شناسهٔ خبر: 45511 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در بیست و ششمین سالگرد استقلال ترکمنستان اعلام کرد:

تقویت همکاری‌ و تعامل سازنده با کشورهای منطقه اولویت اصلی سیاست خارجی ایران است/ ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توجه به حوزه‌های جدید همکاری بین ۲ کشور

مراسم وزیر راه و شهرسازی در بیست و ششمین سالگرد استقلال ترکمنستان تقویت همکاری‌ و تعامل سازنده با کشورهای منطقه را اولویت نخست سیاست خارجی ایران اعلام کرد و گفت: معتقدیم ظرفیت‌های موجود بیش از این است و بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب روابط فاصله زیادی وجود داشته و روابط ۲ کشور قابلیت ارتقا و توسعه بیشتری را نیز دارد که قطعا تحقق آن مستلزم بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌ها، توجه به حوزه‌های جدید همکاری و درعین حال رفع موانع پیش روی روابط خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در بیست و ششمین سالگرد استقلال کشور ترکمنستان طی سخنرانی بیان کرد: مایلم از طرف ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران مراتب خرسندی خود را به مناسبت این روز به جناب آقای احمد قربانف سفیر محترم ترکمنستان در تهران، دولت و ملت دوست، همسایه و برادر ترکمنستان ابراز و این روز فرخنده را تبریک بگویم.

آخوندی در ادامه با تأکید براینکه کشورهای همسایه، جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه در دولت دوازدهم دارند گفت: توسعه روابط با کشورهای همسایه در تمامی زمینه‌ها به ویژه روابط اقتصادی و تجاری از اولویت‌های روابط خارجی در ایران به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی عواملی از جمله امنیت، توسعه و رشد اقتصادی را دارای تأثیر متقابل بر یکدیگر دانست و گفت: از این روست که تمامی کشورهای منطقه، به ویژه آسیای مرکزی باید به صورتی مشترک ضمن توجه جدی به تهدیدات رو به رشد ناشی از افراط‌گرایی، خشونت و ترور در جهت تقویت همکاری‌ها و تعاملات خود در عرصه‌های مختلف اقتصادی به منظور توسعه و افزایش رفاه ملت‌هایشان با هدف خنتی‌سازی افراط ‌گرایی و مبارزه با تروریسم اهتمام ورزند.

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین ادامه داد:  تقویت همکاری‌ و تعامل سازنده با همسایگان و کشورهای منطقه، اولویت نخست سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که در این چارچوب مایلم تأکید کنم که توسعه مناسبات دوستانه و همه جانبه با ترکمنستان برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این مقام مسئول در این‌باره افزود: از اینکه ترکمنستان همچنان در چارچوب سیاست بیطرفی، گام‌های جدی و عملی در جهت تحکیم صلح، ثبات و توسعه در منطقه برمی‌دارد خرسندیم، چراکه تداوم این سیسات ناشی از دوراندیشی جناب آقای قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور محترم و دولت این کشور محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که تعاملات و مناسبات جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی به لحاظ بسترهای مشترک تاریخی و قرابت‌های فرهنگی دارای خصوصیات منحصر به فردی است گفت: وجود مشترکات فراوان فرهنگی-تاریخی میان ملت‌های ایران و ترکمنستان از جمله نوروز باستانی، شخصیت‌های فرهنگی و علمی مشترک همانند مختومقلی فراغی و دولت محمد آزادی، واژگان مشترک در زبان‌های فارسی و ترکمنی، احترام گذاردن به بزرگان و پیشکسوتان موجبات دوستی و برادری ۲ ملت را فراهم کرده است به نحوی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران کشور ترکمنستان را نه تنها یک کشور همسایه بلکه خویشاوند ملت ایران خطاب کردند.

به گفته وی بی‌تردید پیوندهای تاریخی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان و همسایگی ۲ کشور در منطقه‌ای که نقش بسزایی در تمدن بشری دارد سرمایه بزرگ ما برای ساختن آینده‌ای پربارتر است.

آخوندی همچنین ادامه داد: من بر این باورم که استفاده بهینه از امکانات و فرصت‌های بسیار خوب موجود در ۲ کشور می‌تواند منجر به افزایش مناسبات و مراودات ۲جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به روابط ۲۵ ساله ایران و ترکمنستان بیان کرد: طی ۲۵ سال گذشته، روابط ۲ کشور در تمام عرصه‌ها روند رو به رشدی را طی کرده و اراده رهبران و پیوندهای دیرینه فرهنگی و تاریخی ۲ کشور سرمایه عظیمی برای توسعه روابط بوده است.

به گفته این مقام مسئول اجرای پروژه‌های مشترک در بیش از ۲ دهه اخیر در زمینه‌هایی همچون حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، ترانزیت، گاز، برق، پتروشیمی، سیلو و سدسازی از نشانه‌های بارز اراده طرف‌ها برای توسعه بیش از پیش همکاری‌ها به شمار می‌رود.

آخوندی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: معتقدیم ظرفیت‌های موجود بیش از این است و بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب روابط فاصله زیادی وجود داشته و روابط ۲ کشور قابلیت ارتقا و توسعه بیشتری را نیز دارد که قطعا تحقق آن مستلزم بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌ها، توجه به حوزه‌های جدید همکاری و درعین حال رفع موانع پیش روی روابط خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز خرسندی از اینکه مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی، فنی و فرهنگی ۲ کشور با وی است گفت: ۲ طرف خود را آماده می‌کنند که پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی را در آینده‌ای نزدیک برگزار کنند، چرا که برگزاری این کمیسیون گام بزرگی در جهت رفع موانع توسعه همکاری‌های فیمابین خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای رسمی حجم مبادلات تجاری ۲ کشور در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار بوده که با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری بین آن‌ها رقم بسیار پایینی است .

آخوندی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به سرافرازی و کامیابی ملت‌های منطقه در سایه همکاری همه جانبه با هدف توسعه اقتصادی، رفاه و امنیت منطقه‌ای بیان کرد: ایران و ترکمنستان به عنوان ۲ کشور دوست و برادر می‌توانند با گسترش همه‌جانبه همکاری‌های فیمابین، گام‌های بلندی را برای رفاه و آسایش ۲ کشور و کشورهای منطقه بردارند./

برچسب‌ها:

نظر شما