شناسهٔ خبر: 45964 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته:

تدوین نسخ نهایی نقشه راه بهبود وضع ایمنی جاده‌های کشور/ تدوین برنامه‌های سازمان راهداری بر مبنای تاکید وزیر راه و شهرسازی بر ارتقا ایمنی

گزارش آخر هفته  افزایش ترانزیت کالا از چابهار به افغانستان، انتظار مردم از مسئولان راهداری کشور چیست؟، برگزاری مراسم یادبود قربانیان سوانح رانندگی طی سه روز در مراکز استان‌های سراسر کشور، رویکرد‌های خلاقانه در احداث آزادراه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی نیز سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته پیرامون موضوع ایمنی راه‌ها بود و از طرفی اقدامات وزارت راه و شهرسازی در قبال زمین لرزه ۷.۲ ریشتری تحت شعاع رسانه ها قرار داشت:

تدوین نسخ نهایی نقشه راه بهبود وضع ایمنی جاده‌های کشور

نشست نهایی و جمع بندی نقشه راه بهبود وضع ایمنی جاده‌های کشور با حضور وزرای راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نمایندگانی از وزارتخانه های مرتبط و همچنین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اول هفته، نتایج نشست و نسخه نهایی نقشه راه بهبود وضع ایمنی جاده‌های کشور برای معاون‌اول رئیس‌جمهوری ارسال خواهد شد تا ایشان جلسه‌ای در این‌باره تشکیل بدهد و در مورد نقشه راه بهبود ضوع ایمنی راه‌های کشور اتخاذ تصمیم نماید.

همزمان با تدوین نقشه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، بحث راهبرد افزایش ایمنی و رئوس برنامه عملیاتی ملی ایمنی راه‌های کشور و کلیت آن در هفته گذشته در نود و یکمین کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مورد تایید اعضا قرار گرفت و تصویب و مقرر شد تا فاز ۲ برنامه شامل جدول زمان‌بندی و برنامه‌های تفصیلی اجرایی در مدت ۲ هفته نهایی و ارایه شود که در واقع این دو مکمل همدیگر هستند.

بازگشایی تمام محورهای شریانی، اصلی، فرعی و روستایی در استان‌های زلزله‌زده

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از بازگشایی تمام محورهای شریانی،‌اصلی، فرعی و روستایی خبر داد و گفت: یکی از اقدامات مهم بازبینی و کنترل پل‌های بزرگ واقع در محورهای استان‌های زلزله‌زده است که هم‌اکنون بازدید میدانی توسط همکاران راهداری در حال انجام است تا در صورت مشاهده هرگونه مشکل نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود.

عبدالهاشم با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پس از وقوع زلزله شب گذشته اظهار داشت: پس از وقوع زلزله در ساعت ۲۲ شب گذشته نیرو‌های راهداری در حوزه استحفاظی خود بلافاصله و در کمتر از ۳۰ دقیقه تمامی نیرو‌ها و ماشین‌آلات راهداری را برای انجام فعالیت آماده کردند.

افزایش ترانزیت کالا از چابهار به افغانستان

افغانستان و ایران توافق کردند تا در برگزاری نشست کمیته همکاری حوزه راه و ترابری دو کشور تسریع و به منظور بررسی راهکارهای عملی برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل کالا و مبادلات تجاری از مسیر بندر چابهار تا افغانستان تبادل نظر کنند.

این توافق در دیدار «محمدرضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل و «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان در محل وزارت امور خارجه این کشور صورت گرفت.

انتظار مردم از مسئولان راهداری کشور چیست؟

دبیر دبیرخانه پیارک در ایران با اشاره به انتظار مردم از مسئولان حوزه راهداری سراسر كشور افزود: آن‌ها انتظار دارند كه طبق دسته‌بندی‌های معمول كه راه‌ها به سه قسمت راه‌های شریانی، استانی و روستایی تقسیم می‌شوند، خدمات نگهداری زمستانی راه‌ها در حد قابل‌قبول و بهره‌برداری مورد انتظار، توسط مدیران ذی‌ربط تأمین شود.

دبیر دبیرخانه پیارك در ایران به برجستگی‌های علمی و عملی كارشناس بین‌المللی دوره مذكور اشاره كرد و ادامه داد: در این دوره  از كارشناس مجربی كه چهل سال است در اتحادیه اروپا به‌ویژه دانمارك در دو حوزه اجرا و پژوهش فعالیت دارد دعوت شد تا طی دو روز سمینار تخصصی اطلاعات خود را به همكاران ما ارائه دهند و تفاوتی كه این سمینار تخصصی با دیگر سمینارهای برگزار شده دارد نیز دارد این است كه در آن سمینارها از كارشناسان دیگری استفاده شده كه ایرانی نبوده‌اند اما این بار از تجربیات یك كارشناس بین‌المللی ایرانی‌الاصل بهره‌گیری می‌شود و وی سعی كرده تا درگزارش هایی كه در این دوره در اختیار همكاران ما قرار می‌دهد با توجه به تعصبی كه به كشور خود داشته است تمام اطلاعات را بدون هیچ دسته‌بندی خاص و سطحی‌نگری در اختیار همكاران قرار دهد همچنین وی با سعه‌صدر و به‌طور كامل به سؤالاتی كه از سوی راهداران مطرح می‌شد تمام و كمال پاسخ دادند.

