شناسهٔ خبر: 44940 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

نبود امکانات جابه‌جایی مسافر، مشکل اساسی ایجاد گردشگری دریایی در خزر/ توسعه دسترسی به پس‌کرانه‌ها مهم‌ترین مشکل بندر نوشهر است

راستاد درجمع مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ فراهم نبودن امکانات برای جابه جایی مسافران بین بنادر و حتی در کشورهای حاشیه دریای خزر ، مهمترین مشکل ایجاد صنعت گردشگری دریایی در شمال کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه امضای قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های اقتصادی در بندر نوشهر، افزود:‌ امروز بنادر شمال کشور باید از حالت خدماتی و تجاری خارج شوند و چند منظوره یعنی در حوزه صادرات و واردات و نیز گردشگری دریایی فعالیت کنند. دریای خزر از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بنادر نوشهر، ‌ترکمن، ‌امیرآباد، انزلی، فریدونکنار، بندرگز و آستارا جزو بنادر مهم ایران هستند که در حاشیه دریای خزر قرار دارند. بررسی‌ها نیز نشان داده که کشور ایران با وجود برخورداری از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در خلیج فارس، دریاهای عمان و خزر، نه تنها سهمی از درآمدهای گردشگری دریایی جهان و خاورمیانه ندارد بلکه حتی نتوانسته گردشگران داخلی را هم پاسخگو باشد.

راستاد به ایرنا، گفت: امروزه صنعت گردشگری در دنیا از رشد قابل‌توجهی برخوردار است به گونه‌ای که با وجود بحران اقتصادی، تعداد گرشگران دنیا رشد چشمگیری داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ایجاد پایانه مشترک صادرات مواد غذایی و مسافری با سرمایه گذاری حدود ۷۸ میلیون یورویی توسط بخش خصوصی در بندر نوشهر را گامی موثر در حوزه رونق گردشگری دریایی در خزر دانست و ادامه داد:‌ سرمایه گذار این طرح قصد دارد در حوزه صادرات و مسافرتی از کشتی باری و مسافری تندرو در آبهای دریای خزر استفاده کند.

راستا گفت:‌ درپی حمایت های این سازمان و اجرای کامل این طرح شاهد تحول چشمگیری در دریای خزر در حوزه حمل و نقل تجاری و مسافری خواهیم بود.

توسعه دسترسی به پس کرانه ها مهم ترین مشکل بندر نوشهر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ یکی از مشکلات اساسی بندر نوشهر دسترسی به پس کرانه هاست البته دراین حوزه نیز کارهای کارشناسی و مطالعاتی انجام گرفته و درصدد هستیم بزودی طرح هایی دراین حوزه اجرایی کنیم.

راستا با اشاره به دسترسی مناسب بندر نوشهر به دریا افزود:‌ چنین موقعیتی زمینه را برای پذیرش کشتی های تجاری فراهم کرده به نحوی که همزمان با توسعه پس کرانه های این بندر سبب رشد رقابت پذیری این بندر با دیگر بنادر شمال کشور و نیز تسهیل تردد شهروندان در بندر نوشهر خواهد شد.

۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت خالی بندر نوشهر

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری بندر نوشهر را حدود چهارمیلیون تن در سال ذکر کرد و گفت :‌ امروز حدود ۵۰۰ هزار تن در سال از ظرفیت بندر استفاده می شود.

راستا افزود:‌ برای آنکه بتوان از این میزان ظرفیت به صورت بهینه بهره برد باید از توان بخش خصوصی با سرمایه گذاری تکمیلی استفاده کرد البته سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه زیرساخت های اقداماتی مانند ساخت اسکله، محوطه های پشتیبانی، انبارهای سرپوشیده و روباز، لایروبی دهانه و حوضچه بندر انجام داده است.

انتخاب گزینه مناسب علت اساسی تاخیر در ایجاد راه دسترسی به بندر نوشهر

وی یکی از علت‌های تاخیر در ایجاد راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر را انتخاب درست گزینه صحیح در این منطقه دانست و گفت :‌ امروز مسیری که انتخاب شده معارضی ندارد و تلاش می شود بزودی با همکاری مسئولان محلی این مسیر ایجاد تا شاهد آمد و شد آسان خودروهای حمل ونقل کالا و درپی آن کاهش معضل ترافیک در این شهرستان گردشگرپذیر باشیم.

منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر جزو قدیمی ترین بنادر مازندران به علت نزدیکی به پایتخت، مراکز عمده تجاری، صنعتی و دسترسی آسان به بازارهای مصرفی آسیای میانه و اروپای شرقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نظر شما