شناسهٔ خبر: 45043 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تصویب آیین‌نامه اجرایی صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها/ به دنبال حذف عنوان حاشیه نشین در کشور هستیم/ امضای تفاهم‌نامه همکاری برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی ویژه نیازمندان

گزارش اخر هفته مسکن تصویب آیین‌نامه اجرایی صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها در جلسه هیات‌دولت، تشکیل سی‌و‌سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی‌شهری، امضای تفاهم‌نامه همکاری برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی ویژه نیازمندان، تشریح ابزارهای جبرانی تامین‌مالی مسکن در بافت‌های ناکارآمد و آخرین تصمیمات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درباره طرح ساماندهی میدان بهارستان و سایت مجلس شورای اسلامی، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تشکیل سی‌و‌سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر خلق میراث مدرن با حفظ هویت ایرانی و همچنین این مطلب که به دنبال حذف عنوان حاشیه نشین در کشور هستیم، امضای تفاهم‌نامه همکاری برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی ویژه نیازمندان، اعلام جزئیات نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران در سال ۹۶، تصویب آیین نامه اجرایی صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان ها، تاکید معاون اول رئیس‌جمهوری بر ارایه تسهیلات نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن‌روستایی و چشم انداز ۱۰ ساله نیاز به مشکن در کشور با اولویت سیاست‌ها به خانه‌اولی‌ها، ساکنان بافت‌های ناکارآمد و حاشیه‌نشینان بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، جزئیات راه‌اندازی ۱۵ صندوق زمین و ساختمان در ۱۵ استان کشور، اعلام این مطلب از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی که رکود مسکن دلیل اصلی کاهش مصرف سیمان است، اهدای کمک بلاعوض برای ساخت ۲۵۰۰ واحد روستایی واجد شرایط، تشریح ابزارهای جبرانی تامین مالی مسکن در بافت های ناکارآمد و تاکید بر این مطلب که بافت های تاریخی هدف نوسازی نیستند و همچنین تغییر سیاست شهرهای جدید به عنوان فرصتی مناسب برای توسعه شهری بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

تاکید بر خلق میراث مدرن با حفظ هویت ایرانی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سی‌و‌سومین جلسه ستادملی بازآفرینی با تاکید بر این مطلب که چشم‌پوشی از میراث‌فرهنگی شهرها، موجب بی‌هویتی در اجتماع می‌شود، گفت: بسیاری از افراد تصور می‌کردند که می‌شود با ساختمان‌های مدرن از نیاز انسان و شهرها از میراث‌فرهنگی چشم پوشید ولی در کوتاه‌مدت مشاهده کردند که قطعا با این روش دچار اختلالات فرهنگی، رفتاری و بی‌هویتی در سطح محلات چه در سطح درآمد بالا و چه پایین خواهند بود.

آخوندی همچنین افزود: شاید برخی بر این باور باشند که نیازی به توجه به این حوزه نبوده و نیاز اصلی کشور ما در زمان فعلی نوسازی است ولی به تصور ما، ایران در حال حاضر نیاز به بازآفرینی و چیزی فراتر از بحث نوسازی دارد، بدون شک ما باید ضمن انکه بتوانیم جان تمدن ایران‌شهری را حفظ کنیم،  مدرن نیز باشیم چراکه بی‌توجهی به جان و توجه صرف به کالبد دردی را دوا نخواهد کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارتقای کیفیت زندگی هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی در فرآیند بهسازی است

وزیر راه و شهرسازی همچنین در این جلسه با اشاره به اینکه به وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت به دنبال حذف عنوان حاشیه‌نشین در کشور است، گفت: در حقیقت در بحث تمدن ایران شهری که در این مدت به طور مشخص در ستاد نیز پیگیری شده در ارتباط مستقیم با بحث سیاست شهرسازی ایرانی- اسلامی از سوی رهبری بوده که در این ستاد دنبال می‌شود.

