شناسهٔ خبر: 44761 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد:

جزئیات نخستین نشست مشترک معاونت معماری و شهرسازی با مهندسان مشاور شهرساز/ تشکیل ۵ کارگروه برای رسیدگی به مطالبات مشاوران شهرساز

جلسه معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی در نشست مشترک با مهندسان مشاور شهرساز، ضمن بررسی مشکلات آن صنف از پیگیری جدی مطالبات جامعه مشاوران شهرساز خبر داد و گفت: جریان مطالبه‌گری از دولت باید توسط صنوف مختلف از جمله صنف و جامعه شهرساز کشور وجود داشته باشد، زیرا تا وقتی مسائل مطرح نشوند، انتظار پاسخگویی از دولت نمی‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نشستی مشترک با مهندسان مشاور که به موضوع چاره‌اندیشی برای مشکلات مهندسان مشاور شهرساز اختصاص داشت و عصر ۲۶ مهرماه در محل انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرساز برگزار شد، گفت: باید روی چند موضوع با یکدیگر تفاهم کنیم، برای حل وضعیت شهرسازی باید تک تک مهندسان مشاور از توان خود استفاده کنند، گفت و گو‌ها بر مبنای اعتماد باشد، نباید همه مسائل را دولت محور بدانیم و باید جایگاه مناسبی را برای دولت قائل باشیم. زیرا با وجود اینکه دولت ابزار‌های بسیاری دارد، اما نباید توقع داشته باشیم تا دولت تمام مسائل را حل کند.  

وی ادامه داد: پنج حوزه مرتبط به هم داریم و به دلیل اینکه مسائل شهرسازی و صنفی جدا از یکدیگر نیستند، پنج محور برای آنها در نظر گرفتیم که بحث اول ساختار و تشکیلات است که مطالبات، رتبه‌بندی و تایید صلاحیت‌ها از جمله آنهاست و باید به این موضوع توجه کنیم. موضوع دوم سیاست‌های توسعه است که به نظر من شاید بخشی از مشکلات به خود سیاست‌های توسعه مربوط است و اگر در دهه‌های گذشته آن‌ها را نقد می‌کردیم شاید در مسیر اجرا و تدوین آن راهکار‌های بهتری می‌توانستیم ارائه دهیم.  

وی افزود: موضوع سوم مربوط به اسناد توسعه است که ارزیابی باید از آن‌ها صورت بگیرد و بحث کارآمدی اسناد توسعه شهری می‌تواند موضوع خیلی خوبی باشد.

ایزدی محور چهارم را نظام مدیریت و اجرای صحیح طرح‌های توسعه دانست و افزود: محور پنجم پایش، نظارت و کنترل است که باید بررسی شود دولت دستگاه پایش است یا نهاد دیگری به عنوان دیده‌بان می‌تواند به این مسائل رسیدگی کند؟

وی گفت: درباره این پنج محور باید مسائل را بررسی کرد که تک تک راه‌حل‌ها‌ می‌تواند با توافق طرفین به حل برنامه‌ها کمک کند و می‌توانیم منتظر حل گام به گام مسائل نباشیم و هر ۵ موضوع را با تشکیل کارگروه تخصصی به اقدامات قابل لمس تبدیل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در کنار این مسائل موضوعات حاشیه‌ای نیز از جمله بانک اطلاعاتی جامع در مورد شهر‌ها و توجه به حوزه آموزشی وجود دارد که باید موردتوجه جدی قرار بگیرد.

وی با اشاره به فعالیت ۸۵۳ مرکز آموزشی معماری و شهرسازی در کشور بیان کرد: جریان مطالبه‌گری باید وجود داشته باشد و از دولت سوال شود، زیرا تا وقتی مسائل مطرح نشده دولت پاسخگو نخواهد بود و باید مشکلات توسط عالی‌ترین جایگاه که صنف و جامعه است مطرح شود.

ایزدی تصریح کرد: تمام حمایت‌های لازم از این پنج کارگروه را صورت می‌دهیم و با اولویت‌ها کار‌ها را پیش ببریم تا گام به گام مسائل را حل کنیم.  

وی بیان کرد: مسائل صنف مهندسان مشاور با ابزار کلان نیز به راحتی قابل حل شدن است و نسبت به بقیه حوزه‌ها بودجه کمتری نیاز دارد که شاید به دلیل عدم پیگیری و بی‌توجهی به اولویت موضوع این مشکلات هنوز حل نشده است.  

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قدمت طولانی مهندسی مشاور در ایران گفت: این سرمایه بزرگ باید حراست و مراقبت شود که کار پیچیده‌ای نیز نیست و اگر حساسیت آن نشان داده شود به یک موضوع جدی تبدیل می‌شود.

وی عنوان کرد: با تمام توان برای حل مشکلات مهندسان مشاور تلاش می‌کنم که باید روی اولویت‌ها تمرکز کنیم و بعد از آسیب شناسی نظام شهرسازی روی مطالبات این حرفه برنامه ریزی کنیم و از سازمان دیگر مرتبط با این موضوع کمک بگیریم.

همچنین ایزدی در حاشیه نشست فوق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهداف برگزاری نشست فوق، گفت: در پی دو سندی که از طرف انجمن صنفی مهندسان مشاور معماری و شهرسازی و جامعه شهرسازی مبنی بر آسیب‌شناسی نظام شهرسازی دریافت شد و همچنین نقدی که فعالان حرفه و صنف از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به دولت داشتند، نشست فوق را تشکیل دادیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم این جلسات و تداوم آنها راهکاری برای ایجاد فضای مشترک و همفکری بین جامعه و  دولت باشد تا از این طریق بتوانیم برخی از مشکلات جامعه شهرسازی را با کمک اعضای حرفه و صنف حل کنیم.

گفتنی است در نشست فوق، فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجدارزش، مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه‌و‌عمران حضور داشتند. همچنین از دیگر اعضای شرکت کننده در نشست فوق، بهرام فریورصدری از شهرسازان صاحب نام کشور، آزادی، شهراب مشهودی و سیدسعید سادات‌نیا از اعضای انجمن صنفی مهندسین مشاور حضور داشتند و به بیان مشکلات صنف پرداختند.

نظر شما