شناسهٔ خبر: 45569 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

بررسی لایحه تأمین مالی توسعه‌گران طرح پیشگام از سوی شورای عالی پول و اعتبار/ استفاده از تسهیلات نظام بانکی محور اساسی طرح پیشگام است

هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از بررسی لوایح تأمین مالی توسعه‌گران و استفاده از یارانه‌های دولتی طرح پیشگام از سوی هیئت دولت خبر داد و گفت: در حال حاضر بنا به درخواست اعضای هیئت دولت به دنبال ارائه جزیئات بیشتری از بخش مالی طرح هستیم و باید اعداد و ارقام دقیق‌تری را اعلام کینم.

هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح جزئیات بیشتر از آغاز عملیات اجرایی طرح پیشگام در تهران بیان کرد: این طرح برای ایجاد تحول در نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های ناکارامد شهری مطرح شده که در حال حاضر در قالب ۲ لایحه در اختیار دولت محترم قرار گرفته است.

عشایری در ادامه لایحه تأمین مالی توسعه گران را بخش اول طرح اعلام کرده و افزود: این لایحه هم‌اکنون تا مرحله کمیسیون فنی بانک مرکزی پیش رفته و در حال اخذ مصوبه شورای عالی پول و اعتبار است.

وی در این‌باره ادامه داد: بخش دوم طرح مذکور پیرامون بحث استفاده از یارانه دولت و همچنین اجازه‌هایی که باید دولت تا حد امکان برای طرح ایجاد تحول صادر کند بوده که آن نیز در حال بررسی و تصمیم‌گیری است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح پیشگام برای شهر تهران با کمک وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تدوین شد و خدمت ریاست محترم جمهور ارائه شده است گفت: در حال حاضر بنا به درخواست اعضای هیئت دولت به دنبال ارائه جزیئات بیشتری از بخش مالی طرح هستیم و باید اعداد و ارقام دقیق‌تری را اعلام کینم که به محض تصویب طبیعتا عملیات اجرایی طرح را آغاز خواهیم کرد.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه افزود: نکته حائز اهمیت در این طرح آن است که اعتبارات مستقیم دولتی در آن مهم نبوده و منابع بانکی و تهسیلات هستند که نقش چشمگیری را ایفا می‌کنند در حقیقت مجوزهایی که باید جهت حمایت از توسعه‌گر به بانک‌ها داده شود و استفاده از تسهیلات نظام بانکی محوریت اساسی طرح پیشگام به شمار می‌رود.

گفتنی است مطابق جزئیات طرح «پیشگام»، ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران برای افق ۵ساله، هدف‌گذاری شده است؛ به‌طوری‌که با شروع فاز اول، امکان تکرار این ظرفیت برای هر سال وجود داشته و ساخت‌وساز در این طرح با سه روش «محلی‌سازی»، «محله‌سازی مرحله‌ای» و «محله‌سازی جایگزین» انجام می‌شود.

نظر شما