حضور داشتند، اسماعيل غلامي معاون حمل و نقل اين سازمان در اين نشست با اشاره به ضرورت واكاوي مباحث كليدي حمل و نقل و چاره انديشي مسائل بر پايه روش هاي نوين ،گفت: توقع من از دوستان برگزاري نشستي متفاوت تر از نشست هاي پيشين است زيرا كه امروز بايد بررسي شود وظيفه ما به عنوان مديران حاكميتي در قبال مسائل و تصادفاتي كه رخ مي دهد چيست؟ و از چه ابزار و روش هاي كارآمدي موجود همچنين قابل طراحي براي بهبود فعاليت حمل و نقل و ايمني سفرها بهره گرفته شود.

وي با تاكيد بر اينكه وظيفه ما خدمت رساني بهتر در مقاطع مختلف زماني به هموطنان است گفت: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي به ويژه  بخش حمل و نقل بايد وظيفه خود بداند تا به سهم خود در اقتصاد منطقه تحت نظارتش نقش ايفا كند به طور مثال اگر در مقطع زماني مشخصي در جيرفت و جنوب كرمان محصولات كشاورزي خاصي توليد مي شود در اين زمان بايد به درستي اين محصولات به نقاط مختلف كشور حمل شوند تا در دسترس عموم قرار گيرند.

غلامي توسعه گردشگري به وسيله حمل و نقل جاده اي را يكي ديگر از وظايف ذاتي اين معاونت برشمرد و گفت:نبايد اجازه دهيم تا اعتماد عمومي خصوصا بين المللي به سير در جاده هاي كشور از بين برود و براي اين مساله آيين نامه هاي مناسبي تنظيم شده است كه بايد اجرايي شوند مانند اينكه اتوبوس دربستي كه در اختيار گردشگران قرار مي گيرد بايد زير 15 سال عمر داشته باشد كه متاسفانه امروزه شاهد ارائه سرويس در برخي نقاط با عمر بالاي 20 سال هستيم.

معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در ادامه به بحث شبكه سير همنام شركت هاي مسافربري  اشاره كرد و گفت: سازمان به علت هاي مختلفي پيگير اجرايي كردن شبكه سيرهمنام  در كشور است البته اين شبكه تنها يك نام نيست و اساس و پايه كار بر ايمني و افزايش توانمندي هاي اين حوزه پايه ريزي شده است.

وي با تاكيد بر اينكه ايمني سفر جاده اي براي حاكميت و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي  از اهميت بسزايي برخوردار است اظهار داشت:انسان ها سرمايه هاي جامعه ما هستند و بايد در حفظ اين سرمايه عظيم ما به نوبه خود تلاش مضاعفي انجام دهيم.

غلامي با اشاره به اينكه در طرح شبكه سير همنام اين سازمان به دنبال برندسازي براي حمل و نقل جاده اي است ادامه داد:به قطع يقين اگر شركت هاي كوچك و بزرگ به يكديگر متصل شوند و چندين برند هم نام را تشكيل دهند ارائه خدمات به مردم مطلوب تر خواهد شد زيرا كه با برند سازي ، آن ها تلاش خواهند كرد كه نام برند خود را خدشه دار نكرده و سطح خدمات خود را به مسافران افزايش دهند به نظارت، ايمني و كنترل ساده تر خواهد انجاميد.
وي اتصال شركت هاي مسافربري، رانندگان اتوبوس و ناوگان حمل و نقل را يكي ديگر از ثمره هاي طرح شبكه سير دانست و افزود: با اجرايي شدن اين طرح به سوي سيستماتيك كردن سفر در جاده ها پيش خواهيم رفت و با اين كار ايمني مسافران جاده اي تضمين خواهد شد.

