شناسهٔ خبر: 45193 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی خبر داد:

انجام طرح مکان‌یابی پناهگاه‌های ۶ شهر بزرگ استان خراسان رضوی

اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: طرح مطالعاتی مکان‌یابی پناهگاه‌های ۶ کلان‌شهر استان از منظر پدافند غیرعامل تهیه شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمدرضا اخوان عبداللهیان با اعلام این خبر گفت:  قرارداد این طرح مطالعاتی در راستای جانمایی مطلوب فضاهای ایمن در حین تهدیدات  امنیتی منعقد شده و طرح تهیه شده در حال بررسی است.

وی با اشاره به نقش پدافند غیرعامل در شهرها اظهار کرد: مدیریت شهری در پدافند غیرعامل بایستی به گونه‌ای تلاش نماید تا آمادگی لازم در جهت کاهش خسارات آنی و مالی و مقابله سریع و بهبود اوضاع تا وضعیت عادی در سطح شهر را در هنگام اضطرار فراهم آورد.

اخوان عبدالهیان ادامه داد: توجه به مکان‌یابی کاربری‌ها با نگاهی دفاعی و امنیتی، تأکید بر اصول پدافند غیرعامل و استفاده از دیدگاه‌های پیشینیان و هم چنین تجارب سایر کشورها در حوزه پدافند غیرعامل به ویژه در حوزه برنامه‌ریزی شهری، می‌تواند در پیشرفت و توسعه برنامه‌ریزی شهری و دفاعی و رسیدن به امنیت به عنوان یکی از مباحث توسعه پایدار شهری، مؤثر و دخیل باشد.

وی در راستای کاربردی کردن اصول پدافند غیرعامل در شهرها گفت: چگونگی پراکنش و نحوه استقرار کاربری‌های استراتژیک در سطح کلان‌شهرها و عدم تجمیع کاربری‌های خطرزا و تهدید پذیر، در راستای پیش‌بینی‌های پدافندی است که رعایت آن الزامی است.

در حوزه مدیریت شهرسازی و معماری نیز با عنایت به جایگاه آن در راستای تهیه و نظارت بر اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی شهری موضوع پدافند غیرعامل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اخوان عبدالهیان با اشاره به این که مسئولیت دبیرخانه کمیته فنی کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان به اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی واگذارشده، تصریح کرد: در کلیه موارد درخواست‌های ارائه شده از ارگان‌های متقاضی (سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و ...) که در قالب جانمایی و بررسی امکان یا عدم امکان استقرار آن در موقعیت درخواستی، نیاز به طرح در جلسات مذکور را دارد؛ استعلامات لازم را از ارگان‌های مربوطه  از جمله از اداره کل پدافند غیرعامل استان اخذ می‌نماید که هرگونه پاسخگویی در خصوص جوانب مختلف پدافند از سوی ارگان‌های متقاضی به این دبیرخانه اعلام می‌شود و پس از تکمیل کلیه استعلامات موارد در جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نظر شما