شناسهٔ خبر: 45332 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سفیر افغانستان در ایران:

افغانستان اتصال ریلی چابهار به ازبکستان را فراهم می‌کند/ كشورهای آسيای‌ميانه، قفقاز و جنوب‌شرق روسيه منتظر بهره‌برداری ترانزیتی از بندر چابهار هستند

احمد نصیرنور نصیر احمدنور سفیر کشور افغانستان در ایران ضمن تبریک به دلیل عملیاتی شدن موافقتنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان که در ایران به امضا رسید، گفت: نه تنها افغانستان که كشورهاي آسياي‌ميانه، قفقاز، جنوب‌شرق روسيه و ازبکستان، منتظر بهره‌برداری از زیرساخت‌های ترانزیتی بندر چابهار هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نصیر احمدنور سفیر افغانستان در ایران، در حاشیه مراسم ورود نخستین محموله ۱۳۰ هزار تنی گندم از هند به بندر چابهار و سپس ترانزیت آن به کشور افغانستان، ‌ گفت: در سطح کلان؛ دولت و در سطح بخش خصوصی، باور داریم که با راه‌اندازی بندر چابهار و تکمیل پروژه‌های آن، بندر فوق نقش حیاتی در کل منطقه ایفا خواهد کرد.

سفیر افغانستان در ایران ادامه داد: نه تنها افغانستان که كشورهاي آسياي‌ميانه، قفقاز، جنوب‌شرق روسيه و ازبکستان، منتظر بهره‌برداری از زیرساخت‌های ترانزیتی بندر چابهار هستند.

احمدنور افزود: راه‌اندازی تاسیسات خطوط ترانزیتی ایران به افغانستان و اتصال راه‌آهن ازبکستان از مسیر افغانستان و از شبکه خطوط ریلی ایران نقش مهمی در مبادلات منطقه‌ای ایفا خواهد کرد که امیدواریم شاهد آن باشیم.   

سفیر افغانستان در ایران یادآور شد: در افغانستان دولت و بخش خصوصي  آنچه را توان داشته باشند در راه بيش از پيش فعال‌شدن بندر چابهار به كار خواهند بست.

وی تصریح کرد: اميدواريم بندر چابهار هر چه زودتر در واردات و همچنين صادرات كالاهاي افغانستان نقش جدی‌تری را ایفا کند و تجهیزات این بندر نیز کامل و به روز شوند.

نصیرنور گفت: ان‌شاء‌الله با فراهم شدن زمينه صادرات افغانستان از مسير بندر چابهار اين بندر رونق بيش از پيش خواهد يافت و براي بازرگانان هند و افغانستان انجام فعالیت اقتصادی آسان‌تر شود.

سفیر افغانستان در ایران با تاکید بر این مطلب که توسعه بندر چابهار موجب هم‌گرایی منطقه‌ای و همچنین ارتقای سرمایه اقتصادی برای مردم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد، گفت: هم‌اكنون بخش بزرگي از كالاهاي افغانستان از بندرعباس ترانزیت می‌شود كه پيش‌بيني مي‌شود با جايگزيني بندر چابهار اين مسير نزديك‌تر شود که توسعه بندر چابهار براي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس هم حذابيت‌های فراوانی دارد.

وی ادامه داد: به منظور داد و ستد با افغانستان و آسیای میانه، بندر چابهار به دلیل کوتاه شدن مسیر در ارجحیت نسبت به بندرعباس قرار دارد و به صرفه‌تر از نظر اقتصادی است.

احمدنور در پایان اظهار امیدواری کرد تا ایران در میدان رقابتی در زمینه ترانزیت کالا پیشقدم باشد و بتواند با تکمیل تاسیسات خود ظرفیت داد و ستدا را در منطقه گسترش دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کشتی بهشاد متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حامل محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از بندر کاندلای هند هفتم آبان ماه به مقصد بندر چابهار حرکت که صبح چهارشنبه دهم آبان ماه وارد بندر چابهار شد. این محموله شامل ۶۴۵ کانتینر ۲۰ فوت است که پس از تخلیه همزمان توسط حمل جاده ای و از مرز میلک به افغانستان ترانزیت می‌شود.

گفتنی است، بندر چابهار بهترین و امن ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر حمل کالاهای ترانزیتی بین کشورهای هند و افغانستان و راه دسترسی به کشورهای آسیای جنوب شرقی و کشورهای CIS است.

ورود محموله ۱۳۰ هزار تنی گندم ترانزیتی نقطه عطف توسعه فعالیت‌های ترانزیتی بندر چابهار است که تسریع در فرایندها و ارائه خدمات مطلوب موجبات گسترش مبادلات تجاری در جذب تجار و استفاده از مسیر ترانزیتی بندر چابهار را فراهم خواهد آورد.

همچنین، هیأت مذکور با هدف معرفی قابلیت ها و پتانسیل های بندر چابهار از زیرساختها و تجهیزات طرح و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، اسکله مسافری بین المللی دریایی بندر شهید کلانتری بازدید بعمل آوردند.

نظر شما