شناسهٔ خبر: 45437 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی زاده مطرح کرد؛

خطر زلزله در کمین ۸۰ درصد شهر‌های بزرگ کشور/ لزوم توجه به مسئله زلزله در بازآفرینی شهری

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: باید در بازآفرینی شهری به مسئله زلزله توجه کنیم، زیرا هر ۱۰ سال یک بار زلزله بیش از ۷ ریشتر در کشور اتفاق می افتد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده گفت: کیفیت ساختمان‌های کشور از جنبههای معماری، هویت فرهنگی و کالبدی باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد شهرهای کشور در خطر زلزله است، تاکید کرد: باید ساختمان ها را با رویکرد حفظ هویت معماری اسلامی توسعه دهیم و از حیث سازه ای و پایایی ساختمان، در برابر حوادثی مانند زلزله، مقاوم باشد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل‌هایی را برای مقاوم سازی در برابر حوادثی مانند زلزله آماده کرده ایم‌، تاکید کرد: فعالیت جدی را در بحث بازآفرینی شهری و مخاطرات طبیعی آغاز کردیم و برای بافت‌ها و بناهای تاریخی مسئله زلزله را مورد توجه قرار دادیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بنایی مانند ارگ بم با تاریخ چند هزار ساله در ۲۰ ثانیه فروریخت، بنابر این باید برای بازآفرینی منطقه تاریخی تلاش کنیم که ضوابطی را تهیه می کنیم تا بازآفرینی ها با در نظر گرفتن مسئله مقاومت در برابر زلزله باشد.

شکرچی زاده به خبرگزاری صدا و سیما گفت: زلزله‌های مهمی از دهه ۴۰ اتفاق افتاد و ساختمان‌هایی که با مصالح خشتی بود، فرو ریخت و نوعی بدبینی به این نوع ساختمان‌ها ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در استانداردها و مقررات ملی اجازه نمی دهیم ساختمانی با خشت ساخته شود، تاکید کرد: در بازسازی‌های بعد از زلزله و نوسازی بافت های فرسوده که بنیاد مسکن انجام داد این امر را رعایت کردیم.

وی گفت: باید در بهسازی و ساخت و سازها به وجه فرهنگی و معماری توجه کنیم و مخاطرات طبیعی را هم مد نظر قرار دهیم.

شکرچی زاده تصریح کرد: بازآفرینی ساختمانها در شهر تاریخی یزد به ثبت جهانی یونسکو رسید و آنها بر اساس دستورالعمل، بهسازیها و بازآفرینی را انجام می دهند و حتی در ساختمان هایی که میخواهند بسازند، میتوانند از خشتهای مقاوم استفاده کنند تا ویژگی بومی را ایجاد کند.

وی افزود: بسیاری از نقاط کشور مسئله جدی زلزله را دارد و در استان کرمان یا آذربایجان شرقی آثار فرهنگی ارزشمندی دیده می شود اما مخاطرات زلزله هم جدی است.

نظر شما