شناسهٔ خبر: 44492 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه مديريت و منابع راه‌آهن عنوان كرد:

توسعه ريلی در گرو كمك دولت در توسعه خطوط و سرمايه گذاری بخش خصوصی

ترانزیت ریلی معاون توسعه مديريت و منابع گفت: طبق مصوبه مجلس در پايان برنامه ششم توسعه، سهم راه‌آهن بايد به ۳۰ درصد از كل حمل‌ بار برسد كه اين امر مستلزم كمك دولت در توسعه خطوط و زير ساخت و نيز سرمايه گذاري بخش خصوصي است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران؛ محمدرضا نصرت نظامي در جمع مديران و كارشناسان هسته گزينش شركتهاي تابعه وزارت راه و شهرسازي گفت: شركت راه آهن از زمان شكل گيري تا كنون، افتخارات بسياري را رقم زده و موجبات رشد و توسعه اقتصادي كشور بوده همچنين دو جنگ بزرگ جهاني دوم و هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشته است.

وي خاطرنشان كرد: راه آهن علي رغم اينكه يكي از بزرگترين شركت هاي زير مجموعه وزارت راه و شهرسازي از لحاظ پهنه جغرافيايي، حوزه عملياتي و گردش مالي است اما اولين شركت برگزار كننده مجمع عمومي ساليانه شركت هاي تابعه وزارت راه و شهرسازي بوده و اين نشان دهنده قدرت پاسخگويي شركت در برابر سهامداران و ساير ذينفعان خود است.

محمدرضا نصرت نظامي اظهار داشت: امروز راه آهن در كانون توجه نظام قرار دارد و مقام معظم رهبري و روساي جمهور و مجلس شوراي اسلامي تاكيد ويژه اي بر توسعه راه آهن دارند.

وي خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري توجه ويژ‌ه‌اي به حمل‌ونقل ريلي دارند و ايشان در بازديد از كارخانه مپنا در سال ۹۳ به مديرعامل وقت شركت راه‌آهن فرمودند كه؛ "كاميون ها را از جاده ها جمع كنيد، اين همه زحمت كشيده شد تا بنادر به راه آهن متصل شوند آنوقت تمام بار بنادر را كاميون ها حمل مي كنند. اين موضوع را يادداشت كرده بودم كه به آقاي دكتر آخوندي بگويم، برويد و كاري كنيد كه بارها با راه آهن حمل شود" .

نصرت نظامي افزود: حمل‌و نقل ريلي از نظر رهبري يك اولويت است و معظم له در سياست‌هاي كلي برنامه ششم در فصل حمل‌ونقل به اين موضوع در دو بند ۲۴ و ۲۵ تاكيد كردند كه در بند ۲۴ " اولويت حمل‌ونقل ريلي در حوزه حمل‌ونقل و ايجاد مزيت رقابتي" و در بند ۲۵" اولويت حمل‌و نقل ريلي بار و اتصال ريل به مراكز تجاري، صنعتي و توليد بار و مسافر و تكميل كريدور شمال- جنوب و اتصال ريل به كشورهاي همسايه" مورد تأكيد قرار گرفته‌اند كه در صورت تحقق برنامه ها، شاهد رشد عظيمي در صنعت ريلي خواهيم بود.

وي ادامه داد: متوسط سرعت سير قطارها در دنيا در ۴۰ سال گذشته ۴۰ كيلومتر بر ساعت بود كه اكنون به بيش از ۳۵۰ كيلومتر رسيده است و علي رغم اينكه توسعه بخش ريلي در اغلب كشورها نسبت به ساير صنايع بيشتر بوده اما در ايران رشد چنداني نداشته است.

معاون توسعه مديريت و منابع با اشاره به اينكه شركت راه آهن داراي ۱۰ هزار و ۴۷۵ كيلومتر خطوط اصلي ريلي است، عنوان كرد: اگر خطوط مانوري و خطوط فرعي را هم به آن اضافه كنيم مجموع راه آهن به ۱۳ هزار و ۲۸۴ كيلومتر مي رسد كه مرزهاي شمالي و جنوبي و شرقي و غربي را به هم وصل كرده است.

وي گفت: در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، حمل بار از ۳۵ ميليون تن به ۵/۴۰ ميليون تن رسيد كه نسبت به سال قبل از آن ۵/۱۲ درصد رشد داشته است. 
نصرت نظامي خاطرنشان كرد: در سال ۹۵ بيش از ۵/۹۸ درصد از بودجه مصوب شركت در حمل بار محقق شده است و در سال جاري نيز تا كنون رشد ۱۶ درصدي در تناژ بارگيري و ۸ درصدي در تن كيلومتر محقق شده است.

