شناسهٔ خبر: 45078 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

اعلام نیاز به ۹۰۰ کنترلر در فرودگاه‌های کشور /جزئیات خرید ۸ رادار جدید ترافیک هوایی برای فرودگاه‌های کشور/ ارائه بلیت پروازهای اربعین در دفاتر مجاز و نمایندگی‌ ايرلاين‌ها با نرخ مصوب

گزارش آخر هفته اعلام نیاز به ۹۰۰ کنترلر در فرودگاه‌های کشور از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور، اعلام جزئیات خرید ۸ رادار جدید ترافیک هوایی برای فرودگاه‌های کشور، انتشار خبر ارائه بلیت پروازهای اربعین در دفاتر مجاز و نمایندگی‌ ايرلاين‌ها با نرخ مصوب و افزایش ۴ برابری قیمت پروازهای فرودگاه نجف در آستانه اربعین حسینی از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شرح زیر است:

مرکز کنترل فضای کشور با کمبود شدید نیرو مواجه است

مسعود نیکبخت مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در مورد وضعیت حرفه کنترلر، مشکلات نیروی انسانی و دغدغه‌های کارکنان گفت: کنترلر وقتی روی صندلی می‌نشیند باید تمام هواپیماهای تحت کنترل را در ذهن داشته باشد و در لحظه، بهترین تصمیم را برای هدایت آنها بگیرد.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی با بیان اینکه یک کنترلر پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی موظف است که دوره‌های آموزشی طولانی مدت تخصصی را نیز سپری کند، توضیح ‌داد: یک کنترلر برج کنترل باید برای ورود به شرایط واقعی کار ابتدا دوره تخصصی ویژه ‌ ای با عنوان ۰۵۲ را در ۱۸۰ ساعت و در طول چند سال سپری کند و در آزمون ‌ تئوری و عملی آن موفق شود. همچنین باید به به زبان انگلیسی سطح چهار ایکائو تسلط یابد و همواره تحت آزمایش ‌ های پزشکی قرار گیرد.

تلاش انگلیسی‌ها برای فروش هواپیمای تفریحی‌ با ۳ برابر قیمت‌

 رحمت الله مه آبادی اعلام کرد: ادعای نماینده یک شرکت انگلیسی مبنی برای هدر رفت منابع مالی ۸ میلیون یورویی در خرید نخستین هواپیمای فلایت چک هنوز هم توسط سازمان بازرسی کل کشور تایید نشده است.

به گفته مه آبادی، این شرکت انگلیسی به دنبال فروش یک هواپیمای تفریحی آموزشی به جای هواپیمای فلایت چک به مبلغ قیمت ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۱۲۳ یورو به ایران بود در حالی قیمت اصلی این هواپیمای تفریحی در بازارهای جهانی یک میلیون یورو است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: از طرفی شرکت انگلیسی (FCSL) روز گذشته اعلام کرده است که این شرکت در ایران هیچ نماینده ای ندارد.

احتمال انتقال پروازهای اربعین از نجف به بغداد

دبیر انجمن شرکت‌های‌هواپیمایی با اشاره به کارشکنی‌ها و گران‌فروشی‌های مسئولان فرودگاه نجف در آستانه انجام پروازهای اربعین حسینی گفت: فرودگاه نجف اقدام به افزایش قیمت سوخت از ۹۸ سنت به یک دلار و ۴۲ سنت کرده و نرخ خدمات هندلینگ در این فرودگاه تا ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

نوسازی تجهیزات فرودگاه‌های کشور

مدیرکل تدارکات و تامین تجهیزات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از خرید سامانه‌ها و تجهیزات نوین برای فرودگاه‌های کشور با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ريال خبر داد و گفت: خريد چنين سامانه‌هايي با اين حجم و آن هم در بدترين شرايط تحريم ظالمانه برای اولين‌بار در تاريخ صنعت صورت گرفته است.

صمد محمدی با اشاره به اینکه روند نوسازی تجهیزات تمامی فرودگا‌ه‌های کشور به سامانه‌های مدرن و به‌روز در دستور كار شرکت قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر تجهیزاتی را برای برخی از فرودگاه‌ها ترخيص کرده‌ایم و قصد داریم که از این سامانه‌ها و تجهیزات  را برای تمامی فرودگاه‌ها تهيه کنیم تا با امکانات جدید و مدرن به خدمات‌رسانی به مسافران بپردازند.

