شناسهٔ خبر: 44969 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده مطرح کرد:

تشریح اقدامات ۱۱ گانه مرکز تحقیقات در حوزه قیر و آسفالت/ تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه قیر و سامانه پایش سلامت حمل قیر

شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تشریح اقدامات آن مرکز در حوزه قیر و آسفالت از راه‌اندازی آزمایشگاه قیر کشور و همچنین سامانه پایش سلامت حمل قیر خبر داد و گفت: متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که در بارگیری قیر عده‌ای با هدف سودجویی، قیر را با پسماندها محلوط می‌کنند که به آن اصطلاحا قیر غیر استاندارد می‌گوییم، راه‌اندازی سامانه پایش سلامت حمل قیر روشی است که می‌تواند به این مشکل رسیدگی کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات که صبح امروز در محل آن مرکز برگزار شد با اشاره به اینکه این کنفرانس محل تعامل صنعت‌گران و دستگاه‌های اجرایی است گفت: در سال‌های اخیر مصوبات مناسبی اخذ شد، مصوباتی همچون مصوبه هیئت دولت در مورد PG ، ابلاغیه راه‌ها و ابلاغ حمل قیر با تانکرهای دو جداره از جمله مصوبات مهمی بوده‌اند که در حیطه وظایف مرکز در سال‌های اخیر به تصویب رسید.

شکرچی‌زاده افزود: اردیبهشت سال جاری به دستور وزیر راه و شهرسازی مسئولیت کیفیت کارخانه‌های قیر به مرکز سپرده شد و در این راستا اقدامات مناسبی انجام گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدامات مرکز تحقیقات را در ۱۱ محور تشریح کرد و گفت: تشکیل کارگروه پالایشگاه قیر، راه‌اندازی سامانه اطلاعات قیر و آسفالت که اطلاعات جامعی را برای مدیران و مجریان فراهم می‌کند و در افزایش بهره‌وری مؤثر است  و همچنین برگزاری کارگاه‌های  آموزشی بخشی از اقدامات مرکز است.

وی در بیان سایر اقدامات مرکز خاطرنشان کرد: سامانه جانمایی امولوسیون‌های قیرساز در سطح کشور. ایجاد شبکه آزمایشگاهی مجهز قیر که در حال حاضر ۲۰ کارخانه فعال هستند، استفاده از فناوری‌های نو، انجام پروژه‌های تحقیقاتی، تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه قیر کشور و راه‌اندازی سامانه پایش سلامت حمل قیر از جمله اقداماتی است که در حال حاضر در مرکز انجام شده است.

شکرچی‌زاده گفت: متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که در بارگیری قیر عده‌ای با هدف سودجویی، قیر را با پسماندها محلوط می‌کنند که به آن اصطلاحا قیر غیر استاندارد می‌گوییم، راه‌اندازی سامانه پایش سلامت حمل قیر روشی است که می‌تواند به این مشکل رسیدگی کند.

وی در پایان از فعالیت‌های پژوهشگران و دانشگاهیان که در آزمایشگاه‌های مختلف مرکز در حال تحقیق و پژوهش هستند تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است در مراسم فوق عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، صنعتگران و پژوهشگران حضور بهم رساندند.

کنترل تخلفات حمل قیر با سامانه پایش سلامت حمل قیر کشور

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  محمد شکرچی زاده در حاشیه افتتاح آزمایشگاه قیر و آسفالت در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما طی چند سال گذشته با پدیده قیر‌های غیراستاندارد و تقلبی روبرو شده‌ایم به‌طوری‌که متخلفان بخشی از قیر را تخلیه می‌کردند و روغن‌های  زائد و مواد پسماند جایگزین می‌کردند و در نهایت قیر مورداستفاده در پروژه واجد کیفیت مطلوب نبود.

وی افزود: با استفاده از دانش و فناوری دستگاهی به نام «سامانه پایش سلامت حمل قیر در کشور» روی تانکر نصب می‌شود که افت حرارتی در طول مسیر را ضبط می‌کند و این رکورد حرارتی به‌صورت آنلاین برای کارخانه  تولیدکننده قیر یا اداره کل راه و شهرسازی به‌عنوان بهره‌بردار و حتی مرکز تحقیقات ارسال می‌شود.

شکرچی زاده بیان داشت: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌توان تمامی کارخانه‌های تولید کننده قیر کشور و حتی تانکر‌های حمل قیر را رصد کرد و در زمان بروز مسئله خاصی کنترل و ارزیابی را انجام داد.

رئیس مرکز تحقیقات از آغاز استفاده از تانکرهای دوجداره در برخی از کارخانه‌ها ی تولید قیر خبر داد و گفت: تقریباً تمام مراکز از تانکر‌های دوجداره استفاده می‌کنند و بعد از برنامه امروز تانکر‌های قیر به سامانه رصد مجهز به این سامانه می‌شوند و  حمل‌کنندگان قیر موظف می‌شوند که زمان تحویل محموله قیر رکورد یا منحنی تغییرات حرارتی باشیم.

وی با اشاره به قابلیت‌‌های آزمایشگاهی که امروز افتتاح شد، ‌گفت: طبق مصوبه هیئت‌وزیران در دولت یازدهم، درجه بندی قیر بر مبنای درجه نفوذ تحت عنوان قیر PG باید انجام شود که این آزمایشگاه علاوه بر قابلیت انجام‌های آزمایش‌های خاص می‌تواند آزمایش‌های مربوط به قیر امولسیونی را انجام دهد.

به گفته شکرچی زاده، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به راه اندازی آزمایشگاه‌های مجهز در  ۲۰ کارخانه قیر کشور کمک کرده است و امورز کیفیت  قیر به نحوی است که قدرت صادراتی ایران در منطقه افزایش یافته است و این حاصل ارتباط دانشگاه و کارخنجات تولید قیر است.

نظر شما