وي با بيان اينكه سهم راه آهن در جابجايي بار از كل بازار حمل و نقل، ۸/۱۱ درصد است تصريح كرد: قياس بين حمل و نقل جاده اي و ريل، قياس مع الفارق است زيرا راه آهن در ۱۱ استان كشور حضور ندارد و حتي در استانهايي كه راه آهن دارد، گستردگي ريل به گستردگي جاده نيست.

نصرت نظامي بيان داشت: طبق مصوبه مجلس در پايان برنامه ششم توسعه، راه‌آهن بايد به ۳۰ درصد از كل حمل‌ بار برسد يعني بايد حمل ۴۰ ميليون تن بار به ۱۹۵ ميليون تن افزايش يابد كه اين امر مستلزم كمك دولت در توسعه خطوط و زير ساخت و نيز سرمايه گذاري بخش خصوصي است.

وي به منافع اجتماعي حاصل از حمل و نقل ريلي از قبيل مسائل زسيت محيطي، كاهش تلفات جاده اي و مصرف سوخت اشاره كرد و گفت: طبق محاسبات سازمان برنامه ريزي و مديريت، به ازاي هر تن كيلومتر باري كه توسط راه آهن جابجا مي شود نسبت به جاده ۷۵۶ ريال منافع اجتماعي براي كشور حاصل مي شود.

نصرت نظامي افزود: در سال گذشته، راه آهن بيش از ۵/۱ ميليارد تن كيلومتر حمل و نقل ترانزيت انجام داده است.

وي اضافه كرد: متوسط سن واگن هاي در سرويس راه آهن حدود ۲۴ سال است و همچنين ۱۳۲۹ دستگاه واگن مسافري داريم و در سال گذشته به منظور افزايش ايمني نزديك به ۳۵۰ دستگاه از واگن هاي مسافري كه داراي سن بالاي ۴۵ سال بودند را از رده خارج كرديم و هم اكنون متوسط سن واگن هاي مسافري ما حدود ۲۷ سال است.

معاون توسعه مديريت و منابع با اشاره به بخش مسافري شركت راه آهن اظهار داشت: اين بخش از موضوعات مهم ماست زيرا خدمات اجتماعي ارائه مي كند و صرفه اقتصادي براي شركت ندارد.

وي با اشاره به اينكه بخش مسافري در تمامي كشورهاي اروپايي نيز زيان ده است گفت: منابع راه آهن جوابگوي ارائه خدمات مسافري نيست و به دليل زيان ده بودن اين بخش، نيازمند كمك و حمايت دولت از بخش مسافري هستيم.

وي گفت: تنها در شهر تهران روزانه نزديك به يك ميليون و ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مسافر حومه اي از يك طرف حركت مي كنند و در طول روز تردد مسافر حومه اي از تهران به بيش از ۲ ميليون نفر مي رسد ، اما سهم ريل در جابجايي مسافران حومه اي ۲ درصد است.

نصرت نظامي تعداد كل كاركنان شبكه ريلي را حدود ۳۰ هزار نفر ذكر كرد و افزود: از اين تعداد ۹ هزار نفر در شركت راه آهن مشغول خدمت هستند، ۸ هزار نفر در حوزه تعمير و نگهداري خطوط در شركتهاي بالاست و تراورس و ۱۳ هزار نفر نيز مسئوليت كنترل ترافيك و عمليات در سطح شبكه ريلي را عهده دار هستند.

وي اضافه كرد: متوسط سن كاركنان شركت راه آهن ۴۱ سال و متوسط سنوات خدمت آنها ۱۶ سال است و اين نشان مي دهد كه كاركنان شركت جوان و با تجربه هستند.

وي هدفمند و نتيجه گرا بودن، خوش بيني، منظم، پرتلاش و پرانرژي، ريسك پذير بودن، داراي تعامل اجتماعي با ديگران و سازمانهاي ديگر، يادگيرنده و عاشق كار بودن را از جمله ويژگي هاي كاركنان موفق برشمرد.

گفتني است دوره آموزشي رسيدگي به نظام تخلفات اداري گزينش امروز با حضور آستركي مدير هسته مركزي گزينش و سرپرست دبيرخانه هيات مركزي گزينش وزارت راه و شهرسازي، سيد محمدصادق حسيني مديركل هسته گزينش راه آهن و مديران و كارشناسان هسته هاي گزينش شركتها و زيرمجموعه هاي وزارت راه و شهرسازي در ساختمان مركز ي راه آهن در حال برگزاري است.

نظر شما