دقیق‌ترین چک ناوبری در هواپیمای فلایت‌چک خریداری ‌شده است

شرکت فرودگاه‌ها با توجه به این نکته که جای تاسف است که اخبار و مطالب کذب و غیرمستندی بدون توجه به منافع ملی در رسانه‎ها منتشر می‎شود؛ اعلام کرد: هواپیمای فلایت چک خریداری شده از دقیق ترین چک های ناوبری برخوردار بوده و روند خرید آن نیز کاملا شفاف است.

تاکید بر ساماندهی تاكسی‌های اینترنتی در فرودگاه‌های كشور

یكصد و نود و ششمین نشست شورای‌عالی هماهنگی ترابری كشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار و پس از بررسی موضوع راه‌اندازی تاكسی‌های اینترنتی در فرودگاه‌های كشور، مقرر شد ضمن برگزاری جلسه‌ای با مشاركت شركت فرودگاه‌ها و سازمان راهداری در دبیرخانه این شورا، جزئیات ابلاغ نهایی شود.

در ابتدا موضوع اخذ مجوز از مركز برنامه‌ریزی و نظارت بر كالاهای دخانی برای ترانزیت سیگار و ممنوعیت و محدودیت‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد در راستای اجرای قوانین و مقررات ترانزیت، اخذ مجوز از مركز یادشده و ارایه به گمرك و محدودیت‌های وضع‌شده برای ترانزیت كالاهای دخانی لغو گردد و تمامی اطلاعات مورد نیاز ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مطابق قوانین موجود در اختیار ستاد و دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

هماهنگی سازمان‌های هواپیمایی، تعزیرات و پلیس‌فتا برای برخورد با تخلفات فروش بلیت پروازهای اربعین

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی از هماهنگی سازمان‌های هواپیمایی کشوری، تعزیرات و پلیس‌فتا برای برخورد با تخلفات عرضه بلیت پروازهای اربعین خبر داد و گفت: سایت سازمان هواپیمایی کشوری آماده دریافت نظرات و شکایات مردمی در این زمینه است و به‌طور قطع با متخلفان برخورد می‌شود.

ارائه بلیت پروازهای اربعین در دفاتر مجاز و نمایندگی‌ ايرلاين‌ها با نرخ مصوب

رضا جعفرزاده اظهار کرد: بلیت پروازهای اربعین كه با نرخ مصوب در مسیر پروازی تهران- نجف- تهران، تهران- بغداد- تهران یك میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مشهد- نجف- مشهد، مشهد- بغداد- مشهد یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و بلیت یكسره از مبدا تهران ۶۰۰ هزار تومان و یكسره مشهد به دو مقصد نجف و بغداد ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است، هم اكنون در تمامی مراكز فروش معرفی شده از طرف شركت های هواپیمایی و دفاتر نمایندگی ها (پیوست) در حال انجام است.

وی با بیان اینكه پروازهای اربعین حسینی از ۱۳ آبان آغاز و تا ۲۲ آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت، گفت: با هماهنگی های به عمل آمده هرگونه تخلف از طرف دفاتر دارای مجوز بند الف توسط دفتر نظارت سازمان، دفاتر و سایت های دیگر به مراجع ذی صلاح جهت اعمال قانون معرفی و با هرگونه فروش خارج از نرخ مصوب بدون اغماض برخورد خواهد شد.

ادامه روند کاهش دخالت مستقیم مراقبان پرواز

رحمت الله مه‌آبادی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مراقبت پرواز با تقدیر از کنترلرهای ترافیک هوایی اظهار کرد: شغل مراقبت پرواز از مشاغلی است که نتایج آن به سرعت در زندگی مردم و در حمل و نقل هوایی دیده می‌شود. شغلی پویا، هیجانی و چالشی است که فرد را در موضع قدرت قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: شغل مراقبت پرواز از مشاغل اختصاصی این شرکت است و در هیچ سازمان و نهاد دیگری نمی‌توان چنین شغلی را یافت، بنابراین مراقبان پرواز معرف شرکت فرودگاه‌ها بوده و از سوی دیگر معرف فرهنگ ایران در بین فعالان صنعت هوانوردی و خلبانان و پروازهای عبوری از آسمان ایران هستند. به دلیل تعامل و گفتگویی که مراقبان پرواز با خلبانان پروازهای عبوری و یا ورودی به آسمان ایران در کمال آرامش انجام می‌دهند.

نظر شما