شناسهٔ خبر: 45040 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

هواپیمای فلایت چک را با مجوزهای قانونی خريده‌ايم

فلایت چک مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با وجود تحریم های ظالمانه علیه صنعت هوانوردی ایران، همه مراحل خرید نخستین هواپیمای فلایت چک این شرکت با اخذ مجوزهای قانونی از وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، یداله آقائی صائم افزود: با سقوط تنها هواپیمای فلایت چک ایران در سال ۱۳۹۲ اطراف جزیره کیش، مجبور شدیم برای اطمینان از سیستم‌های ناوبری هوایی فرودگاه‌ها و راه‌های هوایی کشور، هواپیمای فلایت چک از برخی از کشورهای منطقه به ازای هر ساعت ۲ هزار و ۸۵۰ دلار اجاره کنیم.

به گفته این مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌های کشور، با اجاره کردن این هواپیما شرکت فرودگاه‌ها علاوه بر پرداخت هزینه‌های اقامت خلبانان و گروه پروازی این هواپیما، ۱۵ هزار دلار نیز پیش پرداخت می‌کرد تا بتواند به موقع از این هواپیما برای تست عملکرد سیستم‌های ناوبری هوایی استفاده کند.

وی بیان کرد: در زمان خرید این هواپیما در سال ۱۳۹۴ از طرف شرکت فروشنده قیمت آن ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو اعلام شد اما با تلاش و مذاکره کارشناسان این شرکت، در نهایت این هواپیما به قیمت ۹ میلیون و ۹۹۵ هزار یورو خریداری شد.

مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها افزود: با توجه به نیاز این شرکت، مناقصه بین المللی خرید دومین فروند چک هواپیمای فلایت چک A۳۵۰ king air نیز در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و اکنون مراحل نصب تجهیزات ناوبری این هواپیما از طریق شرکت آلمانی در دست اقدام است و قیمت آن نیز حدود ۱۰ میلیون یورو خواهد بود.

آقائی صائم با بیان اینکه اکنون طول راه‌های هوایی کشور به بیش از ۱۵ هزار کیلومتر افزایش یافته است، اضافه کرد: با استفاده از این هواپیمای فلایت چک، اکنون همه مسیرهای پروازی کشور از ایمنی لازم برخوردار است.

وی گفت: طبق استانداردهای بین المللی و ملی، مهمترین وظیفه شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران حفظ ایمنی خدمات هوانوردی، فرودگاهی و مسافری در این بخش است.

وی ادامه داد: این مدل از هواپیمای فلایت چک و تجهیزات مدرن آن اکنون در کشورهای تراز اول صنعت هوانوردی در قاره آمریکا و اروپا استفاده می شود و خرید آن نیز پس از بررسی‎های دقیق کارشناسی و تخصصی کاملا شفاف و با دریافت مجوزهای قانونی از مراجع ذی‎صلاح و رعایت مقررات مربوطه انجام شده است.

این مشاور شرکت فرودگاه‌ها افزود: جای بسیار تاسف است که انتشار اخبار و مطالب کذب و غیرمستند درباره خرید این هواپیما بدون توجه به منافع ملی، توسط یک شرکت انگلیسی، همه تلاش‎های مدیران و کارکنان صنعت هوانوردی به ویژه شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران را زیرسوال می برد.

مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه های و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: هر چند دغدغه شرکت انگلیسی (FCSL) از ‌هدر رفت هشت میلیون یورو از منابع ارزی ایران در خرید این هواپیما جای تأمل دارد، اما پیشتر این شرکت خارجی با ثبت شکایتی در سامانه رسیدگی به شکایت سازمان بازرسی کل کشور مدعی شده که هشت ملیون یورو این هواپیما گران خریداری شده است.

«این شرکت انگلیسی در شکایت خود در این سامانه آورده است که می‌تواند یک دستگاه هواپیمای فلایت چک DA۶۲ (اکبند) مورد نیاز شرکت فرودگاه‌ها را به قیمت ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۱۲۳ یورو تامین کند در حالیکه شرکت فرودگاه‌ها این هواپیما را در نهایت با واسطه ‌گری یک شرکت آلمانی به نام «ایرو دیتا» به مبلغ ۱۱ میلیون یورو خریداری کرده و نتیجه آن هدر رفت هشت میلیون یورو از منابع ارزی ایران بوده است».

مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: متاسفانه در زمان تحریم‌های ظالمانه عده‌ای واسطه‌ گر ودلال برخی از هواپیماهای دست دوم را سه تا چهار برابر قیمت آن به شرکت های ایرانی می فروختند و پیشنهاد این شرکت انگلیسی نیز فروش یک فروند هواپیمای کوچک پیستونی دایاموند چهار نفره با عنوان ‌هواپیمای فلایت‌ چک به ایران بود در حالی که این هواپیمای مشخصات خاص خود را دارد.

آقائی صائم اظهار کرد:‌ با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه شرکت های واسطه متوجه شدند دیگر امکان کسب درآمدهای کلان در این بخش را ندارند و منافع آنها به خطر افتاده است؛ از این رو با طرح مطالب ناروا و غیرواقعی به دنبال جوسازی علیه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی هستند.

وی افزود: با وجود نهادهای نظارتی و بازرسی در کشور امکان خرید یک هواپیما با هشت میلیون یورو تفاوت وجود ندارد و روند خرید نخستین فروند هواپیمای فلایت چک برای کشور نیز طبق ضوابط قانونی و بسیار شفاف انجام شده است.

