شناسهٔ خبر: 45882 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبیر کارگروه ملی زلزله:

زلزله کرمانشاه در تهران یک میلیون کشته و مصدوم می‌دهد/ اعلام مناطقی که در زلزله تهران بیشترین تخریب را دارند/ وجود بیش از ۲۰۰ هزار پلاک در مناطق فرسوده تهران

تهران دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان اینکه وقوع زلزله‌ای به بزرگی زلزله کرمانشاه در تهران یک میلیون کشته و مصدوم به جای می گذارد، گفت: : پیش‌بینی می‌شود مناطق ۱۰، ۱۱، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ تهران با توجه به اینکه بافت فرسوده گسترده‌تری دارند پس از زلزه بیشترین تخریب و خسارات را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با بیان اینکه اگر زلزله‌ای به بزرگی زلزله کرمانشاه در تهران رخ دهد، ۲۰۰ هزار ساختمان تخریب کامل و ریزش خواهند داشت، گفت: ریزش این تعداد ساختمان به طور قطع یک میلیون کشته و مصدوم خواهد داشت که این یک فاجعه است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در تهران ساختمان‌های جدید اما بی‌دوام فراوان هستند که این ساختمان‌ها در برابر زلزله‌هایی به بزرگی زلزله کرمانشاه یعنی هفت ریشتر مقاومت ندارند.

دبیر کارگروه ملی زلزله ادامه داد: آمار کشته و مصدوم شدن یک میلیون نفر در زلزله احتمالی تهران با بزرگی هفت ریشتر ناشی از ریزش ساختمان‌ها بوده که اگر مخاطرات ثانوی زلزله از جمله انفجارها حساب کنیم این رقم بزرگ‌تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: قطعا با احتساب مخاطرات ثانویه دامنه تلفات پس از زلزله تهران گسترش پیدا می‌کند.

بیت‌اللهی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ هزار پلاک و ساختمان فرسوده در تهران وجود دارد، اظهار داشت: بیش از یک میلیون پلاک در تهران ۲۰۰ هزار تای آن در بافت فرسوده واقع شده‌اند که میزان تخریب‌ها در این مناطق بیشتر است. 

دبیر کارگروه ملی زلزله با اشاره به این که در زلزله احتمالی تهران بیشترین مناطقی که آسیب خواهند دید مناطق مرکزی و جنوب شهر خواهد بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود مناطق ۱۰، ۱۱، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ با توجه به اینکه بافت فرسوده گسترده‌تری دارند بیشترین تخریب و خسارات را داشته باشند.

بیت‌اللهی ادامه داد: یکی دیگر از مخاطرات جدی پس از وقوع زلزله در تهران انفجار گاز است که به طور قطع منطقه شهران که دارای مخازن گازی است آسیب بسیار جدی خواهد دید.

وی تاکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که مخازن گازی منطقه شهران را به منطقه دیگری منتقل کنند چرا که در صورت  وقوع سوانح احتمال جدی انفجار در این منطقه وجود دارد.

نظر شما