شناسهٔ خبر: 44955 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نوبخت خبر داد:

تست گرم راه‌آهن ملایر- کرمانشاه در هفته‌های آینده/ حمایت سازمان برنامه و بودجه از طرح‌های ریلی کشور

نوبخت معاون رئیس‌جمهوری درباره حمایت سازمان برنامه و بودجه در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی از طرح‌های ریلی کشور اطمینان داد و گفت: انتظار داریم در هفته‌های آینده تست گرم راه‌آهن ملایر- کرمانشاه انجام شود و با قطار به کرمانشاه برویم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  ایرنا، محمدباقر نوبخت عصر دوشنبه در جلسه بررسی عملکرد طرح‌های اقتصاد مقاومتی در بخش توسعه شبکه ریلی کشور در سازمان برنامه و بودجه افزود: همچنین انتظار داریم در ماه‌های آینده خط آهن مراغه- ارومیه و تا دی ماه خط آهن قزوین-رشت به بهره‌برداری برسد.

سخنگوی دولت ادامه داد: تا پایان برنامه ششم باید توسعه شبکه ریلی کشور برای مردم محسوس باشد و از آن بهره ببرند.

وی تصریح کرد: برای تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه، منابع دولت از محل مالیات‌ها و فروش نفت محدود بود اما طرح‌ها رها نشد؛ بلکه دولت با انتشار اوراق خزانه ضمن بالا بردن گردش مالی بورس، منابع مالی لازم را تهیه کرد.

به گفته وی، بخش از طرح‌ها نیز با سرمایه‌گذاری خارجی در حال اجراست.

وی یادآوری کرد: جراحی بزرگ دولت در نظام بودجه‌ریزی و اجرای نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد نیز صرفه‌جویی‌هایی به همراه دارد که از آن‌ها می‌توان برای پیشبرد طرح‌های اولویت‌دار مانند توسعه صنعت ریلی استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، اکنون ۲۶۱ هزار و ۸۰۵ کیلومتر انواع راه در شبکه راه‌های کشور وجود دارد و برای توسعه این شبکه ۲۴۰ هزار طرح جدید در حال اجراست که ۱۵ هزار کیلومتر آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

اکنون طول راه‌آهن در کشور به بیش از ۱۱ هزار کیلومتر رسیده است و دولت نظر دارد در افق چشم‌انداز توسعه طول خط آهن کشور را به ۲۵ هزار کیلومتر برساند.

مدیرعامل راه‌آهن امروز اعلام کرد: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی باید در پایان برنامه ششم سهم شبکه ریلی کشور در حمل بار به ۳۰ درصد افزایش یابد.

سعید محمدزاده افزود: در کشور سالیانه حدود ۲۶۰ میلیارد تن کیلومتر بار حمل می‌شود که ۲۷ میلیارد تن کیلومتر آن سهم راه‌آهن است.

وی ادامه داد: پارسال ۲۳ میلیون مسافر با شبکه ریلی جابجا شدند که سهم قطارهای حومه‌ای نزدیک به ۶ میلیون نفر بود و انتظار داریم با تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۴۰۰ سهم قطارهای حومه‌ای به چهار میلیون نفر برسد

نظر شما