شناسهٔ خبر: 45885 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان مطرح کرد:

برنامه‌ریزی برای افزایش حمل کالا با ریل از بنادر/ تشکیل بخش مجزا برای ارزیابی و ترخیص کالای ریلی در گمرک/ ایجاد دو خط کانتینری در بندر شهید رجایی برای کالای نفتی

اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، گفت: نهایی کردن مانیفست ریلی و متقاعد کردن گمرک برای آنکه بخش مجزایی برای ارزیابی و ترخیص کالا ریلی در گمرک اتفاق بیفتد به افزایش سهم ریل از بنادر کشور منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، اله‌مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان امروز (۲۳آبان‌ماه) در سی‌و‌یکمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر‌و‌دریانوردی با موضوع افزایش سهم بندر از ریل، به ارایه آمار و عملکردی از سهم ریل در بندر شهیدرجایی پرداخت و گفت: در سال ۹۵، ۴۵.۵ میلیون تن کالا در بندر شهیدرجایی تخلیه و بارگیری شد که در مدت ۷ ماه حدود ۴ میلیون تن کالا در همان تاریخ با ریل جابه جا شد که سهم آن ۸.۸ درصد می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ادامه داد: در هفت ماهه نخست سال ۹۶، ۵۰ میلیون تن کالا در بندر شهیدرجایی تخلیه و بارگیری شد که ۵.۳ میلیون تن آن با ریل جابه جا شده که سهم اش ۱۰.۶ درصد می شود که بر اساس آمار تقریبا ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.

عفیفی‌پور افزود: افزایش هم بنادر از نظر تناژی ۲۷ درصد است زیرا در سال ۹۶، ۵.۳ میلیون تن و در سال ۹۵، ۴ ملیون تن کالا در این بندر جابه جا شده است که در مجموع ۲۷ درصد رشد می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این انتقاد که گفته می شود میزان بار وارده به بندر شهیدرجایی ۹ برابر تخلیه و بارگیری از طریق ریل است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی و اداره کل بنادر و دریانودری استان هرمزگان در اینباره اقداماتی انجام داده است که امیدواریم اثرات آن را در افزایش جابه جایی حمل بار از بندر با ریل شاهد باشیم.

عفیفی‌پور ادامه داد: در حال حاضر، آماری که عموما از میزان سهم بارگیری از بندر به ریل ارایه می‌شود عموما از سوی راه‌آهن اعلام می‌شود که در این زمینه نیازمند تفکیک هستیم.

وی افزود: بحث دیگری که ما دنبال می‌کنیم، نهایی‌کردن مانیفست ریلی است. همانطور که می‌دانید در ۷ ماهه گذشته تقریبا ۴۰ درصد واگذاری کانتینری ما به ترمینال کانشیپ (ترمینال کانتینری ریلی) افزایش داشته است. با این‌حال همه کالا با ریل جابه‌جا نشده است. بدین معنا که تخصیص در بندر صورت گرفته ما از بنادر با ریل خارج نشده اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در بیان دلایل عدم جابه‌جایی کالا از بندر به وسیله ریل، گفت: به نظر می‌رسد جابه جایی کالا از بندر با ریل برای صاحبان کالا به صرفه نیست به همین دلیل نیز صاحبان کالا و تاجران خصوصی و خرد ترجیح می دهند تا جابه جایی کالا از بندر توسط کامیون انجام شود.

عفیفی‌پور افزود: یکی دیگری از دلایلی که سبب عدم جابه‌جایی کالا از بندر توسط ریل شده نیز به این دلیل است که بخش ریلی به صورت مجزا بخشی برای ارزیابی کالا در گمرک ندارد. به همین دلیل نیز پیشنهاد ما این است که حتما بخش مجزایی برای فرآیند ریل در گمرک اتفاق بیفتد تا صاحب کالا اطمینان حاصل کند که بخش مجزایی در گمرک برای جابه‌جایی توسط ریل وجود دادر و به این ترتیب ایراد طولانی شدن حمل کالا در گمرک برطرف خواهد شد.

وی همچنین در بیان چرایی این مطلب که چرا حمل کالا به جای ریل بیشتر توسط بندر انجام می‌گیرد، گفت: کالای وارده به بندر کانتینری شهیدرجایی به غیر از شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو عموما به صورت خرد است. بنابراین این موضوع تفاوت دارد با کالایی که از سرزمین اصلی وارد بندر می‌شود.

عفیفی‌پور ادامه داد: وقتی کالایی از یک منبع مشخص می‌خواهد وارد بندر شود، بار و کالا در بندر می‌تواند مدیریت شود در حالیکه وقتی می خواهد خارج شود صاحب کالا با افراد متعددی برای جابه‌جایی روبه‌روست به همین دلیل نیز صاحبان کالا عموما ترجیح می‌دهند کالا را با کامیون جابه جا کنند زیرا تصورسان بر این است که حمل با ریل، عموما ارزان تر تمام نخواهد شد.

وی تصریح کرد: پاسخ به تعارضات عمده یکی از اقداماتی است که باید انجام شود. همچنین در بحث بارنامه سراسری نیز در صورتیکه کشتیرانی به عنوان کسی که کالا را حمل می کند اگر این اختیار را داشته باشد تا کالایی را که در مبدا بارگیری می‌کند به صورت بارنامه سراسری از بندر به صورت ریل خارج کند، اتفاق مثبتی خواهد بود.

مدیرکل بنادر و دریانورد استان هرمزگان گفت: موضوعی که در متمرکز بودن کالا مورد بحث است می‌تواند با بارنامه سراسری از کشتیرانی متمرکز شود.

عفیفی‌پور ادامه داد: در حوزه نفتی نیز در بندر شهیدرجایی کار دیگری که انجام شده است این است که بخش کانتینری نفتی در حال نهایی سازی است و در صورتی که جانمایی انجام شود ما دو خط در مجاورت ترمینال یک بندر شهید رجایی خواهیم داشت.

وی افزود: سرمایه‌گذاری برای جانمایی بخش کانتینری و ایجاد دو خط در مجاورت ترمینال یک بندر شهید رجایی برای کالای نفتی توسط سرمایه‌گذار در حال انجام است و لوله‌گذاری‌ها دارد انجام می‌شود. امیدواریم بتوانیم از آن دو خط استفاده کنیم تا مازوت به صورت مستقیم از پالایشگاه اصفهان وارد بندر شهید رجایی شود و از آن بندر مستقیما به بندر خلیج فارس برود.

عفیفی پور تصریح کرد: در صورت راه اندازی دو خط در مجاورت ترمینال یک بندر شهیدرجایی برای کالای نفتی حمل و نقل ترکیبی محقق خواهد شد و می توانیم حمل کالای نفتی را از بندر با ریل انجام دهیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تاکید کرد: نهایی کردن مانیفست ریلی و متقاعد کردن گمرک برای آنکه بخش مجزایی برای ارزیابی و ترخیص کالا ریلی در گمرک اتفاق بیفتد به افزایش سهم ریل از بنادر کشور منجر خواهد شد.

نظر شما