شناسهٔ خبر: 45711 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهدیان خبر داد:

بیش از ۱۱۳ هزار واحد مسکونی شهری‌و‌روستایی در سال‌های ۹۴ تا کنون خسارت دیدند

عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی گفت: مجموع واحدهای مسکونی خسارت‌دیده در سال‌های ۹۴ تا قبل از زلزله اخیر بر اثر حوادث‌طبیعی، ۱۱۳ هزار و ۱۰۱ واحد است که بالغ بر ۱۹۱ میلیارد تومان تسهیلات و ۳۵ میلیاردتومان بلاعوض برای بازسازی آنها در نظر گرفته شد و بر اساس پیش‌بینی‌های بنیاد، واحدهای خسارت‌دیده سال‌های ۹۴ و ۹۵ تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، آخرین اقدامات بنیاد را در رابطه با بازسازی مناطق حادثه‌دیده تشریح کرد و گفت: کل واحدهای خسارت‌دیده از سال ۹۴ تا قبل از زلزله اخیر ۵۴ هزار و ۸۰۶ واحد احداثی و ۵۸ هزار و ۲۹۵ واحد تعمیری است که جمع آنها ۱۱۳ هزار و ۱۰۱ واحد می‌شود.

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی ادامه داد: تسهیلاتی که در قالب اعطای وام پیش‌بینی شده نیز بالغ بر ۱۹۱ میلیاردتومان در مناطق شهری و روستایی است و بلاعوض برای آنها نیز حدود ۳۵ میلیاردتومان است که برای سال‌های ۹۴ و ۹۵، ۵۰ درصد تسهیلات و برای سال ۹۶ نیز ۲۰ درصد ابلاغ شده است.

مهدیان افزود: در سال‌های ۹۴ و ۹۵، حدود ۳۲ حادثه در کل کشور رخ داد که بازسازی مسکن‌های حادثه‌دیده در مناطق شهری زیر ۲۵هزار نفر و روستایی بر اساس قانون به بنیاد محول شد.

وی گفت: در سال ۹۴ وظیفه بنیاد برای احداث و تعمیر واحدهای مسکن، ۱۱ هزار و ۸۲۹ واحد شهری و روستایی احداثی و ۲۱ هزار و ۵۶۲ واحد تعمیری و در سال ۹۵ نیز ۱۵ هزار و ۹۳۲ واحد احداثی و ۳۴ هزار و ۷۷۶ واحد تعمیری بود که در مجموع بخشی از تسهیلات و بلاعوض‌ها تامین و پرداخت شده و عملیات نیز در حال انجام است.

مهدیان ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال جاری پرونده‌های واحدهای خسارت‌دیده سال‌های ۹۴ و ۹۵ بسته شود و بازسازی خاتمه پیدا کند.

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی با اشاره به این مطلب که بلاعوض‌ها در حدود ۵۰ درصد به بنیاد پرداخت شد و با همان مبلغی که توسط دولت تامین شد، بازسازی مناطق حادثه‌دیده از سال‌های ۹۴ تاکنون در حال انجام است، گفت: در سال ۹۶ جمع بالغ بر ۲۷ هزار واحد شهری و روستایی در اثر حوادث‌طبیعی تخریب شدند که تعمیری‌های سال ۹۶ نیز ۱۹۷۵ واحد هستند.

مهدیان ادامه داد: تامین منابع واحدهای خسارت دیده سال ۹۶ نیز تاکنون در حدود ۲۰ درصد تامین شده است که امیدواریم تا پایان سال، تخصیص‌ها به طور کامل انجام شود. در عین‌حال، به رغم عدم‌تخصیص ۱۰۰ درصدی، کار بازسازی مناطق حادثه‌دیده سال ۹۶ نیز شروع شده است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که بنیاد در بازسازی مناطق حادثه دیده سال جاری داشته است مربوط به خراسان‌شمالی است که چون اعطای تسهیلات کامل ابلاغ نشده است بنیاد در آن استان با مشکلاتی مواجه است.

مهدیان گفت: تسهیلات بازسازی مناطق حادثه‌دیده ۳۰ میلیون تومان وام و ۶ میلیون تومان بلاعوض است که مبلغ ۳۰ میلیون تومان هنوز ابلاغ نشده است و همچنین از بلاعوض نیز به جای ۶ میلیون تومان برای هر واحد تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شده است که همین مساله، مشکلات جدی را برای بنیاد برای آغاز عملیات بازسازی خراسان‌شمالی ایجاد کرده است.

وی افزود: تسهیلات مسکن روستایی ابلاغ و تا حد قابل توجهی اعطا شده است و خوشبختانه در مناطق روستایی کار بازسازی در حال انجام است اما در برخی از مناطق شهری به دلیل عدم ابلاغ کارها باقی مانده‌اند و عملا امکان اینکه تسهیلات روستایی نیز در اختیار مسکن‌های حادثه‌دیده شهری قرار بگیرد تا کار آن مناطق نیز شروع شود وجود ندارد که این موضوع مشکلاتی را در خراسان شمالی ایجاد کرده است.

نظر شما