شناسهٔ خبر: 4505 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش اختصاصي پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي؛

جزئيات مسكن مهر و امكانات شهرك تازه تاسيس مهرگان/ افتتاح ۱۰ هزار مسکن مهر قزوین توسط آخوندی/ وزير راه و شهرسازي از «مهرگان» بازديد مي‌كند

شهرك مهرگان قزوين وزیر راه و شهرسازی دوم اسفند ماه علاوه بر افتتاح نمادین ۱۰ هزار واحد مسکن مهر استان قزوین از شهرک تازه تاسیس مهرگان بازدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرک مهرگان واقع در ۱۰ کیلومتری استان قزوین و در مجاورت آزاد راه کرج-قزوین صبح فردا شنبه دوم اسفند میزبان دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی است. فضای اختصاص یافته به شهرک مهرگان ۷۷۰ هکتار است اما از این میزان در ۴۰۰ هکتار ساخت و ساز شهرک صورت گرفته، ۱۴۰ هکتار فرامنطقه‌ای و ۲۳۰ هکتار نیز در آینده ساخته خواهد شد.

همچنین این زمین طبق توافق با مالکان در جهت توسعه شهر محمدیه تامین شده است.

آمار مسکن مهر در ناحیه شهری مهرگان

بر اساس آمارها، ۲۷۰ پروژه مسکن مهر با ۲۳ هزار و ۷۵۷ واحد در دست ساخت بوده و تاکنون ۲۱ هزار و ۷۰۱ واحد از این پروژه‌ها پیش فروش شده یا دارای عضویت است. تاکنون نیز پنج هزار و ۳۶۲ میلیارد ریال تسهیلات برای این پروژه‌ها اختصاص یافته است.

با توجه به صورتجلسه تنظیمی وزیر راه و شهرسازی و استاندار استان قزوین مقرر شد مبلغ ۲۵ میلیارد تومان بابت تکمیل عملیات باقیمانده آماده سازی از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به استان قزوین پرداخت شود.

ساکنین شهرک مهرگان

بر اساس اعلام پورکریم مدیرکل مسکن و ساختمان استان قزوین، تاکنون ۱۴ هزار نفر در شهرک مهرگان ساکن شده‌اند اما بر اساس افق در نظرگرفته شده برای این شهر تا سال‌های آینده ۱۲۰ هزار نفر در این شهر زندگی خواهند کرد.

در سال تحصیلی جاری حدود چهار هزار نفر دانش‌آموز در مدارس ساخته شده شهرک مهرگان مشغول به تحصیل شده‌اند. شهرک مهرگان دارای ۵۷ مدرسه در مقاطع دبستان و راهنمایی و فعلاً فاقد مقطع تحصیلی دبیرستان است.

فضاهای اختصاص یافته در شهرک مهرگان

فضای سبز مناسب در شهرک مهرگان به مساحت ۵۲ هکتار به صورت پارک‌های محلی و یک پارک بزرگ در وسط شهر به مساحت ۲۲ هکتار که خود یک تنفسگاه شهری محسوب می‌شود و اجرای کمربند سبز در قسمت مرکزی شهر که می‌توان آن را به عنوان جاده سلامت یکی یکی از عناصر شهر سالم مي‌باشد است.

تاسیسات و تجهیزات شهری با مساحت ۰.۶۶ هکتار طراحی و یک ایستگاه آتش‌نشانی و جایگاه سوخت سی ان جی برای این شهرک ساخته شده و در حال بهره‌برداری است.

علاوه بر این فضاهای تجاری در این شهر به صورت خطی (محله‌ای) و متمرکز در مناطقی از شهر که دارای دسترسی مناسب است، جانمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فضاهای ورزشی با مساحت ۲۸.۷۹ هکتار در شهر دیده شده که تاکنون دو سالن وزرشی و یک سالن احداث شده در جانمایی این فضا به سهولت دسترسی برای همه افراد شهر توجه و در طراحی این شهر فضاهای آموزشی با مساحت ۱۳.۱ هکتار است که جانمایی آن با توجه به زون‌های مسکونی و دسترسی آسان انجام شده است.

فضاهای درمانی به مساحت ۷.۸ هکتار است که چهار درمانگاه در شهر ساخته شده و در حال بهره‌برداری است.

درباره فضاهای مذهبی این شهرک تازه تاسیس باید گفت که ایجاد فضاهای مذهبی به مساحت ۱.۲ هکتار است که جانمایی این کاربری بر اساس توجه به کاربری مسکونی و دسترسی برای همه انجام شده است. همچنین تاکنون تعداد چهار مسجد از ۹ مسجد با توجه به ضرورت ساخته شد.

وضعیت مسکن مهر استان قزوین

در استان قزوین، تعداد ۴۴ هزار و ۹۱۰ واحد مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر و پنج هزار و 611 واحد نیز در شهرهای زیر 25 هزار نفر ساخته شد.

همچنين در استان قزوین ۹ هزار و ۴۰۴ واحد بافت فرسوده وجود دارد که از این تعداد ۶ هزار و ۹۱۱ واحد در مرحله اتمام نازک کاری قرار دارد و تمام این واحدها افتتاح شدند.

توضیحات مدیرکل راه  و شهرسازی استان قزوین درباره شهرک مهرگان

حامد مانی‌فر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دکتر عباس آخوندی صبح فردا شنبه دوم اسفند از شهرک مهرگان بازدید به عمل می‌آورد اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی فردا ۱۰ هزار واحد مسکن مهر را در سطح استان قزوین به صورت نمادین افتتاح می‌کند که این پروژه‌ها شامل شهرهای بالای ۲۵ هزار و زیر ۲۵ هزار نفر هستند.

به گفته وی، وزیر راه همچنین از مسیر قزوین-الموت-تنکابن و شهرک مهرگان بازدید خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در ادامه با اشاره به سایر ویژگی‌های شهرک مهرگان گفت: ایجاد شهرک مهرگان بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران کلید خورد. نکته مهم در شهرک مهرگان، کیفیت سکونت است؛ چیزی که امروز مسکن مهر را دچار انتقاد کرده بحث کیفیت سکونت است و درباره شهرک مهرگان باید گفت که مکان‌یابی این شهر بر اساس برنامه‎‌های مصوب و طرح‌های بالادستی است. 

مانی‌فر ادامه داد: هر محله در شهرک مهرگان امکانات خاص خود را به صورت مجزا دارد و این امکانات شامل فضاهای سبز آموزشی، تجاری، مذهبی و ورزشی است، با این حال به سطح شهر که می‌رسیم این خدمات در سطح بالاتری ارائه می‌شود. علاوه بر این کاربری‌های فرا شهری شامل بیمارستان، دانشگاه، نمایشگاه بین‌المللی و سایر امکاناتی که فراتر از شهر به آن نیاز است در فضایی به مساحت ۱۵۰ هکتار اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه شهرک مهرگان در ۱۰ کیلومتری استان قزوین و در مجاورت آزاد راه کرج-قزوین قرار دارد اظهار کرد: ساخت و ساز شهرک مهرگان از پنج سال پیش کلید خورد و سرانه‌های اختصاص یافته برای این شهر بر اساس سرانه‌های استاندارد است./

نظر شما