شناسهٔ خبر: 45584 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

قوامی مطرح كرد:

تلاش برای اتصال ريلی هندوستان به آسیای میانه از طریق چابهار/ کاهش ۸۰ درصدی مصرف گازوئیل با استفاده از شبکه ریلی

سیدهادی قوامی یک نماینده مجلس تصریح کرد: با استفاده از شبكه حمل‌ونقل ریلی مصرف بالای ۹۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۰۰ میلیون لیتر گازوییل در كشور به ۲۰ میلیون لیتر كاهش پیدا خواهدكرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سید هادی قوامی، نایب رییس كمیسیون بودجه مجلس یادآورشد: یكی از زیرساخت های بسیارمهم شبكه ریلی هست كه باید تمام مراكز استانها و شهرهای كشور را به این شبكه وصل كنیم تا بتوانیم با كشورهای همسایه مان هم ارتباط بهتری داشته باشیم. 

نایب رییس كمیسیون بودجه مجلس با بیان اینكه براساس اصل ۴۳ قانون اساسی، باید جلوی اتلاف سرمایه ها گرفته شود،گفت: دربحث ترانزیت كه منبع درآمدی بسیارمهمی است سرمایه گذاری در بخش ریلی( مسافری و باری) بهترین سرمایه گذاری ممكن است كه باید به آن توجه خاصی داشته باشیم.

قوامی در ادامه تاكید كرد: مهمترین سرمایه گذاری این است كه تمام جاهای ناممكن و با دسترسی سخت را با استفاده از شبكه ریلی ممكن و در دسترس كنیم كه این مهم، اهتمام دولت و مجلس و متولیان امر را می طلبد.

وی اضافه كرد: به طورمثال اگر بتوانیم ارتباط با جمعیت یك میلیاردی هندوستان را از طریق چابهار به آسیای میانه متصل كنیم مستلزم این است كه راه آهن به چابهار، زاهدان، سبزوار و اسفراین برود و از آنجا به آسیای میانه متصل شود كه در صورت مهیا شدن این امر هم زمان سفر كوتاه می شود و هم بار مطمئن به مقصد می رسد

عضو كمیسیون بودجه مجلس با اشاره به ویژگی های راه آهن از حیث اقتصادی وبه دنبال آن استقرار بنگاه ها و خانواده ها اظهاركرد: از۱۳۵۰ هزارمیلیارد تومان نقدینگی كشور ۶۲ درصد دراختیار استان تهران قرار دارد كه این خلاف اصل ۴۸ قانون اساسی است و این ضعف ما هست كه نتوانسته ایم هر منطقه ای را به فراخور استعداش رشد دهیم

وی اضافه كرد: ۴۰ درصد جمعیت كشور دركلانشهرهاست و ۱۶ درصد در تهران ساكن هستند كه بدون شك با تكمیل و توسعه راه آهن، به عنوان یكی از مهمترین زیرساخت ها می توان به رشد اقتصادی و توسعه سایر مناطق هم كمك كرد. 

قوامی با بیان اینكه نباید در جامعه گرفتارتمركز بیش ازحد شویم، خاطرنشان كرد: درتهران روزانه بالای یك و نیم میلیون تقاضای سفر وجود دارد كه می توان با برنامه ریزی صحیح بخش زیادی ازآن را به شبكه حمل و نقل ریلی منتقل كرد. 

وی افزود: با استفاده از شبكه حمل و نقل ریلی مصرف بالای ۹۰ میلیون لیتربنزین و ۱۰۰ میلیون لیتر گازوییل در كشور به ۲۰ میلیون لیتر كاهش پیدا خواهدكرد و با این مدیریت هزینه می توان ارز به دست آورد و آن را به سرمایه تبدیل كرد. 

عضو كمیسیون بودجه مجلس درخاتمه با بیان اینكه حمل و نقل ریلی به اعتقاد من مطمئن ترین و بهترین زیر ساخت است كه می تواند توسعه را به ارمغان بیاورد، گفت: ما متاسفانه ریل گذاری مناسب در كشور ایجاد نكرده ایم چرا كه اگر این اتفاق می افتاد باید دركوتاهترین زمان ممكن یك نفر ظرف ۳ تا ۴ ساعت از تهران به شهری مثل مشهد می رفت و با همین مقدار زمان بر می گشت كه امیدواریم با تدابیری مثبتی كه اندیشیده می شود در آینده شاهد كاهش زمان و زودتر به مقصد رسیدن ها باشیم.

نظر شما