شناسهٔ خبر: 45344 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

تقی‌زاده:

تشریح دو استراتژی وزارت راه و شهرسازی برای ترانزیت بین‌المللی کالا از طریق ایران/ اتصال ریل به بنادر جنوبی کشور در دستور کار

مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تشریح دو استراتژی وزارت راه و شهرسازی برای ترانزیت بین المللی کالا از طریق ایران، گفت: بحث ترانزیت مورد توجه کشورهای مختلف قرار دارد و در ایران نیز درصدد هستیم تا ارتباطات مسیرهای تزانزیتی را گسترش دهیم.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه مراسم ورود نخستین محموله گندم از هند به بندر چابهار که قرار است از ایران به افغانستان ترانزیت شود، گفت: ورود نخستین محموله گندم از بندر کاندلای هند به بندر چابهار و سپس ترانزیت آن از ایران به کشور افغانستان از اهمیت فراوانی برخوردار است و به واسطه تاکیدات وزیر محترم راه و شهرسازی بر مواضع وزارتخانه در حوزه ترانزیت کالا در این برنامه حضور یافته‌ایم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بحث ترانزیت مورد توجه کشورهای مختلف قرار دارد و کشورهای مختلف از جمله ایران درصدد هستیم تا ارتباطات مسیرهای تزانزیتی را گسترش دهیم.

تقی‌زاده تصریح کرد: با توجه به موقعیت خاص چابهار انتظار داریم حجم بالای کالا را به طور مستمر عبور دهیم و بندر چابهار بهترین مسیر برای ارتباط هند با افغانستان و هند با کشورهای آسیای میانه است. به همین جهت، احتیاج به ملزومات داریم که در این زمینه، زیرساخت‌های بندری و تجهیزات در حال توسعه است که با زحماتی که سازمان بنادر و مدیر کل بندر انجام داده است، تجهیزات در نحو قابل قبولی، تأمین شده است.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه در این مسیر هم جاده و هم ریل در حال احداث است، گفت: هماهنگی‌های موردنظر با کشورها انجام شده و امروز اولین محموله ترانزیت از هند از مسیر چابهار وارد بندر چابهار شد. برای استمرار صرفاً احداث زیرساخت‌ها کافی نیست و باید علاوه بر موارد سخت‌افزاری، از لحاظ نرم‌افزاری و مدیریتی هم توجهات لازم صورت بگیرد.

تقی‌زاده ادامه داد: به جهت هزینه و زمان، این مسیر دارای مزیت‌های خوبی است و باید دائما مسیر فوق، ارتقا یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که باید فعالیت‌ها تجاری‌سازی شوند و در صورت تجاری‌سازی، ترانزیت پایدار خواهیم داشت که برای رسیدن به این مهم باید زمان و هزینه صرف شود، گفت: بخشی از زمان و هزینه مربوط به زیرساخت‌ها و بخش دیگر نیز تسهیل در مقررات است و در عین حال، گمرک نیز در این صورت می تواند خدمات مناسبی ارایه دهد. در این صورت است که می‌توان با تجهیز زیرساخت‌ها، به فعالیت‌های عملیاتی سرعت بخشید و زمان را کوتاه کرد.  

تقی‌زاده تاکید کرد که برای تحقق این مهم وزارت راه و شهرسازی دو استراتژی مهم را در دستور کار دارد.

وی در بیان استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی، گفت: نخستین استراتژی این است که برای هرکدام از کریدورهای حمل و نقل، مدیر کریدور تعیین شود. در همین راستا باید نخستین مدیر برای کریدور شمال- جنوب انتخاب شود که وظیفه پایش دایم و بررسی زمان، هزینه، مشکلات مسیر و همچنین بررسی بازارها برای برقراری ارتباط با بخش خصوصی برای هر سه کشور ایران، هند و افغانستان را برعهده خواهد گرفت.

تقی زاده با تاکید بر اینکه وظیفه مدیرکریدور، رفع مشکلات است، خاطرنشان کرد: مدیرکریدور، وظیفه ارتباط با سازمان‌ها را نیز برعهده دارد و در صورت شناسایی اشکالات در ضوابط و مقررات به رفع آنها اقدام می‌کند که در اینباره حمایت مجلس و مسئولان رده بالا را نیز گرفته‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، استراتژی دوم را اتصال ریل به بنادر عنوان کرد و گفت: از طریق اتصال ریل به بنادر می توان با حداثل زمان، تخلیه و بارگیری را انجام داد ودر عین حال به بهترین شیوه متعارف در دنیا از طریق ریل، می‌توان کالا را جابه‌جا کرد. زیرا با پیش‌بینی افزایش ورود کشتی‌ها و محمولات در آینده، جاده‌ها تحمل این حجم جابه‌جایی را هم به لحاظ ترافیکی و هم به لحاظ بروز سوانح و مصرف سوخت نخواهند داشت.

تقی زاده ادامه داد: اتصال بنادر به ریل و زیرسازی مسیرها در جنوب کشور و در بندر چابهار در دست انجام است که امیدواریم به سرانجام برسد.

وی در پایان ضمن تبریک به کشورهای ایران، هند و افغانستان برای این اقدام، گفت: امیدواریم در سال آینده، میلیون‌ها تن کالا از این مسیر جابه جا شود.

نظر شما