شناسهٔ خبر: 45419 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طی نامه‌ای از سوی شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران، ابلاغ شد؛

مصوبه شورا درباره طرح جامع شهر گلپایگان/ ممنوعیت ساخت و ساز در اراضی زراعی

جلسه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار اصفهان، مصوبه هشت بندی شورا را درباره طرح جامع شهر گلپایگان با تاکید بر ممنوعیت ساخت‌وساز در اراضی زراعی، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در نامه‌ای به مهرعلیزاده استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان مصوبه شورا را درباره طرح جامع شهر گلپایگان، ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران به استاندار اصفهان، آمده است: شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در جلسه مورخ ۹۶.۷.۳۲۴ طرح جامع شهر گلپایگان را مورد بررسی قرار داد و با عنایت به صورتجلسه مورخ ۹۵.۱۲.۱ کمیته فنی، طرح مذکور را با رعایت شروط زیر تصویب نمود:

۱. افق طرح با حفظ سقف جمعیتی به سال ۱۴۱۰ افزایش یابد.

۲. الحاق روستاهای رکابدار و صفائیه به محدوده شهر با توجه به تایید کتبی استانداری اصفهان طی نامه شماره ۱۰۷۶۱ مورخ ۹۶.۲.۱۹ مبنی بر نداشتن کد آبادی مورد تایید است.

۳. با توجه به قدمت و ارزش‌های تاریخی شهر گلپایگان و وجود بناهای با ارزش فراوان در این شهر، مقرر گردید محدوده بافت‌تاریخی، مطابق ابلاغ اخیر شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری در اسناد، طرح شود و هرگونه اقدام در محدوده مذکور مستند به ضوابط سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گردد.

۴. خط محدوده شهر به شرح نقشه پیوست موردتایید قرار گرفت و مقرر گردید صرفا در خصوص ۴ نقطه کسر شده توسط نمایندگان دستگاه‌های منتخب عضو کمیته فنی، اداره کل راه و شهرسازی استان با هماهنگی استانداری اصفهان با تاکید بر حفظ حداکثری اراضی زراعی و باغی، حقوق مکتسبه احتمالی را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز بررسی و جهت تایید نهایی به دبیر شورای‌عالی ارایه نماید.

۵. ضمن تثبیت کلیه اراضی زراعی و باغی میان‌بافتی به عنوان اساس طرح، مقرر گردید با تفکیک اراضی باغی از زراعی، هرگونه ساخت و ساز در اراضی زراعی، ممنوع و ضوابط مربوط به احداث بنا در باغات، دقیقا مطابق دستورالعمل ماده ۱۴ زمین شهری در طرح لحاظ شود.

۶. با توجه به وجود پتانسیل اراضی دولتی در بخش شمال‌شهر، نسبت به افزایش سرانه‌های‌عمومی و خدماتی طرح در این بخش اقدام و به جهت حفظ باغات پیرامونی تدابیر لازم جهت توسعه درون‌زای محلات، اتخاذ گردد.

۷. با توجه به نزدیکی شهرک‌صنعتی به محدوده شهر و عدم امکان خروج آن از حریم مقرر شد ضمن تثبیت شهرک مذکور در حریم در ضوابط به مستثنی بودن شهرک‌صنعتی از ضوابط حریم و قانون شهرداری‌ها به استناد بند ۷ ماده واحده قانون اصلاح قانون تاسیس شهرک‌های صنعتی ایران تاکید گردد. همچنین در ضوابط و مقررات طرح قید شود که: «کلیه واحدهای صنعتی، تولیدی وخدماتی در محدوده و حریم شهر، برابر ضوابط و معیارهای استقرار صنایع (موضوع مصوبه شماره ۷۸۹۴۶ / ت ۳۹۱۲۷ ه مورخ ۱۳۹۰.۴.۱۵ و اصلاحیه شماره ۱۷۹۵۶ / ت ۳۹۱۲۷ ه مورخ ۱۳۹۱.۲.۴ هیات‌وزیران) استقرار یابند.»

۸. سند پهنه‌بندی حریم مطابق دستورالعمل مصوبه مورخ ۹۵.۱۱.۱۸ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با رعایت حریم سد کوچری (خصوصا حرایم مربوط به مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی) تهیه و ضوابط مجاز، ممنوع و مشروط استقرار فعالیت مطابق مصوبه مورخ ۹۵.۱۱.۱۸ شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران در پهنه‌های حریم ارایه شود.

نظر شما