شناسهٔ خبر: 45962 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان:

کارخانه ریسباف با حفظ هویت باید به یک بنای ارزشمند تبدیل شود/ مرحله آخر تملک ریسباف در حال انجام است/ چند کارخانه با ارزش در استان اصفهان تملک خواهد شد

حجت اله غلامی مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: آخرین اقدامات برای تملک کارخانه ریسباف اصفهان در جریان است و بزودی مسابقه‌ طراحی با حضور طراحان بین‌المللی و صاحب تجربه در این عرصه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حجت‌الله غلامی در نشست" مروری بر ادبیات جهانی میراث صنعتی با نگاه ویژه به کارخانه ریسباف اصفهان" گفت: اداره کل راه و شهرسازی به دنبال تغییر رویکرد در رفتار با عرصه‌های با ارزش در شهرها مختلف است و با خرید ریسباف نیز به دنبال تغییر رویه و جلوگیری از سوداگری و بهره‌برداری بی رویه از عرصه‌ها با ارزش شهری هستیم.

غلامی اضافه کرد: امیدوارم در طراحی مجدد این کارخانه با ارزش بتوانیم کاربری مناسب و ارزشمندی برای آن تعریف کنیم و با خلق موقعیت‌های از دست رفته، ریسباف را به مکانی جذاب برای مردم تبدیل کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان در سخنانی دیگر به تاریخچه صنعتی شدن و ساخته شدن کارخانه‌های صنعتی در اصفهان اشاره کرد و گفت: بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ هجری شمسی پذیرای بیش از ۲۰ کارخانه بزرگ بافندگی در شهر اصفهان و دیگر شهرهای اطراف مانند کاشان، شهرضا و یزد شد.

غلامی با بیان دلایل اینکه چگونه اصفهان به قطب صنعتی و تجاری ایران تبدیل شد خاطر نشان کرد: در آن سال‌ها اصفهان دارای آب فراوان، بازار خرید و فروش مناسب، امنیت کافی، نیروی کار ارزان و ماهر و وجود تجار بزرگ بود که رونق گرفتن تجارت و ساخته شدن کارخانه‌های زیادی را در اصفهان سبب شد.

وی با اشاره به اینکه شهر اصفهان کارخانه‌های بزرگ زیادی داشت که امروز فقط کارخانه ریسباف نمایندگی آن کارخانه‌ها را به عهده دارد گفت: کارخانه وطن، کارخانه رحیم زاده، کارخانه برق، کارخانه زاینده رود، کارخانه پشم باف، کارخانه ناز بافت و خود کارخانه ریسباف می توان نام برد.

غلامی ادامه داد: نیاز به بازسازی، بحث محیط زیست و آلایندگی شهر، عدم تامین مالی از عواملی می‌توان نام برد که  موجب خروج این کارخانه‌ها از شهر و تخریب آنها شد.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه اقداماتی در حال انجام است تا از تخریب دیگر کارخانه‌های با ارزش اصفهان جلوگیری شود گفت: رایزنی‌ها برای خرید سیلوی اصفهان و سیلوی بهارستان با وزارت جهاد کشاورزی در جریان است و پیشنهاد خرید کارخانه اتحاد در شهر رضا و کارخانه دخانیت در اصفهان داده شده است که باید برای تملک این عرصه‌های با ارزش اقدام ضروری انجام داد.

 

نظر شما