براساس اسن گزارش، پیش از این روابط عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، ضمن تکذیب اخبار منتشر شده مبنی بر شکایت شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاه‎ها به سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر گران خریدن هشت میلیون یورویی هواپیمای فلایت چک، اعلام کرده بود که تنها هواپیمای جت فالکن و فلایت چک ایران ساعت ۱۸و ۴۶ دقیقه روز ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۲ به علت نقص فنی در اطراف آب های جزیره کیش سقوط کرد.

با سقوط این هواپیمای فلایت چک،‌ سازمان هواپیمایی کشوری تنها هواپیمای کنترل سیستم های پروازهای فرودگاه‌های کشور را از دست داد و مجبور شد از اسفندماه سال ۱۳۹۲ برای کنترل سیستم‌های پروازی از هواپیمای اجاره ای فلایت چک سه کشور منطقه استفاده کند.

سازمان هواپیمایی کشوری پس از بروز این سانحه با اخذ مجوز از شورای امنیت ملی برای استفاده از هواپیمای فلایت چک خارجی، نسبت به بررسی و آزمایش تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه‌ها و مسیرهای پروازی اقدامات مورد نیاز را در این زمینه انجام می‌داد تا مشکلی در این حوزه به وجود نیاید.

با خرید یک فروند هواپیمای فلایت چک اروپایی با برند کینگ ایر۳۵۰ آی(King Air ۳۵۰I) بار دیگر این هواپیما کار خود برای کنترل سیستم های ناوبری هوایی فرودگاه ها و انجام «وارسی سیستم‌های ناوبری هوایی» را از روز ۱۱ خردادماه سال ۹۵ به طور رسمی آغاز کرد.

پس از خرید این هواپیما از یکی از کشورهای اروپایی و سپری شدن مراحل آماده سازی آن به همراه آموزش‌های لازم برای کارشناسان فنی و خلبانان مرکز آموزش فنون هوایی شرکت فرودگاه‌ها، این هواپیما هم اینک کنترل سیستم های ناوبری هوایی فرودگاه ها و انجام وارسی سیستم های ناوبری هوایی ایران را از پارسال برعهده دارد.

در گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز درباره حادثه سقوط هواپیمای فلایت چک در اطراف آب های جزیره کیش که در نیمه دوم سال ۱۳۹۳ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، علت سقوط این هواپیما نقص فنی اعلام شد.

در این گزارش آمده بود، براساس دستورالعمل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری و به منظور تامین ایمنی پرواز، تجهیزات کمک ناوبری در مسیرهای پروازی و همچنین فرودگاه‌های کشور، در دوره‌های زمانی مشخص با انجام چک‌های پروازی توسط هواپیمای فلایت چک به صورت مستمر انجام می‌شود.

این هواپیما با وجود سوابقی از نقص فنی در گزارش مکتوب سازمان بازرسی کل کشور از قبیل ایراد در عملکرد موتور، تجهیز نبودن به خلبان اتوماتیک و جعبه سیاه، مجوز پرواز را اخذ کرده و از فرودگاه مهرآباد به مقصد کیش حرکت کرده است.

در این گزارش تصریح شده بود که هواپیمای یادشده پس از پیاده کردن خدمه کنترل زمینی، عملیات کنترل فرودگاه بین المللی کیش را آغاز کرد و در نهمین مانور پروازی و چهار دقیقه پس از آخرین مکالمه با برج مراقبت دچار سانحه شد و عملیات جست و جو به دلیل تجهیز نبودن آن هواپیما به سامانه اعلام موقعیت، با صرف هزینه و وقت بسیار زیادی مواجه شد و در نهایت لاشه هواپیما پس از حدود ۷۰ روز در اعماق دریا مشاهده شد.

با وجود ثبت نشدن نشانه هایی از بروز مشکل توسط برج مراقبت پرواز و همچنین ناگهانی بودن سانحه، بروز خطای ناشی از نبود تجهیزات کمک ناوبری کافی در هواپیما یا نقص فنی ناگهانی، بسیار محتمل است.

متاسفانه در این حادثه خلبان ها مسعود جلیلی و سید مهدی احمدی موسوی، محمدامین عامری کارشناس فنی و وجیه الله تولانی کارشناس مسئول امنیت پروازها جان خود را از دست دادند.

خوشبختانه در ۲ سال اخیر با انجام اصلاحات لازم در بخش ناوبری هوایی کشور جمهوری اسلامی ایران نه تنها در این بخش در منطقه و دنیا عقب نمانده بلکه کشورمان در این حوزه، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا توانسته به جایگاه مهمی دست یابد به طوری که با موفقیت های بزرگ در صنعت هوانوردی و اثبات توانمندی های ایران در این بخش، برای نخستین بار چندین مسئولیت بین‌المللی در حوزه هوانوردی و فرودگاهی به نمایندگان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شده که ریاست اجلاس‌های سالانه مسیرهای هوایی میان منطقه‌ای (اروپا، خاورمیانه، آسیا-پاسفیک)، عضویت یکی از اعضای هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوای ایران در هیات مدیره شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها، منطقه آسیا- پاسفیک، عضویت نماینده شرکت در هیات رئیسه کمیته تدوین دستورالعمل‎های آموزشی تجسس و نجات ICAO/IMO و دعوت رسمی وزیر حمل‌ و نقل اروپا در سال ۲۰۱۶ برای عضویت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در توافق‌نامه مدیریت یکپارچه هوایی اروپا (SESAR) از آن جمله‌ هستند./

نظر شما