غلامي در بخش ديگري از سخنان خود به بحث چك ليست هاي معاينه فني پرداخت و گفت: اين چك ليست ها بايد با نظارت و كنترل، به درستي در استان ها اجرايي شود زيرا به صورت عمده با جان انسان ها در ارتباط هستند و لذا سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي به دليل مسائل حاكميتي، خود را موظف مي داند تا ايمني سفر هموطنان را از طريق مراقبت هاي فني توسط چك ليست هاي مذكور تامين كند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به اينكه در حوزه كالا نيز اين سازمان وظايفي دارد افزود: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي وظيفه خود مي داند تا با در نظر گرفتن توان واحدهاي استاني، منافع صاحبان كالا، شركت هاي حمل بار و رانندگان را حفظ و تامين كند و به اين منظور از خرد جمعي معاونان استان ها در حوزه خود مي خواهد تا با بيرون رفتن از جمود و روزمرگي به ابتكارات و نوآوري هاي جديدي دست بزنند تا به وسيله سيستم هاي نوين و پيشرفته و يافتن راه هاي جديد به بهره وري و چالاكي بخش بخش حمل و نقل جاده اي كمك شاياني كرده باشند.
وي به حساسيت ها در فعاليت متصديان بخش حمل و نقل جاده اي و صدور موافقت اصولي براي تاسيس شركت هاي باري در استان ها اشاره كرد و گفت:بايد نظارت ها در استان براي صدور و تاسيس شركت ها بيشتر از قبل شده و در اين حوزه به صورت سليقه اي در استان برخورد نشود زيرا آيين نامه ها، بخشنامه ها و دستورالعمل هاي لازم به صورت متمركز ابلاغ شده است و در سراسر كشور نمودي واحد دارد.

غلامي ،  سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي و ادارات كل استاني آن را حافظ منافع دولت و بيت المال دانست و افزود: به همين خاطر وظيفه ماست تا نگاه ملي به موضوعات داشته باشيم زيرا به سرانجام رساندن طرح ها و برنامه هاي ابلاغي از جمله شبكه سير نيازمند چنين نگاهي است و اگر با همين نگاه به موضوع شبكه سير نگاه شود به اين نتيجه دست خواهيد يافت كه در اين طرح زمينه منافع و حضور متقاضيان، سرمايه گذاران و عموم مردم ديده شده است تا شاهد تحول در بخش حمل و نقل مسافر در جاده هاي كشور باشيم. 

وي ايمني سفرهاي مردم را يك اصل دانست و بيان كرد: در اين حوزه گام هاي بلندي در استان ها برداشته شده كه بايد با قوت ادامه داشته و خدمات ارتقا يابد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گريزي در خصوص خدمات رفاهي رانندگان گفت: پذيرفته نيست كه بين رانندگاني كه در جاده هاي كشور در حال فعاليت هستند تبعيضي صورت گرفته و دغدغه سازمان نيز چاره انديشي براي تامين خدمات رفاهي از جمله بيمه تكميلي براي رانندگان بخش حمل و نقل كالا است.

غلامي اعلام كرد: بدون ترديد سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي يكي از پركارترين سازمان ها در كشور است و از سال گذشته  با ادغام حوزه پهناور راهداري با حمل و نقل جاده اي نه تنها از قدرت عمل و اجرايي آن كاسته نشده بلكه قوت بيشتري براي انجام امور و برنامه هاي عمراني داشته است و با مديريت بر منابع اندك و با امكانات موجود براي خدمت رساني بهتر و بيشتر در تلاش است.

بنا بر اين گزارش در ادامه  اين هم انديشي مديران كل ستادي حوزه هاي مختلف معاونت حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، همچنين مدير كل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات و معاون دفتر حقوقي به بيان نقطه نظرات خود در زمينه ايمني ،حمل و نقل كالا ،حمل و نقل مسافر ،حقوقي و تدوين مقررات ،فن آوري اطلاعات ،پرداخته واز نظرات معاونين حمل و نقل ادارات كل استان ها در موضوعات مختلف بهره مند شدند و خواستار افزايش نظارت و توجه دقيق تر به بخشنامه ها و ضوابط ارسالي از سوي ستاد مركزي و به تبع آن افزايش رضايتمندي خدمات گيرندگان از بخش حمل و نقل جاده اي شدند.

نظر شما