شناسهٔ خبر: 44519 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نوفرستی خبر داد:

ارائه خدمات امداد و نجات به یک کشتی جنرال کارگو در آب‌های خلیج‌فارس/ نجات ۱۳ دریانورد خارجی توسط نیروهای امدادی هرمزگان

نجات کشتی معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از امدادرسانی تیم عملیات جستجو و نجات دریایی این استان به یک کشتی جنرال کارگو خارجی و نجات یافتن ۱۳ سرنشین آن از خطر غرق شدن در آب‌های خلیج فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، مهدی نوفرستی با بیان جزئیاتی بیشتر در این رابطه گفت: کشتی حمل کالای عمومی الربیع یک (AL RABEE۱) با ملیت تانزانیا و دارای بار لاستیک روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه از بندر دبی کشور امارات عازم بندر بصره عراق بود که در ۲۰ مایلی جنوب جزیره لاوان به دلیل آب‌گرفتگی از ادامه مسیر بازماند.

وی ادامه داد: پس از اعلام اضطرار فرمانده این کشتی به مرکز کنترل ترافیک دریایی لاوان، بلافاصله اطلاعات اولیه در اختیار مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی هرمزگان مستقر در بندر شهید رجایی قرار گرفت و اقدامات و هماهنگی‌های لازم با شناورهای عبوری و ارگان‌های همکار انجام شد.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: همچنین به موازات این اقدامات، یک فروند بالگرد حامل تیم‌های امدادی و بررسی سانحه نیز به موقعیت اعزام شد.

به گفته نوفرستی، در نخستین دقایق حضور تیم‌های امدادی مشخص شد که به علت شدت آب‌گرفتگی، کشتی مضطر به میزان ۲۰ درجه به سمت راست کج شده و خطر واژگونی و در نهایت غرق‌شدگی آن را تهدید می‌کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: بر همین اساس، شناور ناجی ۱۹ اعزامی از جزیره کیش برای امدادرسانی به سرنشینان شناور مضطر در موقعیت حاضر شد. همچنین شناور ناجی ۱۸ از استان بوشهر، کشتی گلوبال سوان و یدک‌کش کارن ۷ نیز در این عملیات حضور یافتند.

نوفرستی تعداد سرنشینان کشتی مضطر را ۱۳ نفر دریانورد خارجی اعلام کرد و افزود: از تعداد کل این دریانوردان، ۱۰ نفر تبعه هندوستان، ۲ نفر پاکستانی و یک نفر عراقی هستند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از موفقیت آمیز بودن عملیات نجات سخن به میان آورد و تصریح کرد: کشتی تانزانیایی الربیع ۱ با اسکورت شناورهای امدادی به فاصله دو مایلی جنوب شرقی لنگرگاه جزیره لاوان منتقل شد و هم‌اکنون با پایدارسازی وضعیت تعادل آن، تیم‌های امدادی در حال برطرف نمودن علت آب‌گرفتگی شناور می‌باشند.

وی در پایان با اشاره به آخرین وضعیت شناور مضطر تا ظهر امروز شنبه ۲۲ مهرماه جاری بیان کرد: هم‌اکنون ۱۳ دریانورد در سلامت کامل روی کشتی حاضر هستند.

نظر شما