شناسهٔ خبر: 45377 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

امضای برنامه اجرایی مشترک ایران و روسیه در مسکن و ساختمان/ سکوت سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان در برابر ۲۸ هزار امضای جعل‌شده/ موافقت با پرداخت مطالبات مشاوران شهرساز/ تیس و سیراف محل سرمایه‌گذاری‌های جدید

گزارش آخر هفته  دیدار وزیر راه‌و‌شهرسازی ایران با وزیر مسکن و ساختمان روسیه، برگزاری دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی در سال ۹۶، موافقت وزیر راه‌و‌شهرسازی با پرداخت مطالبات مشاوران شهرسازی، آغاز همکاری مشترک سازمان ملی زمین‌و‌مسکن و سازمان نوسازی در بافت‌های‌ناکارآمد، سکوت سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان در برابر ۲۸ هزار امضای جعل‌شده، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر مسکن، ساختمان و خدمات عمومی روسیه و امضای برنامه اجرایی مشترک دو کشور در زمینه مسکن و ساختمان، برگزاری دهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ با بررسی دستورالعمل تشخیص بناهای شاخص و همچنین، ضوابط فضاهای سبز و باز کرج، تشکیل اتاق فکر شهرسازان برای رفع موانع و چالش های پیش روی شهرسازان و شهرسازی، موافقت وزیر راه و شهرسازی با پرداخت مطالبات مهندسان مشاور شهرساز، مخالفت اعضای اصلی کمیته تخصصی ۳ شورای عالی با احداث خیابان در بافت تاریخی قزوین، نشست رسانه ای رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با موضوع تشریح عملکرد و پاسخ به نقدهای جامعه مبنی بر امضافروشی برخی مهندسان بخشی از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، برگزاری نهمین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه راه و ساختمان، آغاز همکاری مشترک سازمان ملی زمین و مسکن و سازمان نوسازی در بافت‌های ناکارآمد، بررسی چالش های سازمان نظام مهندسی ساختمان، مروری بر عملکرد وزارت راه و شهرسازی در کنترل و مکانیزه بر فرآیندهای حوزه زمین، مسکن و ساختمان، موافقت بانک مرکزی با انتشار ۱۰۰۰ میلیاردتومان اوراق رهنی، تشریح جزئیات معاونت املاک و حقوقی در ۶ ماهه نخست سال ۹۶ بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با حضور وزرای دو کشور ایران و روسیه

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به کشور روسیه با وزیر مسکن، ساختمان و خدمات عمومی آن کشور دیدار کرد. در این ملاقات که پیرو برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور و نیز یادداشت تفاهم امضاشده در زمینه مسکن و ساختمان میان دو کشور انجام گرفت طرفین ضمن بررسی زمینه‌های همکاری دو جانبه از جمله تبادل دانش و تجارب طرفین در زمینه مقررات ملی ساختمان، ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله، بهسازی ونوسازی بافت‌های ناکارآمد و بافت‌های تاریخی، مکانیزم‌های تأمین مالی مسکن و ایجاد شهرهای جدید و فن‌آوری‌های بتن به تشکیل کارگروه مشترک جهت پیگیری موضوعات مورد توافق پرداخته و رؤسای ایرانی و روسیه‌ای کارگروه مشترک را معرفی کردند. همچنین، در این نشست همچنین موضوع ایجاد صندوق تأمین مالی مسکن مورد بررسی و مذاکره قرار گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برگزاری دهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۹۶

دهمین جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران در سال جاری (۹۶) با سه دستور جلسه دستورالعمل تشخیص بناهای شاخص، ضوابط فضاهای سبز و باز کرج و گزارش دبیرخانه در خصوص سند پهنه بندی حریم با حضور اعضای اصلی و مسئولان استانی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مطالبات مشاوران شهرساز پرداخت می‌شود

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته از موافقت وزیر راه و شهرسازی از پرداخت مطالبات مشاوران شهرساز خبر داد و گفت: شهرسازی مفهوم کلانی است که اهمیت به آن می‌تواند به بهبود وضعیت موجود شهرها که در حال حاضر مورد انتقاد بسیاری از صاحبنظران است، بینجامد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

موافقت بانک‌مرکزی با انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی

محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک‌مسکن از موافقت بانک‌مرکزی با انتشار ۱۰۰۰ میلیاردتومان اوراق رهنی خبر داد و با اشاره به برگزاری جلسه با مدیران سازمان بنادر و دریانوردی برای انتشار اوراق صکوک، اعلام کرد که در شعب منتخب، خدمات تامین‌مالی ویژه به انبوه‌سازان ارایه می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هشدار نسبت به خرید زمین‌های شبهه‌ناک

 مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام آغاز همکاری مشترک آن سازمان با سازمان نوسازی در بافت‌های ناکارآمد به مردم هشدار داد تا از خرید زمین‌های شبهه‌ناک خودداری کنند و گفت: مردم قبل از آنکه نسبت به خرید زمینی که برایشان ابهام دارد حتما با ادارات کل راه و شهرسازی استان بخش سازمان زمین‌شهری و املاک مشورت کرده و استعلام کنند تا مطمئن شوند زمین متعلق به دولت نباشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تحصیل ۹۵۰۰ هکتار زمین در محدوده‌وحریم شهرها

در هفته گذشته، معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن، ضمن تشریح اقدامات آن معاونت در ۶ ماهه نخست سال، وظایف سازمان را در سه حوزه تحصیل زمین، تعیین تکلیف اراضی‌موات و انطباق زمین‌های محدوده شهری با طرح‌های بالادست اعم از جامع، تفصیلی و ناحیه‌ای تشریح کرد و گفت: برنامه سازمان تحصیل ۲۲ هزار هکتار زمین در محدوده و حریم شهری است که تاکنون ۹۵۰۰ هکتار زمین در محدوده و حریم شهرها، توسط سازمان، تحصیل شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مروری بر عملکرد وزارتخانه در کنترل و نظارت مکانیزه بر فرایندهای حوزه زمین، مسکن و ساختمان

در هفته گذشته، همچنین مروری برعملکرد وزارت راه و شهرسازی در کنترل و نظارت مکانیزه بر فرآیندهای حوزه زمین، مسکن و ساختمان انجام گرفت. در همین خصوص، تلاش برای راه‌اندازی سامانه ملی املاک‌و‌اسکان (ثبت معاملات)، ایجاد بانک اطلاعات ساختمان‌و‌مسکن، تدوین برنامه علمیاتی و نقشه راه توسعه دولت الکترونیک و ایجاد سامانه‌ها و پایگاه‌های‌اطلاعاتی با رویکرد یکپارچه، مجموعه تدابیر وزارت راه و شهرسازی در کنترل و نظارت مکانیزه بر فرآیندهای حوزه زمین، مسکن و ساختمان و همچنین توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی آن بوده است.

سکوت در برابر کشف ۲۸ هزار امضای جعل‌شده

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در هفته گذشته در نشست رسانه‌ای خود با اعلام این مطلب که در زمان تخلف ۴۰ میلیاردتومانی عضو هیات مدیره سازمان بوده است، گفت: محکومیت مهندسان متخلف را در دو هزار پرونده قبول داریم و در زمینه تخلفات مهندسان و امضافروشی ادعا نمی‌کنیم تخلفاتی وجود ندارد.

وی همچنین، در پاسخ به این پرسش که با توجه به کشف امضاهای جعل‌شده در سال‌های گذشته _۹۳_ به تعداد بیش از ۲۸ هزار مورد و اقداماتی که سازمان برای برخورد با متخلفان انجام داده و برای جبران و اصلاح ساختمانها انجام داده است، اعلام کرد که عملا سازمان در این مورد پاسخگو نیست و در این مورد هیچ مسئولیتی متوجه سازمان نظام مهندسی ساختمان نخواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رونمایی از سایت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای‌جدید

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ضمن بازدید از نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری از سایت جدید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید رونمایی و تفاهم‌نامه ساخت بزرگترین نمایشگاه فناوری و مصالح ساختمانی در شهر جدید پرند با مشارکت بخش خصصی را امضا کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تیس و سیراف محل سرمایه‌گذاری‌های جدید

وی حجم سرمایه‌گذاری شرکت عمران شهرهای جدید طی ۴ سال گذشته را حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: پیش بینی ما برای استقرار جمعیت در شهر جدید سیراف تا ۱۵۰ هزار نفر و برای تیس ۱۷۵ هزار نفر است که در مرحله اولیه مجوز استقرار ۵۰ هزار نفر را در این شهرها از شورای عالی شهرسازی و معماری گرفته ایم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

امضای ۸ تفاهم‌نامه همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی طی یکسال گذشته

عضو هیات مدیره شركت عمران شهرهای جدید با تاكید براینكه سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید تنها به سرمایه‌گذاران داخلی بسنده نمی‌شود گفت: ما بایدبرای پاسخگویی به نیازهای این مناطق از سرمایه‌گذاران خارجی نیز استفاده كنیم به همین دلیل طی یك سال گذشته  بالغ بر ۸ تفاهم‌نامه با شركت‌های خارجی در شهرهای جدید داشته و حتی شرایط همكاری با برخی از وزارت‌خانه و دانشگاه‌های این كشورها را جهت تبادل دانش و سوابق فراهم كرده‌ایم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما