شناسهٔ خبر: 45226 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

راستاد در گفتگو با خبرنگاران خبر داد:

تشريح توافق‌نامه سرمایه‌گذاری ایران و هند در بندر چابهار/ ورود نخستين کشتی ۱۳۰هزار تنی به بندر چابهار/ ارتقاء کمی و کیفی ناوگان جستجو و نجات در بنادر کشور

در جمع محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که روز چهارشنبه ۱۰ آبان ماه کشتی ۱۳۰ هزار تنی هندي حمل گندم در بندر چابهار پهلو می‌گیرد از توافق‌نامه سرمایه‌گذاری ایران و هند در بندر چابهار خبر داد و گفت: سازماندهی و ارتقای کمی وکیفی ناوگان جستجو و نجات در بنادر کشور در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه دیدار عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر در گفتگو با خبرنگاران درباره مجموعه اقداماتی که در بندر چابهار در دست انجام است توضیحاتی را ارایه کرد.

راستاد گفت: کشتی حامل اولین محموله گندم ترانزیتی از مبدا کشور هندوستان دیروز از بندر کاندولای هند به مقصد بندر چابهار حرکت کرد. مقرر است در مرحله اول ۱۳۰ هزار تن گندم به صورت کانتینریزه به مقصد افغانستان ارسال شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در روز چهارشنبه هفته جاری ما شاهد ورود این کشتی در بندر چابهار باشیم. این یک اقدام بسیار مهم و نقطه عطفی از نظر ترانزیتی بین سه کشور ایران، افغانستان و هند محسوب می‌شود و البته جنبه مهمتر آن این است که بندر چابهار به عنوان یک نقطه کانونی و یک مسیر مناسب برای ترانزیت کالا برای بنادر جنوب شرق آسیا، کشورهای آسیای میانه و افغانستان فعالیتش را اغاز می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنانکه ما توسعه زیربناها، روبناها و تجهیزات بندر چابهار را در دستور کار قرار داده بودیم و این بندر را برای پذیرش این کشتی‌ها آماده کرده بودیم، امیدواریم با خدمات مناسبی که انشاء الله در بندر چابهار به این کشتی‌های حامل محموله‌های ترانزیتی هند به مقصد افغانستان ارایه خواهد شد ما شاهد این باشیم که این روند تدوام یابد و بتوانیم حداکثر بهره‌برداری را از ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر چابهار برای توسعه ترانزیت داشته باشیم.

راستاد خاطرنشان کرد: البته تمام همت همکارانم و عوامل عملیاتی بندر معطوف شده تا بتوانند با بهترین کیفیت و حداکثر سرعت محموله این کشتی را در بندر تخلیه کنند و ادامه مسیر ترانزیتی خود را از بندر به سمت افغانستان طی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که کدامیک از کشورها، آمادگی سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را دارند؟ گفت: در حال حاضر، توافق‌نامه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار داریم با کشور هندوستان است. البته این توافق‌نامه‌های سرمایه‌گذاری جدای از ترانزیت کالا از مبداهای مختلف به مقصد کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: صرفنظر از سرمایه‌گذاری که توسط هند در بندر چابهار انجام می‌شود به لحاظ مزیتی که این مسیر می‌تواند برای ترانزیت کالا داشته باشد و می‌تواند از مسیرهای مختلف از سمت جنوب‌شرق آسیا و یا حتی خاور دور، محموله‌های ترانزیتی از طریق چابهار به مقصدهای مختلف حمل کند، سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های داخلی و خارجی را در دستور کار داریم.

بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از تجربیات شرکای بین‌المللی در بندر چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در نظر داریم تا در بندرجابهار، بتوانیم علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی از انتقال تجربیات مدیریتی و نرم‌افزاری شرکای خارجی در بندرعمده ایران (بندر شهید رجایی) استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: البته چهارچوب‌ها و ضوابطی برای سرمایه‌گذاری در سایر بنادر کشور توسط سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد که بنا به تقاضاهایی که وجود داشته است، می‌توانیم در قالب مذاکرات و چهارچوبی که داریم اینها را به نتیجه برسانیم.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در مورد کاهش ۱۷ درصدی سوانح دریایی، گفت: یکی از اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‌دهد کنترل ایمنی ناوگان دریایی کشور است تا به لحاظ آنکه با مقررات و الزامات ایمنی داخلی و بین‌المللی تطبیق داشته باشند.

وی تصریح کرد: کنترل‌های ایمنی ناوگان دریایی بدین منظور است که از بروز سوانح دریایی پیشگیری شود و طبیعتا منجر به این شده تا شاهد این باشیم که میزان سوانح دریایی ۱۷ درصد کاهش داشته باشد.

راستاد گفت: در حال حاضر، سازمان بنادر و دریانوردی به دبنال ارتقای کمی و کیفی ناوگان جستجو و نجات است برای آنکه در صورت بروز حوادث و سوانح در دریا بتوانیم به موقع واکنش نشان دهیم و اقداما خود را برای نجات افراد دچار اضطرار در دریا به گونه ای سازماندهی کنیم که شاهد تلفات جانی در دریا نباشیم.

نظر شما