آخوندی ادامه داد: محله‌محوری بحثی ذوقی نبوده و به تصور من شاه‌کلید موضوع شهرسازی ایرانی اسلامی به شمار می‌رود و باعث ایجاد روابط اجتماعی و فرهنگی در یک محله خواهد بود چراکه قطعا ساختار یک محله بدون مسجد، حسینیه، بازار و فضای گفتگو معنی نداشته و تعریفی ندارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید دولت بر بازنگری مقررات ملی ساختمان

در هفته گذشته همچنین هیات‌وزیران با هدف صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها از طریق جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز و ارتقای بهره‌وری انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، آیین‌نامه اجرایی صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها را تصویب کرد. به موجب این آیین‌نامه، وزارت راه و شهرسازی موظف شد برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها، حداکثر ظرف سه ماه نسبت به بازنگری مقررات ملی ساختمان به منظور ممیزی، تعیین رده انرژی و چگونگی تعبیه سامانه‌های کنترلی لازم با جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز اقدام نماید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای تفاهم‌نامه همکاری برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی ویژه نیازمندان

در هفته گذشته، بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) تفاهم نامه همکاری برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی ویژه نیازمندان به امضا رسید. بر اساس این تفاهم‌نامه مدت اجرایی این قرارداد از زمان مبادله به مدت یک سال بوده و نیازمندان تحت حمایت کمیته امداد با ارایه معرفی‌نامه از نهاد مذکور مشمول این تفاهم‌نامه می‌شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

کمک ۶ میلیارد تومانی بنیاد مسکن و کمیته امداد برای تکمیل مسکن‌های‌روستایی نیمه‌تمام

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی، گفت: در این تفاهم‌نامه علاوه بر پرداخت وام، آمادگی واگذاری زمین در هر منطقه‌ای که زمین موجود باشد، وجود دارد. همچنین در اهدای کمک بلاعوض به ۲۵۰۰ خانه واجد شرایط نیمی از مبلغ به میزان ۵ میلیاردتومان از سوی بنیاد و نیم دیگر از سوی کمیته امداد امام خمینی به افراد پرداخت خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اولویت سیاستگذاری مسکن؛ خانه‌اولی‌ها، ساکنان بافت‌های ناکارآمد و حاشیه‌نشینان

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی چشم انداز ۱۰ ساله نیاز به مسکن در کشور را تشریح کرد و با اعلام این مطلب که ضرورت دارد تا در بازار مسکن و حوزه سیاستگذاری مسکن تغییر رویکرد به وجود آید، گفت: اولویت سیاستگذاری های مسکن، خانه اولی ها، ساکنان بافت های ناکارآمد و حاشیه نشینان هستند.

مظاهریان ادامه داد: مطابق با برآوردها در طرح جامع مسکن، طی ۱۰ سال آینده احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی موردنیاز است که نیمی از آن مربوط به نوسازی واحدهای فرسوده در بافت‌های شناسایی شده فرسوده و محلات هدف نوسازی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات راه‌اندازی ۱۵ صندوق زمین و ساختمان در ۱۵ استان کشور

در هفته گذشته همچنین طی گزارشی جامع جزئیات راه‌اندازی ۱۵ صندوق زمین و ساختمان در ۱۵ استان کشور تشریح شد. گفته می‌شود اهداف راه اندازی این صندوق ها با هدف جذب منابع مردمی و هدایت مازاد نقدینگی موجود به سمت بخش ساختمان از طریق ساز و کار بررسی اوراق بهادار است.

بافت‌های تاریخی هدف نوسازی نیستند

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح ابزارهای جبرانی تامین مالی مسکن در بافت های ناکارآمد، گفت: تولید مسکن با کیفیت در دستور کار است و بافت های ناکارآمد هدف نوسازی های نیستند. همچنین، در حال حاضر، بارگذاری و برنامه‌ریزی برای تولید مسکن در کلانشهرها از جمله تهران که از سطح جمعیتی خود پافراتر گذاشته است نشان می‌دهد که باید در سطح آمایشی و برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای تجدیدنظر داشته باشیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توجه به محورهای کالبدی، اجتماعی و اقتصادی، رمز توسعه شهرهای جدید

در هفته گذشته در نخستین نشست تخصصی مطالعات جمعیتی در شهرهای جدید، رمز توسعه شهرهای جدید توجه به محورهای کالبدی، اجتماعی و اقتصادی عنوان شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما