شناسهٔ خبر: 4507 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

اینجا می‌خواهند رسم قدیم را زیر پا بگذارند!

کاروانسرا میله‌های زمخت و نیم‌گردِ آهنی و قرمز رنگ را میانه‌های کاروانسرا گذاشته‌اند و مغازه‌داران مستاجر می‌خواهند آن‌ها را به عنوان آفتاب‌گیر حجره‌های قاجاری «کاروانسرای خانات» بالای سر در مغازه‌هایشان نصب کنند.

حتی نخستین حجره‌ی قرار گرفته در محوطه‌ی کاروانسرا، این میله‌ زخمت و آهنی را نصب کرده، اما هنوز پارچه‌های سفید رنگی که یادآور حجره‌های میدان نقش جهان اصفهان‌اند دیگر حجره‌های این کاروانسرا را از سرما و گرما محافظت می‌کنند.

کاروانسرای خانات پس از مرمت به مکانی برای تامین آجیل تبدیل شد و حالا علاوه بر گونی و پلاستیک‌های بزرگ پر از آجیل که حجره‌های دور تا دور کاروانسرا را گرفته‌اند، بخش زیادی از حیاط کاروانسرا را هم در مقابل هر کدام از حجره‌ها پر کرده‌اند.

با این وجود مهدی معمارزاده، کارشناس فنی میراث فرهنگی استان تهران، در این باره به خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از حدود شش ماه پیش مغاره‌داران کاروانسرای خانات قصد نصب این آفتاب‌گیرهای آهنی را بالای سر در مغازه‌ها داشته‌اند،‌ اما چون اقدام آن‌ها با اصول میراث فرهنگی سازگار نبود، اجازه‌ی انجام این کار به آن‌ها داده نشد.

او تاکید کرد: این اقدام مغازه داران باعث مخدوش شدن منظر تاریخی این بنای تاریخی می‌شد و عملا نمای آن را از بین می‌برد.

وی همچنین از احتمال وارد شدن آسیب به این بنای تاریخی به دلیل سنگینی میله‌ها خبر داد و افزود: با هماهنگی که با مالک این بنای تاریخی انجام شد،‌ از نصب دیگر میله‌ها به این بنا جلوگیری شد،‌ هر چند مغازه‌داران اعتراض می‌کردند که سرما و گرما به اجناس آن‌ها آسیب وارد می‌کند، اما ما معتقدیم که با استفاده از راهکارهای دیگر آن‌ها باید جلوی این ضرر را بگیرند.

مرمت کاروانسرای تاریخی خانات تهران از اوایل تیرماه سال 1382 توسط مالک و بهره‌برداران آن و زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران آغاز شد.

این بنا که در منتهی الیه قسمت جنوبی بازار تهران، در خیابان مولوی، خیابان صاحب جمع و در حاشیه شمال شرقی میدان امین‌السطان قرار دارد، در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار ایجاد شد و تا اواخر دوره‌ی قاجار در تملک «امین‌السلطان» بود، این بنا مانند دیگر کاروانسراهایی که در محدوده‌ی بافت تاریخی تهران بوده‌اند، دچار تغییرات گسترده نشد.

این بنا حدود 80 سال پیش توسط مرحوم حاج سید علی اردهالی که از تجار معروف فرش ایران در اواخر دوره‌ی قاجار بود خریداری شد و اکنون به وارثان وی رسیده است.

این بنای قاجاری روزگاری پذیرای قافله‌ها و کاروان‌هایی بود که کالاها و اجناس خود را با چهارپایان به آنجا می‌آوردند. در سال‌های گذشته قسمت‌هایی از این بنا در اثر عوامل مخرب از جمله نم و رطوبت، لرزش و تعمیر و نگهداری‌های غلط و نادرست از بین رفته بود. حتی در سال 1357 دچار آتش‌سوزی شد و پس از آن به عنوان مکمل محور فرهنگی - تاریخی شهر تهران در یکم مهرماه 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

درهای بزرگ کاروانسرای خانات در سال 88 به هوای برپایی جشن‌های نوروزی، باز شد. پس از آن هم در خرداد 89 میزبان نمایشگاه صنایع دستی بود و اکنون این بنای تاریخی مرکز عمده‌فروش‌های خشکبار و آجیل تهران محسوب می‌شود.

ايسنا

برچسب‌ها:

نظر شما