شناسهٔ خبر: 46110 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

افتتاح فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار با حضور رئیس‌جمهوری/ حضور وزرای حمل و نقل ۲۷ کشور دنیا در چابهار

راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فاز نخست توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار با حضور رئیس‌جمهوری و وزرای حمل و نقل ۲۷ کشور دنیا در نیمه اول آذرماه امسال افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی دوشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان‌و‌بلوچستان در بندر چابهار اظهار داشت: چابهار دارای ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی و ترانزیتی بالایی است و می‌تواند به قطب اقتصاد منطقه تبدیل شود.

ایرنا از قول معاون وزیر راه و شهرسازی نوشت: برای آماده سازی و تجهیزات فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار در مجموع یک میلیارد دلار هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: برای افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار مهمانان داخلی و خارجی از ۲۷ کشور منطقه و شرکای اقتصادی ایران حضور خواهند داشت.

راستاد ادامه داد: در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار ۱۵ میلیون مترمکعب لایروبی، ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی جدید، هزار و ۶۵۰ طول موج‌شکن انجام شده و عمق حوضچه آن نیز ۱۶ و نیم مترمربع است.

وی گفت: هم اینک کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی قابلیت پهلوگیری دارند و این مهم می‌تواند نقش بسزایی در واردات و صادرات کالاهای اساسی و عمومی داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: چهار فاز دیگر بندر شهیدبهشتی چابهار نیز در آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد که در نهایت ظرفیت این بندر به ۸۲ میلیون تن خواهد رسید.

گفتنی است، شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان‌های نیک‌شهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است. بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان‌و‌بلوچستان از ۲ شهر به نام‌های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

نظر شما