شناسهٔ خبر: 46122 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی:

منابع صندوق توسعه ملی به کمک نوسازی بافت فرسوده بیاید/ رونق بازار مسکن در گرو رشد ساخت و سازها/ بهسازی و نوسازی باید در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری رونق بگیرد

سید کمال‌الدین شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت ارائه تسهیلات ارزان قیمت و همچنین منابع صندوق توسعه ملی به بانک‌ها برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده، گفت: رونق بازار مسکن در گرو افزایش ساخت و ساز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدکمال الدین شهریاری، با تاکید بر ضرورت رونق بازار مسکن، گفت: برای ایجاد رونق در بازار مسکن باید ساخت و ساز در این بازار به ویژه در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری تحریک شود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان و عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه افزایش ساخت و ساز در عرصه های خالی و اطراف شهرها به شرط تامین زیرساخت های مورد نیاز می تواند تا حدودی به رونق بازار مسکن کمک کند، افزود: هر چند تامین زیرساخت ها در این نواحی هزینه هایی را در بردارد، اما می تواند به کاهش انباشت تقاضا و در نتیجه رشد قیمت ها کمک کند.

شهریاری با تاکید بر اینکه نوسازی بافت های فرسوده راه دیگر رونق بازار مسکن است، تصریح کرد: بافت های فرسوده شهری که در دل شهرها واقع شده و از نظر دسترسی به زیرساخت ها و تجهیزات تقریبا بدون مشکل هستند، در صورت نوسازی و بهسازی می توانند نقش عمده ای در ساماندهی بازار آشفته مسکن ایفا کنند.

ساختمان های قدیمی ساز فاقد پایداری هستند

شهریاری با بیان اینکه بافت‌های فرسوده شهری به ساختمان های قدیمی و فاقد پایداری که نفوذپذیری در آن‌ها کم است، گفته می شود، تصریح کرد: به علت فرسودگی بناها اکثر ساکنان این بافت‌ها تمایلی به زندگی در آن ها نداشته و غالب مهاجرت‌ها از این مکان‌ها صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه احیای بافت فرسوده طبق قانون مصوب مجلس باید انجام شود، به خبرگزاری خانه ملت گفت: با زنده سازی و احیای بافت‌های فرسوده بسیاری از مشکلات اعم از تخریب بسیار در نتیجه کوچک‌ترین زمین لرزه نیز مرتفع خواهد شد.

احیای بافت فرسوده شهری نیازمند منابع مالی کافی

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه احیای بافت‌های فرسوده نیازمند منابع مالی و توجه مسئولان به اهمیت این موضوع است، افزود: با توجه به اینکه ساکنان بافت‌های فرسوده منابعی برای نوسازی این سازه‌ها ندارد، دولت باید با ایجاد تکلیف بر بانک‌ها ارایه تسهیلات ارزان نوسازی این واحدها را تسریع کند.

شهریاری ادامه داد: ارایه تسهیلات با سود کم و همچنین ارایه مشوق‌های لازم جهت نوسازی بافت‌های فرسوده می تواند به ساخت و ساز در این مناطق کمک کند.

وی گفت: صندوق توسعه ملی می تواند با اختصاص منابع خود به بانک‌ها، بانک‌ها را در جهت پرداخت تسهیلات در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده تقویت کند تا نوسازی و بهسازی ساختمان‌ها در این نوع بافت‌ها رخ دهد.

ضرورت استفاده از توان بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده

این نماینده مجلس ادامه داد: شرکت های سرمایه‌گذاری نیز از دیگر عواملی هستند که می توانند بافت‌های فرسوده را در قطعات کوچک را خریداری کرده و با یک پارچه سازی اراضی مجتمع های بزرگ را ایجاد کنند که این مجتمع ها می تواند برای ساکنان و شرکت های سرمایه گذار واجد منافع خوبی باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس دهم، با بیان اینکه با عدم تزریق بودجه برای نوسازی بافت‌های فرسوده نوسازی این واحدها رخ نخواهد داد، گفت: دولت باید با پی بردن به اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده هر چه سریع تر وارد این حوزه شده و رونق بازار مسکن را کلید بزند.

نظر شما