شناسهٔ خبر: 45467 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران خبر داد:

ارتقاء ۱۶ پله‌ای ایران در رتبه‌بندی لجستیک/ تشریح نقش زیرساخت‌های پایه‌ای لجستیکی ایران در تامین نیازهای کشور/ تاکید بر لجستیک به عنوان یک صنعت مستقل

پلمه پل مه با اعلام این خبر که ایران در زمینه لجستیک با ۱۶ پله ارتقاء به رتبه ۹۶ دست یافته است گفت: بانک جهانی کشورها را از نظر شاخص عملکرد ترانزیتی به گروهایی به شرح کشورهای برتر لجستیکی و کشورهای دارای لجستیک منسجم و کشورهای دارای عملکرد نسبی و کشورهای ضعیف طبقه بندی می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مسعود پل‌مه در همایش بین‌المللی حمل و نقل و لجستیک ایران که هم اکنون در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما در تهران در حال برگزاری است اظهار داشت: موقعیت سوق الجیشی ایران در منطقه خاورمیانه به لحاظ قابلیت تبدیل به هاب لجستیکی به منظور برقراری ارتباط تجاری بین آسیا- بخشی از افریقا با اروپا- ارتباط زمینی و دریایی با ۱۵ کشور و الزام  مواصلاتی ۱۲ کشور محصور در خشکی متکی به دسترسی سرزمینی از ایران- وابستگی اقتصادی کشورهای CIS و حوزه قفقاز به آب های آزاد از طریق خاک ایران- توجه به نقش سیاسی و اقتصادی روسیه در معادلا و موازنات بین‌المللی و استراتژیک بودن دسترسی این کشور از طریق ایران- وجود زیرساخت‌های پایه‌ای لجستیکی اعم از ریل و جاده و بنادر و سایر عوامل ویژگی های جمهوری اسلامی ایران در عرصه لجستیک محسوب می‌شود.   

رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران افزود: اهمیت لجستیک از جایی نشات می‌گیرد که علاوه بر تامین نیازهای کشور نقش مهمی در برقراری تجارت جهانی بین کشورها ایفا می کند.

به گفته وی طبق برآوردهای مستند ۹۰ درصد زمان گردش کالا در فرایندهای لجستیکی انجام می شود. این چرخه نشانگر نقش بسیار مهم لجستیک و به خصوص رقابت‌پذیری خدمات لجستیکی است.

پل مه بیان داشت: ترانزیت در واقع تنها یکی از مهمترین مصادیق وابسته به مسائل پیش گفته است و نا گفته پیداست  که جایگاه جغرافیای سیاسی ایران در تحقق و تداوم ترانزیت کالاهای مورد نیاز  کشورهای هم‌جوار چگونه خواهد بود و چه منافع پویا و کارآمد از لحاظ درآمدزایی، اشتغال‌زایی و از لحاظ عدم وابستگی به دنبال خواهد داشت.

دبیر همایش حمل و نقل لجستیک خاطرنشان کرد: لجستیک می‌تواند به عنوان یک صنعت مستقل اشتغال‌زا و درآمدزا مطرح باشد که علاوه بر تامین نیاز بنگاه های داخلی قادر به ارائه خدمات زنجیره ای برای طیف گسترده ای در منطقه و جهان خواهد بود.

پل مه با بیان اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که بالقوه یک کشور تجاری -لجستیکی محسوب می شود تصریح کرد: ایران در زمینه لجستیک با ۱۶ پله ارتقاء به رتبه ۹۶ دست یافته است اما به لحاظ عملکرد لجستیکی فاصله بسیاری با چشم‌انداز ایران دارد. بانک جهانی کشورها را از نظر شاخص عملکرد ترانزیتی به گروهایی به شرح کشورهای برتر لجستیکی و کشورهای دارای لجستیک منسجم و کشورهای دارای عملکرد نسبی و کشورهای ضعیف طبقه بندی می‌کند.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی ایران جزو کشورهایی با عملکرد نسبی دسته بندی می شود که این گروه شامل کشورهایی با درآمد متوسط و پایین هستند که محدودیت‌های لجستیکی در بعد قوانین مواجه هستند. این در حالی است که کشورهای رقیب ایران در منطقه نظیر کشور امارات در رتبه ۱۳ و قطر در رتبه ۳۰ در گروه کشورهای قوی قرار دارند و ترکیه با رتبه ۳۴ در گروه  کشورهای لجستیک منسجم قرار دارد.

رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج زیرشاخص های شاخص عملکرد علی رقم وجود پتانسیل ها بهترین رتبه لجستیکی در این زیرشاخص ها رتبه ۷۲ در زیرساخت‌های لجستیکی است و پایین ترین مربوط به تحویل به موقع کالا رتبه ۱۱۶ – توانایی در تعقیب کالا  در رتبه ۱۱۱ و کارایی در فرایندهای ترخیص رتبه ۱۱۰ است.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای مستند و میدانی سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا در ایران ۱۲ درصد است در حالی که میانگین جهانی ۶ درصد است. شاخص‌های بخش لجستیکی مدرن شامل زیرساخت‌ها فقط نیست بلکه مهم چگونگی مهم نبودن این زیرساخت‌ها و شرایط ایجاد ارزش افزوده بای مشتریان است.

پل مه با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی رقبای ایران خاطرنشان کرد: ایجاد انواع هاب‌های لجستیکی مانند بنادر خشک و مراکز لجستیک با هدف ایجاد یکپارچگی در زیرساخت های حمل و نقل و بهره‌گیری از اقتصاد مقیاس در شیوه های کم هزینه تر مانند حمل و نقل ریلی- ارائه انواع خدمات ارزش افزوده در زمینه منتاژ سبک- ارائه خدمات لجستیکی تخصصی- ایجاد شرکت های لجستیکی در قالب طرفهای سوم و چهارم- توجه ویژه به حمل و نقل کانتینری و حمل و نقل چند وجهی- به کارگیری سیستم های ردیابی و رهگیری کالا جزو این اقدامات است.  

دبیر این همایش تصریح کرد: در صورت غفلت دیری نمی‌پاید که کشورهایی که از سوی ما جدی گرفته نمی‌شوند از ما پیشی خواهند گرفت.

نظر شما