برگزاری مراسم یادبود قربانیان سوانح رانندگی طی سه روز در مراکز استان‌های سراسر کشور

محمد بخارایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح برنامه‌های جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در روز یادبود قربانیان سوانح رانندگی پرداخت و گفت: این مراسم به مدت سه روز از تاریخ ۲۹ آبان الی ۱ آذر برگزار می‌گردد و این سازمان مردم‌نهاد در مرکز سه استان ازجمله در خراسان رضوی برای مادران داغدار، در گیلان برای کودکان بی‌سرپرست و در اصفهان برای مجروحان و معلولان برنامه‌های تعریف‌شده‌ای دارد.

وی افزود: در تهران نیز مراسم روز یادبود قربانیان سوانح رانندگی با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، مردم و نهاد‌ها در تالار شمس برگزار می‌شود. همچنین در مراکز سایر استان‌ها نیز مراسم‌های مختلفی به‌منظور حساس سازی دستگاه‌های اجرایی و محافل عمومی تعریف‌شده است.

برگزاری کارگاه‌های علمی-اجرایی در زمینه راهداری زمستانی با حضور کارشناسان بین‌المللی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «برگزاری كارگاه‌ها و سمینارهای تخصصی در زمینه تشریح اقدامات نوین و مؤثر بهبود ایمنی راه‌ها و شیوه‌های نوین نگهداری راه یكی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال‌جاری است.

وی خاطرنشان كرد: كاركرد این كارگاه‌های آموزشی علاوه بر علمی بودن، باید اجرایی نیز باشد و در كنار طرح مباحث آموزشی برنامه‌های بازدید از محورهای پرتردد در نظر گرفته شود تا راه‌كارهای مورد نیاز برای رفع مشكلات ترافیكی، عبور و مرور و ارتقای ایمنی از سوی كارشناسان و اساتید ارایه شود. 

رشد ۲۳ درصدی ترانزیت كالا در ۷ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین ‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: طی ۷ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن كالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی كشور ترانزیت شده است كه نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است.

نفیسی بیشترین حجم تردد كامیون‌های حامل بار ترانزیتی را كماكان همانند ماههای گذشته سال جاری از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد كه عمدتاً به جهت ترانزیت فرآورده های نفتی بوده است.

رویکرد‌های خلاقانه در احداث آزادراه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ ها گفت: در راستای رویکرد متفاوت و خلاقانه در احداث آزادراه¬های کشور و مطابق با استانداردهای بین‌المللی، بسیاری از روش‌های احداث برای اولین بار در اجرای پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی به کار گرفته شد که بعد از این در تمامی طرح‌های آزادراهی کشور به اجرا در می‌آید.

میرشفیع پیاده‌سازی ساختار مدیریت و کنترل کیفیت در پروژه‌ها را یکی دیگر از اقدامات برشمرد و عنوان کرد: کنترل کیفیت Q.A و مدیریت کیفیت Q.C دو مقوله مهمی است که به ویژه در آزادراه‌ جنوبی تهران و آزادراه اراک- خرم‌آباد به کار گفته شده است.

تدوین برنامه‌های سازمان راهداری بر مبنای تاکید وزیر راه و شهرسازی بر ارتقا ایمنی

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در جلسه مجمع عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه به تأكید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ارتقای ایمنی جاده‌ها و شناسایی و اصلاح مقاطع و تقاطع‌های پرحادثه گفت: برنامه‌های این سازمان در راستای نیل به این هدف تدوین و پیشنهاد افزایش اعتبارات موردنیاز در طرح‌های موردنظر به مراجع ذی‌ربط ارائه شده است.

كشاورزیان در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های پیشنهادی در خصوص تأمین هزینه‌های موردنیاز در بخش راهداری و ترمیم حقوق کارکنان راهداری در سال ۹۷ اشاره كرد و افزود: با انتقال نیروهای راهداری و تشكیل ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌های سراسر كشور در سال گذشته تعداد نیروی انسانی از ۲۹۳۴ نفر در حوزه حمل‌ونقل به تعداد حدود ۲۰ هزار نفر در سال جاری افزایش یافت كه تعدادی از این نیروها وضعیت رسمی ندارند، ازاین‌رو رسیدگی به وضعیت تثبیت شغلی این نیروها و تأمین حقوق و مزایای كاركنان از محل اعتبارات جاری از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع این سازمان در مرحله بررسی كارشناسی و اقدام است.

نظر شما