شناسهٔ خبر: 45027 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

مجموعه مصوبات شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران از سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱

کتاب مجموعه مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ توسط موسسه انتشاراتی دانشگاه تهران، چاپ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به همت دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مجموعه مصوبات شورای‌عالی در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ در ۲۰۰۰ نسخه، توسط موسسه انتشارات دانشگاه تهران، چاپ شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بخشی از مقدمه کتاب فوق آورده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در چند سال اخیر نظر به تکالیف مندرج در قانون تاسیس خود، در جهت ارتقای کیفیت محیط‌زیست، حفظ منابع برای آیندگان، اعتلای هنر معماری ایران و ایجاد معرفت شهروندی در بین مردم و مسئولین، تلاش نموده تا به نوعی با استفاده از ظرفیت‌های پیشنهاد شده اش در قانون مذکور، گامی فراتر از آنچه در گذشته در این شورا روی داده بود، بگذارد.

این شورا از آغاز فعالیت دولت یازدهم- به گواه شاهدین- دورانی پرثمر چه به لحاظ کیفیت و چه کمیت را پشت سر گذاشت. تلاش برای ارتقای کیفی مصوبات شورای‌عالی، تمرکز بر موضوعات کلان و بنیادین حوزه معماری و شهرسازی از جمله حقوق شهرونی و وجود رویکرد حفاظت و صیانت از بافت های تاریخی و واجدارزش به عنوان مصادیق معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی و تلاش بر حذف موضوعات خرد و موردی که در گذشته به نوعی از ماهیت و سطح این شورا کاسته بود، مسیری هموارتر را پیش‌پای این شورا در آینده گذاشته است.

با نگاهی اجمالی به عناوین مصوبات و کثرت استفاده از واژگانی که در جهت رعایت سطح سیاستگذاری کلان از آنها استفاده شده است، شاهد مناسبی بر این موضوع که این شورا، بار دیگر اجرای تکالیف مندرج در قانون تاسیس را سرلوحه خود قرار داده است.

از سویی دیگر، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران  با عنایت به تعدد جلسات و نظم آنها، یکی از منظم ترین، پرکارترین و باثبات ترین دوره ها را تجربه کرد. طبیعی است این امر در بستری از تلاش و همت و احساس مسئولیت محقق خواهد شد.

بر این اساس، در مجموع ۵۶۴ مصوبه با ذکر عنوان، تاریخ و همچنین اصل مصوبه در کتاب مذکور قابل دسترسی است. قابل ذکر است موضوعات مصوب نیز در ۱۵عنوان  کلی طرح شده است که شامل  موارد زیر است:

- استقرار دبیرخانه کارگروه معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی در دفتر معماری و طراحی شهری

- اصلاحیه بند ۹ مصوبه تفویض اختیار

- آیین نامه استفاده از اراضی احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها

- آیین نامه مکانیابی مدارس علوم دینی در طرح های توسعه و عمران

- بازنگری شرح خدمات تهیه طرح های هادی شهر

- بررسی ماده ۲ آیین نامه اجرای بند (طا) ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری

- تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها

- تعریف سند جامع ارتقا کیفی سیما و منظر شهری

- تغییر شاخص‌های شناسایی در بافت‌های فرسوده در شهرهای با جمعیت کمتر از پنجاه هزار نفر

- دستورالعمل اجرایی ماده ۱۶۹ قانون برنامه پنجم توسعه کشور

- سند جامع ارتقای کیفی سیما و منظر شهر

- سیاست‌های کلی نظام در بخش معماری و شهرسازی

- ضوابط و شاخص‌های لام جهت بازیابی هویت شهرسازی و معماری اسلامی- ایرانی

- ضوابط و مقررات مربوط به احداث نمازخانه‌ها

- ضوابط یکپارچه عام برای شهرهای واقع در حوزه شهری و پهنه های واقع در حوزه های شهری مجموعه شهری تهران و ایران

نظر شما