شناسهٔ خبر: 44769 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده در مشهد مقدس خبر داد:

اجرای محدودیت ساخت و ساز در حریم گسل‌های شهر مشهد

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه ساختمان و شهرسازی شورای مدیریت بحران استان خراسان رضوی از ایجاد محدودیت ساخت و ساز در حریم گسل‌های شهر مشهد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمد شکرچی‌زاده گفت: در آیین‌نامه ۲۸۰۰ طراحی ساختمان‌ها برای زلزله محدودیت‌هایی برای ساخت و ساز ساختمان‌های با اهمیت بسیار زیاد مانند مدرسه، بیمارستان و برج‌ها در حریم گسل‌ها قرار دادیم.

وی گفت: اگر ساختمان‌های مهم روی گسل ساخته شوند، در زمان بروز حادثه می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد و جان شهروندان را به خطر بی اندازد.

وی ادامه داد: میزان ساخت و ساز در شهر مشهد نسبت به متوسط شهرهای دیگر بیشتر است که این دقت‌ها در شناسایی گسل‌ها می‌تواند از خسارات مالی و جانی شهروندان و زائران حرم مطهر رضوی جلوگیری نماید.

شکرچی‌زاده گفت: اعمال محدودیت ساخت و ساز در حریم گسل‌ها سال گذشته در شهر تهران اجرایی شد و بعد از آن مدیریت شورای عالی معماری و شهرسازی برای مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی مصوب کرد تا این طرح در کلان‌شهرها از جمله مشهد اجرایی گردد.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ارائه پروژه مطالعاتی دانشگاه فردوسی در این جلسه گفت: این کار مطالعاتی می‌تواند مبنای کار اولیه قرار بگیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح جامع مشهد در دستور کار شورای عالی معماری و شهرسازی ایران است، امیدواریم بتوانیم به سرعت این محدودیت‌ها را در نقشه شهر مشهد پیش‌بینی نماییم.

نظر شما