شناسهٔ خبر: 45789 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

برگزاری جلسه نمایندگان بخش ملی پیانک ایران / ایران تنها عضو پیانک در خاورمیانه

جلسه جلسه نمایندگان بخش ملی پیانک ایران با حضور معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، جلسه نمایندگان بخش ملی پیانک ایران با حضور معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

در آغاز این جلسه، محمدرضا اله یار، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تاکید بر اهمیت انجمن پیانک PIANC در حوزه حمل و نقل دریایی گفت: خوشبختانه ایران عضو فعال انجمن پیانک است و در خاورمیانه تنها کشوری هستیم که این عضویت را داریم. کشورهای متعددی برای عضویت در این انجمن جهانی اقدام کرده اند که هنوز موفق نشده اند.

وی افزود: میزبانی مجمع ۲۰۲۰ پیانک به ایران اختصاص یافته است که موفقیتی برای ما محسوب می شود و باید از آن استفاده کنیم.

اله‌یار در خصوص ضرورت فعالیت در پیانک گفت: ما به دنبال استفاده از دستاوردهای بین المللی در حوزه حمل و نقل دریایی هستیم و در کنار آن نیز شرایط حضور متخصصان کشورمان در عرصه های بین المللی را پیگیری می کنیم. همچنین از طریق این انجمن به دنبال حل برخی موانع توسعه دریایی کشور مانند مسائل مهندسی طراحی، لایروبی و کاهش رسوب گذاری و ... هستیم.

وی افزود: تقریبا همه بزرگان حمل و نقل دریایی جهان به نحوی با پیانک مرتبط هستند و عضویت در این انجمن یک فرصت ارزشمند برای بخش دریایی کشور است. برای این منظور باید یک برنامه عملیاتی جامع برای فعالیت در پیانک پیش بینی کنیم تا به طور شایسته ای توانمندی هایمان را عرضه کنیم.

در ادامه این نشست گزارشی از عملکرد بخش ملی پیانک ایران ارائه شد و سایر اعضا از جمله نمایندگان کمیسیون محیط زیست، کمیسیون دریایی، کمیسیون ناوبری رودخانه ای، کمیسیون همکاری بین المللی، کمیسیون متخصصین جوان و کمیسیون بخش ارتقا نیز گزارش ها، نظرات و برنامه هایشان را ارائه کردند.

انجمن PIANC به عنوان قدیمی ترین انجمن علمی و تخصصی در زمینه زیر ساختارهای حمل و نقل دریایی در سال ۱۸۸۵ در کشور بلژیک تأسیس گردیده است. این انجمن  غیر سیاسی و غیر انتفاعی با هدف ارتقاء دانش علمی و فنی و با بهره گیری از دانش و تجربیات بهترین متخصصان بین المللی در زمینه های فنی، اقتصادی و زیست محیطی مربوط به زیرساخت های ترابری دریایی، عهده دار تهیه آیین نامه ها و دستورالعملهای فنی است.

سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۰ به عنوان اولین و تنها عضو واجد شرایط در خاورمیانه به طور رسمی فعالیت خود را در  انجمن جهانی زیرساخت های حمل و نقل آبی آغاز نموده است.

عضویت جمهوری اسلامی ایران در انجمن توسط مجلس شورای اسلامی به شماره مصوبه ۱۱۰/۳۰۶۱۶ در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۱ به تصویب رسیده است.

نظر شما