شناسهٔ خبر: 45975 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر مشاور در روابط خارجی هندوستان مطرح شد:

استقبال ایران از سرمایه‌گذاری هندوستان در بندر چابهار/ تلاش برای تقویت همکاری‌های تجاری سه کشور هندوستان، ایران و روسیه

جلسه وزیر راه و شهرسازی امروز در حاشیه کنفرانس توسعه همکاری منطقه‌ای برای افغانستان (RECCA) در عشق آباد- ترکمنستان با وزیر مشاور در امور خارجی هندوستان دیدار و درباره گسترش روابط دوجانبه گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این دیدار، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عزم و اراده جدی کشورمان در جذب سرمایه­‌گذاری خارجی در توسعه بندر چابهار افزود: توسعه چابهار گامی اساسی در راستای تحقق راهبرد دولت در توسعه محور شرق و تسهیل ارتباطات منطقه به ویژه ارتباط کشورهای افغانستان و آسیای مرکزی با دریای عمان و اقیانوس هند است به همین دلیل از سرمایه­‌گذاری دیگر کشورها از جمله هندوستان استقبال می‌کنیم.

وی، موافقتنامه چابهار را به جهت کمک به روند توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشورهای آسیای میانه، گامی مهم و اساسی در رونق اقتصادی سه کشور ایران، هندوستان و افغانستان دانست و افزود: انتقال نخستین محموله گندم از هندوستان به افغانستان از طریق بندر چابهار گام نخست در رسیدن به این هدف است و باید این سه کشور با تلاشی بیشتر در راستای تحقق اهداف موافقتنامه حرکت کنند.

آخوندی در ادامه به همکاری ضعیف تجاری سه کشور هندوستان، ایران و روسیه در چارچوب کریدور شمال- جنوب اشاره کرد و افزود: حجم مبادلات تجاری میان هندوستان و روسیه ۷ میلیون تن در سال است ولی سهم ایران در ترانزیت این مبادلات صفر بوده که نیازمند تجدیدنظر در سیاست‌های همکاری تجاری سه کشور در کریدور شمال جنوب خواهد بود، امری که از سوی رئیس جمهور روسیه، از بهبود مناسبات در این کریدور استقبال شده و در ادامه توجه بیشتر هندوستان را می‌طلبد.

در این دیدار، مبشر جاوید اکبر ضمن استقبال از پیشنهاد ایران برای گسترش مبادلات تجاری ۲ کشور، بیان داشت: این امر نیازمند افزایش سطح همکاری­‌ها و مقامات کشورها است تا موضوعات از نزدیک و به طور جدی‌تری پیگیری شود. بر همین اساس، ما از شما دعوت می کنیم تا از هندوستان دیدن نمایید.

وی همچنین ادامه داد: برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور می­‌تواند به بهبود مناسبات و روابط تجاری و اقتصادی آن‌ها کمک شایانی کند./

برچسب‌ها:

نظر شما