شناسهٔ خبر: 44591 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عبدالله فتح اللهی:

تشکیل ستاد ملی بازآفرینی از اقدامات قابل تقدیر وزارت راه و شهرسازی است

عبادالله فتح اللهی دولت نوسازی بافت‌های فرسوده را با جدیت دنبال می‌کند اما به‌رغم مصوبه دولت مبنی بر اعطای سالانه ۳۰۰هزار وام به ساکنان بافت‌های فرسوده با محوریت تولید مسکن، طی ۴سال گذشته تنها حدود ۳۸هزار وام اعطا شده ‌است به‌طوری که در تهران قریب به ۶هزار نفر بیشتر از یک‌سال است که در صف بانک‌های عامل برای اخذ وام نوسازی منتظر مانده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عبادالله فتح‌اللهی، مدیرعامل سازمان نوسازی بافت‌های فرسوده تهران افزود: ارائه نقدها و دیدگاه‌های متنوع و متفاوت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده یك سرمایه مهم است. سازمان نوسازی از نقدها استقبال می‌كند، چراكه فلسفه وجودی این سازمان در ابتدا نوسازی فكر و اندیشه و سپس نوسازی برنامه، طرح، اقدام و پروژه است.

فتح‌اللهی با بیان اینكه تلفیق بهینه راهكارهای اجرایی نشأت گرفته از دیدگاه‌های مختلف، یكی از مهم‌ترین هنرهای مدیران اجرایی است، یادآور شد: در شهر تهران ۱۴۹محله فرسوده وجود دارد كه هر كدام ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، قومی، اقتصادی و... متفاوت و خاص خود را دارند و روش‌های اقدام متفاوتی را در حوزه اجرا به ما دیكته می‌كنند، لذا ضروری است در عین حفظ وحدت رویه عمومی، تكثر در روش‌های اجرایی را بتوان به نحو شایسته حین اقدام عملیاتی كرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به مسئولیت ۳۲دستگاه اجرایی در حوزه نوسازی خاطرنشان كرد: یكی از اقدامات قابل تقدیر در دولت فعلی، راه‌اندازی ستاد بازآفرینی بود كه می‌توان آن را گامی مؤثر برای دستیابی به مدیریت هماهنگ چندبعدی و پیچیده بازآفرینی در محله‌های هدف دانست.

وی در این‌باره متذكر شد: هنوز به بخشنامه، دستورالعمل یا شیوه‌نامه مدونی كه وزارتخانه‌های عضو این ستاد به‌منظور راهبری و راهنمایی به دستگاه‌های زیرمجموعه خود ابلاغ كرده باشند، دسترسی پیدا نكرده‌ایم اما امیدوار هستیم این روش صحیح اقدام در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده هرچه سریع‌تر سیر تكاملی خود را بپیماید.

فتح‌اللهی گفت: وقتی در محله‌ای تولید مسكن می‌كنیم، آن محله به لحاظ سرانه‌های خدماتی فقیرتر از قبل می‌شود، مسئولیت مرتفع‌كردن فقر سرانه‌های خدماتی در بافت‌های فرسوده با چه‌كسی است؟ آیا این كمبود را نیز ساكنان باید جبران كنند درحالی‌كه این افراد خود نیازمند حمایت و توجه ویژه هستند!

دبیر ستاد بازآفرینی كلانشهر تهران با اشاره به تجربیات نوسازی در محله‌های خوب‌بخت، مینابی و اتابك در منطقه۱۵ یادآور شد: سازمان نوسازی با رویكرد محله‌محور در نوسازی این محله‌ها ورود پیدا كرد اما زمانی كه فضای فرهنگی، آموزشی، فضای سبز، فضای درمانی و خدماتی باید ساخته می‌شد، هیچ‌كدام از نهادهای مسئول پای كار نیامدند و خروجی كلیه زحمات كشیده شده در راستای نوسازی محله، منجر به تراكم بالای جمعیت، فقر سرانه‌های خدماتی و نارضایتی ساكنان شد.

وی در این‌باره افزود: ما بنا بر مصوبات دولت، دفاتر خدمات نوسازی را به‌منظور راهنمایی متقاضیان نوسازی در محله‌های فرسوده توجیه می‌كنیم و آنها نیز به تبع اقدام به ارائه مشاوره، توجیه و آگاه‌سازی‌ ساكنان نسبت به مصوبات نوسازی می‌كنند اما همین الان در تهران قریب به ۶هزار نفر بیشتر از یك سال است كه در صف بانك‌های عامل برای اخذ وام نوسازی منتظر مانده‌اند./

نظر شما